Byta olja efter SRW?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ska man byta motorolja efter en körning på SRW??
(torrt väder, jag har hört rykten om att det ibland inte regnar där...)

Jag har blivigt intutad att man ALLTID ska byta olja efter en bankörning. Mne jag är ganska säker på att de menade banor som Anderstorp och FalkenRingen.

Ska jag byta eller kan jag köra vidare?

PutteLiten skrev:

Jag har blivigt intutad att man ALLTID ska byta olja efter en bankörning. Mne jag är ganska säker på att de menade banor som Anderstorp och FalkenRingen.

Lite overkill, men byt lite oftare än vanligt om du kör mycket på bana, jag byter på min räcer Kwackaskaki med 10 timmars intervaller (lap timern visar total körtid) Gixxern byter jag på med 500 mils intervaller, har funkat bra i 13 år :tummenupp

Kör man bara bana med standard motor är nog var 100:e mil lagom(ca. 10h) Är man seriös gatknutte är nog 500 mil lagom. Kör man inte under 43 på SRW, 1,08 på Knudan och 46,5 på falken är det nog enligt servicebok som gäller, då räknas man som långsam har jag hört.
*ironisk*

:squid

Pålle skrev:
Kör man bara bana med standard motor är nog var 100:e mil lagom(ca. 10h) Är man seriös gatknutte är nog 500 mil lagom. Kör man inte under 43 på SRW, 1,08 på Knudan och 46,5 på falken är det nog enligt servicebok som gäller, då räknas man som långsam har jag hört.
*ironisk*

:squid
Tjockis du kan stoppa upp stället där solen inte skiner

O.Ironisk

Tackar. :tummenupp

43 på SRW. Hmm, ligger på 50.4 i på lätt fuktig SRW, så 43 ska väll inte vara omöjligt. Ge mig ett år till och en R6a så... :p

:hej

Jag är en idiot, jag har ju aldrig bytt olja eller filter lr något för den delen på hojjen, bara fyllt på olja ibland, men de har ju funkat i snart 3 år :) .. så ska väl fixa till den snart, innan besiktningen iaf. Men byt inte efter varje SRW det e nästan att fjäska för hojjen :tummenupp

cbr_micke skrev:
...jag har ju aldrig bytt olja eller filter lr något för den delen på hojjen, bara fyllt på olja ibland, men de har ju funkat i snart 3 år :) :tummenupp

PRECIS som mitt förhållande till min gräsklippare! Men den går inte på SRW :D

GSXR1100R skrev:
Tjockis du kan stoppa upp stället där solen inte skiner

O.Ironisk

Ohh, givetvis gäller inte dessa regler för dig. För vart levnadsår över 30 kan man lägga till en sekund på varvtiderna(räcker det eg.)
:D

Pålle skrev:
Ohh, givetvis gäller inte dessa regler för dig. För vart levnadsår över 30 kan man lägga till en sekund på varvtiderna(räcker det eg.)
:D
Jag tror att du klotar i regnet på Lördag...

PutteLiten skrev:

Alltså.
Nog för cykeln belastas lite mer när man kör bana, men jämför tex körningen på SRW med den på ett onsdagsgazz. Jag gasar klart mer på gazzet (speciellt med Talpai bak på!) så egentligen borde man byta oljan varje torsdag istället. Eller??

Belastningen på bana gäller väl hela cykeln i sig, inte bara motorn. Visst, som Pålle säger, kör man snabbt som bara fan, då använder man ju motorns hela register på hela banan, men hur många gör det på SRW?

Jag är kanske helt ute o reser som inte är nån mekaniskt teknikfreak, men jag köper inte det här.

Putteliten, räkna på vilken milkostnad du skulle få om du skulle byta olja varje måndag...

Last edited:
Jag byter varje morgon så kondensen som bildats under natten försvinner! Ska man inte det?

Re: Re: Re: Re: Byta olja efter SRW?

CorbenDallas skrev:
O vem bad om din åsikt? :finger

Ooooh :skrämd :skrämd :skrämd
Jag trodde man kunde köra lite gliringar och stygga kommentarer till varandra på skoj (smilisar efter), men du kunde tydligen inte ta det.. :confused:

Härmed ber jag Kårben om ursäkt för min hemska, vedervärdiga och helt omotiverade kommentar angående hans mekanik-kunnande.. :bow

Grow up kid, du kör samma stil själv!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=14713

Last edited:
Re: Re: Byta olja efter SRW?

CorbenDallas skrev:

Putteliten, räkna på vilken milkostnad du skulle få om du skulle byta olja varje måndag...

Jag räknar inte milkostnaden för då hade jag sålt hojen på en gång... :rolleyes:

Men, nej. Jag hade nog inte tänkt byta olja varje gång. Så hårt går det ju inte på SRW.
Ska nog doxk byta snart ändå. Vet ju inte när förra ägaren bytte...

2:ans växel borde dock ta MASSOR med stryk på den banan. :(

Re: Re: Re: Re: Re: Byta olja efter SRW?

Swappe skrev:
Ooooh :skrämd :skrämd :skrämd
Jag trodde man kunde köra lite gliringar och stygga kommentarer till varandra på skoj (smilisar efter), men du kunde tydligen inte ta det.. :confused:

Men hallå. Om du kollar i Smilies-listan så ligger :finger med i listan. Det är mao en smilie...
Lugn o fin nu...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Byta olja efter SRW?

CorbenDallas skrev:
Men hallå. Om du kollar i Smilies-listan så ligger :finger med i listan. Det är mao en smilie...
Lugn o fin nu...

Kom igen nu. FIGHT!!!

Jag står i Swappes hörna för han kör Suzuki (Mini TL...). :D
Inget ont om Kwaken... :)

:kulspruta :whip

RR versionen av Fight club?? :lol
:7peta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla