Byta olja. Beteckningsfråga

sjohan

Ny medlem
Gick med
21 May 2007
Hoj
Suzuki GSX 400F
Hej
Jag måste/bör byta olja i min hoj. I verkstadshanboken står det att det ska vara sae 10W-40 och lite bokstavsbeteckningar sd, sh och sånt. Jag hittar olja i affärer men inte med samma bokstavsbeteckningar. Vad är skilnaden? Är sae 10w-40 tillräckligt med info för att jag ska kunna köpa olja ändå?

Gör det enkelt för dig, gå in till en MC-firma och säg vad för cykel du har..
De kan hjälpa dig få rätt. Mineral, delsyntet eller helsyntet..

Jo det förstås. Men jag hade hoppats på att komma billigare undan. På jobbet har vi Kendalls olja och även vanlig "Starta" olja. Jag kan köpa bägge ganska mycket billigare än vad man får dom för på en mc firma. Säg att jag ger 150-200kr för 4 liter istället för 4-500kr. Inte stora pengar men ändå.

Jo det förstås. Men jag hade hoppats på att komma billigare undan. På jobbet har vi Kendalls olja och även vanlig "Starta" olja. Jag kan köpa bägge ganska mycket billigare än vad man får dom för på en mc firma. Säg att jag ger 150-200kr för 4 liter istället för 4-500kr. Inte stora pengar men ändå.

Kendalls oljor är det inget fel på. Men det måsta vara deras MC-olja, välj gärna helsynteten och naturligvis rätt viskositet. Annars har ju som sagt biltemas racingolja rätt viskositet om du vill ha en annan prisvärd mc-olja

Mvh
Jörgen

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!