Byta olja på höst eller vår?

Ny olja på hösten,starta med den nya oljan. Låt gå i några minuter. Stäng av och invänta våren.
Orsaken till man ska starta med den nya oljan är att spola ner resterna av den gamla oljan ner i tråget.

Va fan gör Stefan Liv på din avatar,han ska ju stå i HV:s mål:confused: .

I instruktionsboken på min hoj står det att man ska varmköra, tappa ur oljan o fylla på med ny före förvaring. Står också att man ska tömma tanken o låta motorn gå tills den stannar av soppatorsk.

I instruktionsboken på min hoj står det att man ska varmköra, tappa ur oljan o fylla på med ny före förvaring. Står också att man ska tömma tanken o låta motorn gå tills den stannar av soppatorsk.

Då är det bäst att göra tvärtom...

Det här är faktiskt ganska kul. Jag har inte varit med här så länge men den här frågan verkar bekymra många. Oljan har för fasen legat i backen i evigheter innan vi tar upp den och kokar motorolja på den. Jag tror inte det spelar någon roll hur Du gör. Om man byter på rätt sätt när motorn är varm osv samt köper bra olja, (fasen det är ju också ett hett ämne), så tror jag det spelar mindre roll. Om man tittar och lyssnar på hur en del varmkör sina motorer så tror jag nog att det påverkar mycket mer. På mer än en av årets bandagar har jag med fasa upplevt hur någon startar upp sin hoj och direkt börjar varva den mellan 10- och 15.000 varv. Brukar då tänka om han har bytt oljan på hösten eller våren... :lol

Intressant eftersom jag har hört att man skall ha full tank, jag vet att en del bensinprofessorer menar att den blir gammal, annars får man kondens i tanken med risk för både rost och motorproblem. Det finns säkert trådar om det med. :banana

Det går bra att ha den gamla oljan i över vintern.Om den är så dålig så att den inte orkar med ett vinterstillestånd med denna olja så var oljan kass redan från början.Sedan är det bara att hälla i ny olja till nästa säsongsstart.

Det här är faktiskt ganska kul. Jag har inte varit med här så länge men den här frågan verkar bekymra många. Oljan har för fasen legat i backen i evigheter innan vi tar upp den och kokar motorolja på den. Jag tror inte det spelar någon roll hur Du gör. Om man byter på rätt sätt när motorn är varm osv samt köper bra olja, (fasen det är ju också ett hett ämne), så tror jag det spelar mindre roll. Om man tittar och lyssnar på hur en del varmkör sina motorer så tror jag nog att det påverkar mycket mer. På mer än en av årets bandagar har jag med fasa upplevt hur någon startar upp sin hoj och direkt börjar varva den mellan 10- och 15.000 varv. Brukar då tänka om han har bytt oljan på hösten eller våren... :lol

Du var med när Q8-killen pratade om detta. Försök inte slingra dig...

Jag byter också på hösten. Någon kondens bekymrar inte mig ett dugg.
Det finns saker som kan strula.
Metallspån i oljan vill man ju gärna felsöka och åtgärda. Vill du göra det under vintern eller på våren/sommaren?
Du kanske köpt hojen under säsongen utan att lägga dig ner för att kolla om oljepluggen är runddragen. Gängorna kan vara dåliga så du drar gängpaj efter oljebytet. En del oljefilter sitter med en centrumbult. Jag fick med två sådana med trasiga skallar. Har inte kollat hur den ser ut som sitter på min nyköpta jättegamla hoj.
På båtmotorer byter man alltid olja på hösten. Där finns risken för vatten i växelhuset också, något som är svårt att kolla utan att tömma ut oljan. På hojar ser man lätt om man har vatten i oljan.
Att argumentera för att vänta med oljebytet till våren verkar bara dumt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti