Byta o-ringar i bromsok...

KRILLE

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Retta -03
Nån som har erfarenhet av detta....även byta på huvudcylindern,är det bökigt o jävligt eller?


Som jag tjatat om innan så ligger ju mina bromsar till lite för mycket där fram,har kommit fram till att det måste va antingen o-ringarna i oket eller huvudcylindern som inte släpper returen.
 
Dum fråga men har du provat med bara ett ok monterat?
Lägg något som motsvarar skivan i det oket som är löst.
Tycker inte att kolvar ska ha fastnat på en så pass ny mc.
men allt kan hända!
 
BMW R90s skrev:
Dum fråga men har du provat med bara ett ok monterat?
Lägg något som motsvarar skivan i det oket som är löst.
Tycker inte att kolvar ska ha fastnat på en så pass ny mc.
men allt kan hända!

Dom har inte fastnat direkt,dom går ju trycka tillbaks med handkraft.Det är precis som att o-ringarna inte suger tillbaks kolven eller att h-cylindern inte släpper returen.
 
Skivbromsar har ju ingen återgång som på en trumma. Hur lgger dom på? Bromsar det märkbart nä du kör, om du drar in kopplingen i låg fart? Prova att bromsa lite lätt och släppa. Kör en sväng utan att bromsa, känn om skivorna blir varma. Du kanske oroar dig i onödan.
 
Om bromskolvarna är skitiga - gör rent och smörj upp med 5-56. Tryck dom in och ut ett par gånger med handkraft. Kan vara så att kolvarna går trögt p.g.a smutsen.
 
Smörj absolut inga bromskolvar med 5-56. Då sväller o-ringarna om du har otur och ditt problem blir värre. Du får bara använda medel som inte fräter på gummi typ bromscylinderfett.
 
hp skrev:
Smörj absolut inga bromskolvar med 5-56. Då sväller o-ringarna om du har otur och ditt problem blir värre. Du får bara använda medel som inte fräter på gummi typ bromscylinderfett.

Hmmm...försent :eek:
men dom går inte trögt,men o-ringarna kan ha mist sin funktion att dra tillbaks kolvarna lite.
Igår satte jag tillbaks org.slangarna,det blev "lite" bättre.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top