Byta olja. Nu eller i vår?

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
TL-1000S
Är lite ny på det här med att förvara hojen över vintern.

Har en sv1000 som det är dax för oljebyte på, så min fråga är om det är bäst att göra det nu innan man ställer in den för vintern eller göra det i vår när man tar fram den igen?

Ber om ursäkt för möjligtvis löjlig fråga.. :näsblod :död


Tack på förhand!
 
du kommer nog få lika många som säger byt o lika många som säger vänta....
Mitt tips är att du gör det när du har tid under vintern, kanske den sköna dagen då du bara måste ut en liten runda i det kalla men torra vädret för solen skiner så får du värme i motorn med:tummenupp
 
Känns som att det bättre att den står med ny, fräsch olja i sig över vintern än gammal olja full med slaggrester.

Skulle du vilja jäsa i färskt vatten över vintern, eller nå´t som hela kommunen badat i?
 
Tekniskt sett kan oljan dra till sig vatten när den står, kondens och annat.
Man skall alltid byta olja i början av säsongen.
Smidigt eller inte men jag hade väntat och gjort det innan jag tog ut hojen.
Vill du undvika slagg i motorn varmkör den innan du byter så rinner allt ut lugnt och fint.
 
Samma svar som ALLA andra tidigare år....James*


Byt oljan NU!










*travesti på Grevinnan och betjänten.
 
Tekniskt sett kan oljan dra till sig vatten när den står, kondens och annat.
Man skall alltid byta olja i början av säsongen.
Smidigt eller inte men jag hade väntat och gjort det innan jag tog ut hojen.
Vill du undvika slagg i motorn varmkör den innan du byter så rinner allt ut lugnt och fint.

fel! byt nu! gammal olja har redan vatten och andra rester i sig. nått som inte är en fördel att ha kvar i motorn.
och angående att en ny olja kan dra till sig vatten. olja byts vid angivet intervall eller en gång per år. dvs ingen fara för motorn att oljan ligger i motorn 5-6 månader innan den används.
 
Jag hade bytt olja på motorcykeln innan avställning om den är väl använd och gått ett par hundra mil. Själv kör jag motorcykeln driftvarm innan avställning vilket jag skrev i en annan tråd på forumet här om dagen. Efter det startar jag inte upp den på hela vintern.

Det finns de som startar upp sin motorcykel under vinteravställningen med jämna mellanrum. Tror inte de kör de motorn driftvarm. Inte helt enkelt vintertid. Tänker man använda sig av den metoden skulle jag bytt oja på våren istället.

Så här står det i min instruktionsbok på bilen angående byte av olja.

"Vid korta körningar vintertid når inte motorn alltid sin normala drifttemperatur. Kondensvatten från förbränningsrester kan då blandas med oljan. Det kan därför vara lämpligt att byta oljan på våren så att motorn får arbeta med förstklassigt smörjmedel."
 
Last edited:
Det är svavelrester från förbränning i oljan, tillsammans med fukt bildar det svavelsyrlighet, som är den största orsaken till att man inte vill stå med gammal olja i motorn. (det är frätande = korrosion angrepp) :gnissla

Rent vatten (från ev kondens som kan bildas om temperaturen skiftar där hojen står) är inte särskilt farligt i kombination med ny olja, då vattnet avdunstar första gången du startar och varmkör till våren. :tummenupp

Då vattnet är tyngre än olja lägger det sig på botten och oljan ovanför vilket förhindrar tillgång till syre som är en förutsättning för att det skall ske en oxidation. :mattias

*) Bara en förklaring till Dr Bike´s uppmaning !!! :D
 
Angående starter på vintern...

Ventilfjädrarna som råkar hamna i läget att de är helt öppen ventil = fjädern ihop tryckt, kan påverkas av den långa exponeringstiden.

När det gäller kammar med extrema lyft och extrema fjädertryck är det att rekommendera att man med jämna mellanrum drar fram motorn ett 1/4 varv så att inte en och samma fjäder står belastad hela vintern...
Det gör man utan att starta motorn, då man vill vara säker på att den verkligen inte stannar på samma ställe (vilket motorer har en benägenhet att göra). :tummenupp

På racermotorer tar man ofta ur fjädrarna vid längre stillestånd - och om maskin inte gått på ett tag så pumpar man upp oljetrycket innan man startar upp motorn.

Så kan man också göra... :glömdet
 
själv tänkte jag tömma den i höst och hälla i ny till våren. Detta för att jag ska lacka om motorkåporna. Kan motorn ta skada av att stå tom ett par månader? Eller bör jag göra jobbet lite snabbare och montera ihop o fylla på den under en kortare tid?
 
själv tänkte jag tömma den i höst och hälla i ny till våren. Detta för att jag ska lacka om motorkåporna. Kan motorn ta skada av att stå tom ett par månader? Eller bör jag göra jobbet lite snabbare och montera ihop o fylla på den under en kortare tid?

Så brukar jag också göra, dvs endast tappa ur oljan after sista körningen. just för den händelse jag tex vill kolla kopplingen eller ngt annan under vintern. Det är ingen fara att göra så om nu inte den urtappade oljan är onormalt nedsmutsad//gammal.
 
Jag brukar alltid byta olja innan avställning och starta den varm ca 1 gång/vecka.

Vill man vara överambitiös så ska man tappa oljan. Fylla på med ny olja så mycket det går (så att det inte finns utrymme för luft/fukt). Sen tappa oljan o fylla på rätt mängd på våren. Men som sagt, de ju ganska mkt överkurs o vad jag hört.


Men tänk på att de finns mer än oljan även om tråden inte handlar om de:
underhåll/ladda batteriet
fyll tanken med bensin och i med k sprit
se till att du har bra med glykol i kylarn ifall den står kallt
fyll på däcken med mer luft än vanligt ifall den står på sidostödet

finns en del till men de va väl ganska basic.
 
Självklart nu innan förvarning.

Varmkör (för att lösa upp föroreningar), och tappa ur gammla oljan. Byt filter och olja och låt den gå några minuter innan du kollar nivån igen och ställer in för vintern.
Sen är det bara att gasa i vår.
 
Last edited:
Jag brukar alltid byta olja innan avställning och starta den varm ca 1 gång/vecka.

Vill man vara överambitiös så ska man tappa oljan. Fylla på med ny olja så mycket det går (så att det inte finns utrymme för luft/fukt). Sen tappa oljan o fylla på rätt mängd på våren. Men som sagt, de ju ganska mkt överkurs o vad jag hört.


Men tänk på att de finns mer än oljan även om tråden inte handlar om de:
underhåll/ladda batteriet
fyll tanken med bensin och i med k sprit
se till att du har bra med glykol i kylarn ifall den står kallt
fyll på däcken med mer luft än vanligt ifall den står på sidostödet

finns en del till men de va väl ganska basic.

Hej där!

Det är INTE korrekt att om man fyller på maximal mängd olja at det inte finns luft i motorn. Ja om du inte menar att man ska fylla hela motorn förståss, men menar du max-strecket så är fortfarande oljan bara en liten del av motorns inre volym.
Många tycks oxå helt i onödan oroa sig för ev kondens som blir under stillaståndet.
Det är akademiska mängder, så f.om nu: glöm det!

Däremot upprepade kallstarter under vintern har vi ju diskuterat X antal gånger (sök på ordet vinterförvaring) i olika trådar så det kommenterar jag bara såhär:
Man ska INTE starta upp motorn under vintern.
DET bildar kondens som fan, och även om man TYCKER att man låtit den gå så länge att den är (enl vattentempmätaren) genomvarm så kommer tyvärr kondensmängden bara att byggas på.

LÄS vad Gubbmissilen skriver. Det är RÄTT sätt.
Men man kan "fuska" och ta ur stiften, ha dödaren i avstängningsläge och sedan bara då och då köra på startmotorn.
Mest för att pumpa upp lite olja, och såklart motionera ringar och ventilfjädrar.

Men kallstarter... : N E J

I övrigt har du rätt med allt det andra om batteriladdning osv. :tummenupp

EDIT: Vem fan är den där SMC som smyger runt och sätter negativa röster på dem som rekommenderar det rätta???
Förklara din ståndpunkt ist SMC!
 
Last edited:
Däremot upprepade kallstarter under vintern har vi ju diskuterat X antal gånger (sök på ordet vinterförvaring) i olika trådar så det kommenterar jag bara såhär:
Man ska INTE starta upp motorn under vintern.
DET bildar kondens som fan, och även om man TYCKER att man låtit den gå så länge att den är (enl vattentempmätaren) genomvarm så kommer tyvärr kondensmängden bara att byggas på.

Det kanske står redan i någon äldre tråd, men jag passar på att fråga ändå. Av förklarliga skäl startar jag aldrig upp motorcykeln under vintertid. Det går nämligen inte att köra den driftvarm. Att starta den i garaget och låta den stå på tomgång är inte tillräckligt för att motorn ska bli genomvarm. Även om det skulle vara möjligt skulle det inte uppskattas av grannarna. Avgaser skulle tränga in i lägenheterna ovanför och ljudet skulle vara påträngande.

Däremot har jag en entusiastbil. Den brukar jag starta upp med 4-6 veckors mellanrum em dag vädret tillåter. Då tar jag ut den och kör den driftvarm under olika förhållanden. Stads och landsvägskörning och sotar av den på motorvägen. Låter den stå på tomgång så att temperaturen går upp ytterligare innan jag stänger av den igen.

Man kan väl säga att jag använder mig av två olika "skolor" när det gäller bil och motorcykel. På bilen är jag rädd att det ska uppkomma oljeläckage och annat i brist på användning. Det är främsta anledningen till att jag valt att regelbundet starta upp den och köra den driftvarm. Är det överambitiöst?
 
Last edited:
Det kanske står redan i någon äldre tråd, men jag passar på att fråga ändå. Av förklarliga skäl startar jag aldrig upp motorcykeln under vintertid. Det går nämligen inte att köra den driftvarm. Att starta den i garaget och låta den stå på tomgång är inte tillräckligt för att motorn ska bli genomvarm. Även om det skulle vara möjligt skulle det inte uppskattas av grannarna. Avgaser skulle tränga in i lägenheterna ovanför och ljudet skulle vara påträngande.

Däremot har jag en entusiastbil. Den brukar jag starta upp med 4-6 veckors mellanrum em dag vädret tillåter. Då tar jag ut den och kör den driftvarm under olika förhållanden. Stads och landsvägskörning och sotar av den på motorvägen. Låter den stå på tomgång så att temperaturen går upp ytterligare innan jag stänger av den igen.

Man kan väl säga att jag använder mig av två olika "skolor" när det gäller bil och motorcykel. På bilen är jag rädd att det ska uppkomma oljeläckage och annat i brist på användning. Det är främsta anledningen till att jag valt att regelbundet starta upp den och köra den driftvarm. Är det överambitiöst?

Nejdå - det är inte tokigt alls!
Det finns så många andra fördelar med att köra ett fordon.
T.ex att du motionerar leder, packboxar, och att däcken inte alltid står på samma yta osv osv
Å inte minst glädjen med att köra! :)

Men de två skolorna strider inte mot varann sålänge man håller i minnet att NÄR man väl startar upp sin motor, så SKA den köras.
Och då såklart driftvarm.
OCH! Under så lång tid att kondens hinner koka ur.

Detta har vi oxå beskrivit tidigare, men ta som tumregel att det iaf åtgår 2 mils körning för att detta ska inträffa.
Inte 10-12 minuters tomgångputtrande med sporadiskt varvande - som ju (som du så riktigt konstaterar) inte ger den riktiga driftsvärmen.
 
Last edited:
Nejdå - det är inte tokigt alls!
Det finns så många andra fördelar med att köra ett fordon.
T.ex att du motionerar leder, packboxar, och att däcken inte alltid står på samma yta osv osv
Å inte minst glädjen med att köra! :)

Men de två skolorna strider inte mot varann sålänge man håller i minnet att NÄR man väl startar upp sin motor, så SKA den köras.
Och då såklart driftvarm.
OCH! Under så lång tid att kondens hinner koka ur.

Detta har vi oxå beskrivit tidigare, men ta som tumregel att det iaf åtgår 2 mils körning för att detta ska inträffa.
Inte 10-12 minuters tomgångputtrande med sporadiskt varvande - som ju (som du så riktigt konstaterar) inte ger den riktiga driftsvärmen.

Tack för svaret. Verkar som vi är rätt överens. Att bara glida fram en torr, kylig vinterdag är inte helt fel även om bilens verkliga egenskaper inte riktigt kommer till sin rätt. Det är synd man inte bor i ett landskap där det råder riktig vinter och där vägarna inte saltas. Då hade jag nog övervägt att skaffa ytterligare en uppsättning däck till bilen och kört den lite oftare. :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top