Byta olja med eller utan filter?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Bytte olja (Biltemas Racingolja) och filter för 230 mil sedan. Tänkte byta olja igen till något bättre märke (typ Shell Helix Ultra4), måste filtret bytas igen eller räcker det med att tappa ur den gamla oljan och i med den nya?

Rekommendera gärna någon annan bra olja också, som kan få ner klonket i växellådan.

Oljefilterbyte är väl var 1400 eller 2000mil beroende på årsmodell enligt instrukionsboken. Byter du olja oftare blir ju inte filtret mer igensatt.
Pröva Q8 advance, en delsyntet som funkar klockrent i Yamaha. Köper du den från fat bör du inte betala mer än 25:-/lit.

Själv byter jag alltid olja och filter tillsammans. Filtren kostar inte många slantar och nytt är nytt. Och jag skulle aldrig köra 1400-2000 mil på ett filter även om det står så i boken (misstror inte alls dig, FZ1).
På bilen byter jag o och f var tusende mil. På hoj i slutet av varje säsong och det brukar tyvärr innebära att jag byter efter 100 eller i bästa fall 200 mil. Längre hinner jag inte på en säsong.

Robban_C skrev:
På hoj i slutet av varje säsong och det brukar tyvärr innebära att jag byter efter 100 eller i bästa fall 200 mil. Längre hinner jag inte på en säsong.
Jag beklagar. :(

Angående klonket så var min växellåda tystare med Shell Ultra än med Motul 300V så jag byter tillbaka.

Last edited:
Som jag fått det förklarat för mig så är det ju inte så att ett gammalt filter smutsar ner den nya oljan. Däremot så är det ju fullt med skräp så sitter det för länger antar jag att det kan hindra oljeflödet i viss mån.

FUBAR skrev:
Bytte olja (Biltemas Racingolja) och filter för 230 mil sedan. Tänkte byta olja igen till något bättre märke (typ Shell Helix Ultra4), måste filtret bytas igen eller räcker det med att tappa ur den gamla oljan och i med den nya?

Rekommendera gärna någon annan bra olja också, som kan få ner klonket i växellådan.

Varför byta olja igen & varför byta märke?

Jag tror (högst subjektivt nu alltså) att man inte bör vandra mellan olika oljor utan hålla sig till en & samma olja.

Ola:
Helt korrekt. Och i kunskapsspridandets namn (det där lät väl fint?) så kan jag nämn att filtren normalt sett har en övertrycksventil som öppnar när tryckfallet över elementet blir för stort. Syftet är att ett igensatt filter inte ska stoppa oljeflödet. Dock ska man ju ha klart för sig att då är det orenad olja som cirkulerar i puffran, dessutom med ett onormalt lågt tryck eftersom tryckfallet över ventilen "stjäl" lite tryck. Nu lär man antagligen åka rätt länge på ett och samma filter innan det blir så igensatt att ventilen öppnar med som sagt, filter är egentligen rätt billiga.

det e ju så att oljefilter suger upp olja ca 2 dl (kanske mer ... brukar vara 0.4-0.5 l På rn bil) byter du då olje fabrikat för att du kanske inte är nöjd med den du hadde kommer den nya oljan blanda sig med den gamla oljan blanda sig med den nya ...Kanske inte gör så mycket på matrialet men va fan 100-200 kr för ett filter e det lönt att snåla ...?

Byter alltid olja och filter var 500 mil, ( vet inte om det är slöseri med $$)

men av egna erfaren heter i från både rally och rallycross där vi bytte olja och filter efter var tävling och har aldrig rasat en motor( +kört med samma motor i rallycross i 5 sessonger utan renovering) så tror jag att det är nog inte helt fel ändå

Ok, då byter jag filtret också. Var mest ur lathetsperspektiv jag undrade. Har ca 10-12 mil t/r till närmaste hojaffär.
Tackar för svaren :)

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...