Byta "ner" sig ?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Är gammal gubbe men lite avkommor och sånt som troligen kommer sakna en om man blir en i statistiken ..... fick en redig tankeställare idag med lite släpp i bak ut ur en kurva i 100+ (jorå det redde ut sig utan highsider denna gång med...men vaffan lixom)

Kraften finns mellan benen , hornen växer fanimig enorma på huvvet när man är ute och rekreationskör .....

Och jadå jag VET att man kan gasa lite mindre och "det sitter i huvudet" , men ärligt vem fan gassar inte mer än nödvändigt och "lite" för fort ibland på våra "dödsmaskiner"


Trivs som satan med Kingen som e körbar i alla farter med kraft från 1500 varv upp till 12k varv ...men känner att det är fan overkill å hojjen presterar betydligt mer än vad jag ens kan drömma om att hantera och den inbjuder mitt svaga sinne till way för höga hastigheter ibland.

Kan ju köra på "tjejjläget" med 120 hk ... :rolleyes:

Eller snegla på klenare leksaker ... frågan e om man kommer ångra sig saatan om och när man byter ner sig vikt/hk/nm mässigt .... typ SuperDuke(jo den inbjuder VERKLIGEN till lugn körning) eller kanske SV1000(förnuftig)
varför inte kanske nån 750 Sukka/Kawwa nakenhojj ....

Vet inte riktigt vart jag kommer med detta svammel ... åja sentimental läge på :öl
 
Tuono V4 är lika naken som Kingen, hamnar effektmässigt närmare den än tjejhojarna men har väl fungerande Traction Control... Bra för gamla gubbar :D
 
Även om du byter ner dig i vissa avseenden, så kan du tänka att du byter upp dig i vissa andra. SV1000 är ju inte direkt nån moppe, så nog får du lite kraftkänsla, även om den inte inbjuder till samma körning. Kingen är ju kåplös, dock, det stoppar väl lite höghastighetskörning, medan SV:n har lite vindskydd som gör högre hastigheter "behagligare" att köra i.

Jag har nyss bytit från V-tvin till radtrea, och ljudet i sig kan ju locka fram en annan typ av körning. Jag tyckte att det var lättare att köra lugnt på v-tvin. Ylandet i trean gör det inte lätt att "gubbköra". =)

Allt är en balansgång, det man har igen på dittan, har man emot på dattan osv. Prova en Bulldog, det var en sån jag bytte bort. Den var behaglig att åka på, men gick ju att busa liiite på, om man ville. =) Inget kraftpaket, men skönt ljud, och i mina ögon jädrans snygg. Kardan var ju rätt skönt, det med. =)

Mvh Tompten
 
Gillar man vrid så kanske det inte är så kul.. men medans min literklubba stod på verkstad så köpte jag en 600:a för att ha nåt att åka med...

KUNG säger jag!

Visst, den där sjuka effekten finns inte där, men åtminstone jag kör både fortare och bättre med den.
Sen så känner man sig 10 gånger snabbare för att man kör mer "aktivt" och har en skrikande hoj under sig (även om det bara handlar om några sekunder på varvtiden.)

Dessutom är det faktiskt riktigt kul att kunna vrida tills det tar stopp i kurvorna utan att flyga av banan.. på sin höjd sladdar det lite, men med en så lätt och smidig hoj så är det odramatiskt.
 
hehe jo en Tuono V4 får säkert en å lugna tempot lite (oj vad jag dregglat på en sån :kär ) eller en Ducce streetfighter :kär ... fast de e nog å byta upp sig från Kingen :)

kanske får köpa mig en ViagroIntruder 800 :yoparty
 
hmmm ... en 600 sportis kanske :)
gillar yylande å en 600 (eller gixxer750) bör vara överkomlig försäkringsmässigt

men jag gillar ju naket :) .... frestar inte lika mycket till 150+ på "the highway" (iofs så är det rätt bekvämt mellan 150-170 på kingen ...luta mot vinden bara)

Street Tripplen har jag sneglat lite på .... Duke 690 ... men vaffan vill ju inte riktigt "våldta" hojjen e 1.85(eller nått) å 95 pannor :crash
 
Skönt med någon som faktiskt vill byta ner sig och inser värdet av att komma hem hel och fullt funktionell.
 
Har också bytt "ner" mig... Har både roligare och känner mig säkrare som förare. De enda nackdelar jag upplever nu är när jag har skjuts samt motorväg då varvet blir lite för högt för att kännas bekvämt. En 800 bör vara en lämplig medelväg, typ Yamaha Fz8.
 
Att byta till 600cc, touno och sv1000 känns ganska meningslöst då du kan köra precis lika vårdslöst bara vara lite mindre nöjd med hojen...

Jag resonerar lite som jag gjorde med snusandet dvs jag kommer inte sluta förrän jag vill! När jag gör det så kommer jag inte hålla på att trappa ner eller köra med fejksnus utan jag bryter rakt av! Nu är det 6år sen jag slutade...

Om du verkligen vill byta ner dig så du kör lugnare får det nog bli en gsr 600 eller kanske en scooter och då skulle jag nog hellre vara utan!
 
Superduke säger jag!! Roligare kan man inte ha med kläderna på!! Skönt vrid och härligt muller i ett lekfullt chassi:tummenupp
 
Har ju ägt/åkt/byggt bilar med massa attityd å klubba hela mitt liv så vurmar liiiite för "over mtÖriZed toyZ" ....

hadde jag haft råd så hadde det blivit en liten Kåtte 690 duke å en Diavel(mjo eller en V-Max...) ... men har gift mig med en Kung .... billig ,brutal och jääävligt go :yoparty
 
Att byta till 600cc, touno och sv1000 känns ganska meningslöst då du kan köra precis lika vårdslöst bara vara lite mindre nöjd med hojen...

Jag resonerar lite som jag gjorde med snusandet dvs jag kommer inte sluta förrän jag vill! När jag gör det så kommer jag inte hålla på att trappa ner eller köra med fejksnus utan jag bryter rakt av! Nu är det 6år sen jag slutade...

Om du verkligen vill byta ner dig så du kör lugnare får det nog bli en gsr 600 eller kanske en scooter och då skulle jag nog hellre vara utan!

Men så jävla tråkig är väl inte GSR 600:hej?
 
Intressant läsning det här... Kör också B-King och det är den bästa hoj jag nånsin haft (det har blivit några stycken, större och större varje gång). Jag resonerar som Aryey, när jag VILL byta byter jag och jag har redan börjat spana på HD typ V-rodden eller nåt sånt. Tills dess kör jag som vanligt och när det börjar bli för stora horn i pannan tänker jag på mina söner och min fru och skärper mig. Skärp dig du med! :tummenupp
 
Du har inte funderat på att börja köra grus istället?
Där blir det helt andra hastigheter :yoparty
 
Gick ifrån 954cc till 675 cc (ca 150 hk till ca 123 hk) och har aldrig haft så kul på en hoj sedan jag körde cross för 20 år sedan.

Har en arbetskamrat som kör Laverda 500cc alla dagar i veckan istället för en modern 1000cc, han tycker att det är mer sport och att det känns "snabbare" om man kör gammal hoj i 120 än vad det känns om man kör en ny 1000cc i 240.
 
Njaa,bytte ner mig från ZZR 1100 till Yamaha scooter 125:yoparty och ångrar inte det,mycket enklare att komma fram i sthlms trafiken,100 ggr billigare försäkring,tankar för 80 spänn varje vecka o kommer upp till 100 km/h...ha haa,men den är slöööö den lilla rackaren om man jämför med zzr:n..men men
:tummenupp
 
Känner igen mig till viss del i detta. Hade ett par fireblades på raken, bytte till superduke. Farten minskade pga av kåpor saknades, men busande fanns kvar (möjligt att det blev lite värre faktiskt). Efter det så var jag "hojlös" ett par månader med en 250cc pendlarvespa. Tricket med den var ju att den gjorde 130km/h, värdelösa bromsar och väghållning, så den var rent livsfarlig kändes det som, för man ville ju inte ha sämre tider till/från jobbet med vespan än med superduken. Tog förnuftet till fånga och köpte en till KTM, denna gång en 950SM. Busa = Check. Åka aktivt = check. Åka fort = Går, men det är ingen behaglig upplevelse.
Är du som jag så kommer man att pusha det man har / kan till gränsen oberoende på vad man kör. Personligen så är jag lika "riskbenägen" om jag så sitter på en trampcykel.
 
Det går bra att få släpp även med en gammal 125a från 80-talet. Byte av fordon är ingen lösning på bristande kontroll.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top