Byta olja, från okänd till helsyntet

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Hejsan!

Jag har läst mängder av trådar och sidor om oljor och dess kvalitet
med mera. Jag har kommit fram till att olja är lite av ett känsligt ämne
liknande religion, men jag har en fråga om en gammal sägen som jag
aldrig riktigt fått koll på.

Jag ska nu byta olja i min hoj, som för mig är ny men i sig är gammal
till åren (gsx750 -99). Jag har spanat in biltemas JASO märkta olja, som
verkar vara en helsyntet, och har fattat ett beslut om att den borde duga
för mig. Nu till mitt problem, jag vet inte vilken olja den tidigare haft i sig, och
folk säger till mig att om jag stoppar i denna helsyntetsolja i motorcykeln
så kan den rensa lös en massa slam i motorn och tillslut vålla mer skada
än nytta. Då jag ej är duktig eller erfaren på området så söker jag svar på frågan;
Om den tidigare gått på mineral eller delsyntet, kan denna helsyntetolja
ge mig problem?

Hoppas jag inte gjorde oljefantasterna upprörda nu med ännu en oljetråd,
jag har sökt med ljus och lykta efter ett mer konkret svar på denna fråga men misslyckats.

Mvh // Björn

Ingen fara,och skulle motorn vara så misskött och full av skit sedan tidigare så hade den rasat ändå förr eller senare(oavsett vad du häller i).

Häll i och var glad, ge motorn lite smörj!

köp delsyntet 10w40 hos din mc handlare bästa man kan ha i en 12år gammal hoj:tummenupp och sen e d bara att:hojraket

köp delsyntet 10w40 hos din mc handlare bästa man kan ha i en 12år gammal hoj:tummenupp och sen e d bara att:hojraket

vart e nu dendär ogilla knappen???

JAAAA klart man ska ha sämre olja till dubbla priset :va :va

åldern påhojen har inget med saken att göra, dessutom såldes den antagligen ny med helsyntet

Jag bytte från okänd till helsyntet men då växellådan blev väldans klonkig och svår så bytte jag till halvsyntet då blev det mycket bättre
Kör nu på "vanlig" olja och växlarna är perfekta.
Kanske motorn mår bättre med syntet men inte växellådan i min gammla harv.

Jag bytte från okänd till helsyntet men då växellådan blev väldans klonkig och svår så bytte jag till halvsyntet då blev det mycket bättre
Kör nu på "vanlig" olja och växlarna är perfekta.
Kanske motorn mår bättre med syntet men inte växellådan i min gammla harv.

Samma densitet på båda oljorna?

Samma densitet på båda oljorna?

Ja något var det iallafall då det bara lät illa med syntet men mindre illa
med halvsyntet samt ennu bättre med classic olja..
Jag vet inte men det är vad jag upplever... Real life....

Häll i. Funkar det inte, så den dricker upp den eller växelådan blir konstig, byt till en annan olja, typ delsyntet...

Min låda blev bättre av biltemas olja än den svindyra som den föregående ägaren på MC firmans inrådan köpte, just med motiveringen att lådan skulle funka bra med den oljan.

Min låda blev mindre "klånkig" av biltemaoljan.
Därmed inte sagt att oljan är bättre för växellådan för det. Men det KÄNNS lite bättre :P
För övrigt så tyckte jag att oljan var lite onödigt dyr för att vara biltema.

DrBike vänder sig i graven pojkar.....

Helsyntet eller inte SPELAR ABSOLUT INGEN ROLL när det kommer till att lösa upp avlagringar i motorn. Alla oljor tillverkade efter API SA (Någon gång på 70-talet slutade de tillverkas) innehåller tvättmedel så oavsett vilken modern olja du häller i är den lika bra på att lösa upp smuts.

När det kommer till slirande koppling/klonkig låda så beror det inte på delsyntet vs helsyntet utan på tillsatserna i oljan och de varierar med märke inte beroende på vilken bas oljan är gjord av.

Och där diskvalificerade du dig från få komma med råd i tråden.

Vilket underbart vettigt beskrivande informerande inlägg! måste kännas skönt att veta att du bidragit till ett bättre trevligare mer informativt forum!

SÅ för att jag frågade quisten en fråga får jag inte komma med råd? inte för jag planerat ge några råd endå iofs :va

TS har redan fått sitt svar i första inlägget

"Folk säger att" !!!
Va fan är det för folk egentligen?
Fråga det där folket vad dom har för belägg för det där påståendet.

Det viktigaste av allt är att det är en olja gjord för MC. Viktigt..... MC olja.

Mats

äh!!!! Sluta fnula och byt olja, det är väl ingen trabant från 70 talet du kör:vaDet är trots allt en hyffsat modern, avancerad motor med hög trimmningsgrad som säkerligen kommer älska få lite bättre olja i sig än vad den fick när den var ny:tummenupp

DrBike vänder sig i graven pojkar.....

Helsyntet eller inte SPELAR ABSOLUT INGEN ROLL när det kommer till att lösa upp avlagringar i motorn. Alla oljor tillverkade efter API SA (Någon gång på 70-talet slutade de tillverkas) innehåller tvättmedel så oavsett vilken modern olja du häller i är den lika bra på att lösa upp smuts.

När det kommer till slirande koppling/klonkig låda så beror det inte på delsyntet vs helsyntet utan på tillsatserna i oljan och de varierar med märke inte beroende på vilken bas oljan är gjord av.

Tydligare svar än så lär jag knappast kunna få, jag bugar och bockar för dagens visdomsord. :tummenupp

Min spontana reaktion blir att jag borde testa biltemas helsyntet
mc-olja för att se hur hojen beter sig, och om den blir lur och knepig
helt enkelt bara byta till någon standard delsyntet märkesolja för mc.

Tack för alla svar!
Mvh // Björn

Densiteten är nog väldigt lik om man jämför olika oljor.
Viskositeten skiljer mera ;)

Likaså tillsatser...

Tror nog det var där någonstans du sköt dig själv i foten.

vart e nu dendär ogilla knappen???

JAAAA klart man ska ha sämre olja till dubbla priset :va :va

åldern påhojen har inget med saken att göra, dessutom såldes den antagligen ny med helsyntet

Beror ju dock lite på vilken båge du har dock. Exempelvis om du har torr eller våtkoppling... Om vi nu skall besserwissra lite ;)

"Folk säger att" !!!
Va fan är det för folk egentligen?
Fråga det där folket vad dom har för belägg för det där påståendet.

Det viktigaste av allt är att det är en olja gjord för MC. Viktigt..... MC olja.

Mats

Last edited:
Häll i. Funkar det inte, så den dricker upp den eller växelådan blir konstig, byt till en annan olja, typ delsyntet...

Eller slå i Biltemas 15/40 mineralolja efterhand som den dricker. Så är i alla fall min tanke med min gamla gsx 750 f från 1990. Bytte till Biltemas helsyntet o blir inte förvånad om den slörpar i sig en del. Blir sk "varialbel delsyntet" :)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...