byta olja oftare vid hård körning?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
på min blade tror jag att man måste byta olja var 600'de mil enligt servicebok.
när jag kör med hojen ligger jag mest och kör 90-vägar på sexans växel. jag är nästan aldrig under 8000 varv. rödmarkeringen går vid 11000. detta känns ju ganska hårt.
måste jag byta olja oftare när jag kör på detta sätt eller är det helt ok att byta som vanligt.

Byt som vanligt :tummenupp

Mvh Mathias

bmwjohan skrev:
på min blade tror jag att man måste byta olja var 600'de mil enligt servicebok.
när jag kör med hojen ligger jag mest och kör 90-vägar på sexans växel. jag är nästan aldrig under 8000 varv. rödmarkeringen går vid 11000. detta känns ju ganska hårt.
måste jag byta olja oftare när jag kör på detta sätt eller är det helt ok att byta som vanligt.

Ju oftare du byter desto bättre.
i alla fall du kör hårt. Racingkillarna byter grymt ofta då det är bästa livförsäkringen för motorn.
Skulle växellådan bli klonkig efter typ 300 mil så skulle jag byta..
Eller efter ett par bandagar.

Det brukar stå lägre intervaller för det som skall göras om den går som banhoj. Bl a oljebyten. Om du måste? Förmodligen inte. Jag kör sällan över 8000 varv och byter vid 100-200mil men jag gillar att skämma bort henne och det är väl mest för fridens skull.

Major Bif skrev:
Ju oftare du byter desto bättre.
i alla fall du kör hårt. Racingkillarna byter grymt ofta då det är bästa livförsäkringen för motorn.
Skulle växellådan bli klonkig efter typ 300 mil så skulle jag byta..
Eller efter ett par bandagar.

min växellåda är väldigt klånkig redan nu och killen jag köpte hojen av sa att han precis hade bytt olja. hmm... nått är skumt här.

Växelldåan och veven brukar ju rasa på de där gamla Bladsen så det är nog helt i sin ordning. Tror inte du behöver byta oftare, bankörning och motortrafikledskörning är ju ganska olika.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Växelldåan och veven brukar ju rasa på de där gamla Bladsen så det är nog helt i sin ordning. Tror inte du behöver byta oftare, bankörning och motortrafikledskörning är ju ganska olika.

hoppas inte min kommer att rasa. det vore förjävla surt.

jo det är ju stor skillnad på bankörning och sån körning som jag gör i och med att jag typ aldrig växlar något nästan, men det känns som att jag varvar rätt rejält mycket hela tiden.

bmwjohan skrev:
min växellåda är väldigt klånkig redan nu och killen jag köpte hojen av sa att han precis hade bytt olja. hmm... nått är skumt här.
Testa å kör 15-50w olja.
När jag testat 10-40W så smäller det mer i växellådan!
Viskositeten på oljan har stor betydelse för hur lådan kan kännas..

Major Bif skrev:
Testa å kör 15-50w olja.
När jag testat 10-40W så smäller det mer i växellådan!
Viskositeten på oljan har stor betydelse för hur lådan kan kännas..

Lånar tråden lite....är högre viskositet alltid bättre? Hade min inne på service nyligen för allmänkoll+byte av olja/oljefilter (avskyr att få olja/skit under naglarna, betalar gärna någon annan för att göra det jobbet). Han puttade i 3,7 liter 15-50w olja och frågan är alltså om det är bättre än 15-40w i alla lägen? Vad är egentligen skillnaden?

Har oxå en -92 blade.

Skillnaden mellan de två oljorna är att 15-50 är tjockare vid en given temp.

Oljorna klassas efter följande 15- = oljan håller viskositet 15 vid låg temp (minns inte om det är 0 el 20 grader)

-50 = oljan håller viskositet 50 vid hög temp (vill minnas det var 100 grader)

Viskositeten mäts i förhållande till hur en straight olja (dvs icke multigrade ex 40 istället för 15-40) hade upfört sig vid samma temp.

Det finns fördelar och nackdelar med att använda en tjockare olja. Dels är den svårare för pumpen att dra runt vilket i extremfall leder till för lågt oljetryck men å andra sidan är den mindre flyktig och behåller sina smörjande egenskaper vid en högre temperatur.

Om man skall byta viskositet på sin hoj rekomenderar jag att man möjligen viljer ett högre värde på de två sista siffrorna och inte på de lägre då viskositet vid kallstart och låg motortemp (höst/vår) är viktig för att undvika kamras etc...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...