"Byta" ner sig till en RC 390, kommer jag tröttna?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej allihop,

Jag har en hel del erfarenhet av stora snabba cyklar. Har ägt Tuono V4 1100 factory, RC8, 1098S och kör idag en Hypermotard 1100S. Har alltid gillat själva tanken att köra lätta, enkla effektsvaga hojar som man kan "pusha" hårdare. Jag har även ägt en F800R som jag körde en del bana med. Jag gillade känslan av att kunna hålla fullt med BMW:en en större del av tiden. Nu hade BMW:en 85 hk, så inte riktigt lika "slö" som KTM:en jag tänkt mig.

RC 390 verkar vara en fantastisk kul hoj på pappret. Är det en bra idé att köra en RC390 som enda hoj på gata/bana? Blir det tröttsamt i längden? Har som sagt fastnat vid tanken att köra något enkelt, billigt, roligt och som tvingar mig att utvecklas som förare. Vill tro att man är illa tvungen att bromsa senare och hålla högre kurvhastighet om man ska hänga på polarna som kör betydligt större cyklar. Allt det här är attraktivt för mig på pappret.

Någon som gjort en liknande "resa"?
 
Frågan är om inte nya R7 kanske är snäppet vassare. Jag har inte kört nån av dem men kan gissa att de extra kubiken kan vara värt lite mer deg..
 
Jag skulle lätt kunna tänka mig en RC390, men de är ju så fula. :(
 
Jag tror du kommer tröttna. 600cc radfyra är väl roligare?
Jag tror nog att 390 kanske kan vara lite liten om man är storväxt. Men är den rätt drevad så kanske den är kul om man inte siktar på högre toppfarter. Har du kollat på 701 vitpilen?
Den är jag övertygad om att kommer att bli värd pengar framöver. Den såldes ju ganska kort tid och var väl inte superpoppis.
Tänk på att kåpan kommer att ta bort fartvinden och göra att hojen känns långsammare
 
Det finns en hel klase R6:or på Blocket för billig pening, förvisso 20 år gamla men det gör nog inte så mycket.
 
Du kommer tröttna. Det är klart för lite hk för en sporthoj om man inte bara jagar bäst tid på bana. Duke 390 är riktigt kul... Ett tag.. Sen blir den liten och lite väl mycket moppe.. För mig är det vridet som saknas..
 
Last edited:
Gissar att den är riktigt kul på rätt vägar!
Men det krävs ju bra öronproppar, så man slipper höra gräsklipparmotorn. ;)
 
Som enda hoj finns nog risk att man tröttnar men på rätt vägar är det nog det roligaste man kan köra.

Leker lite med tanken att komplettera Multistradan med en RC390....
 
Det har jag gjort.
Åkte 600:a några år.
Sen blev det en RVF400 istället. Samma vikt nästan och 30-40 hk mindre.
Och ja, det är den hoj som utveckalt min körförmåga mest. Man kan inte göra ett misstag för att hänga med. För "alla" andra åker literklubba eller 600. Du har ingen effekt att rädda en missad utgång med. Det har framförallt höjt min kurvhastighet och förmåga att köra om på andra ställen än rakorna. För där är man rökt. Och ombromsning blir det sällan då du ofta kommer för långt efter.
Men när man gör en omkörning är det en extra stor belöning. För man fick inget gratis utan har gjort det på ren körskicklighet. Sånt värmer i MOTGP wannabe egot:hihi. Och det kan svida rejält på kompisen du åker om hehe.

Man får köra väldigt aktivt och slita hårt, men det är kul. Det bästa är såklart däcksbudgeten. Du kan åka mycket på ett set däck. Mer åktid helt enkelt då man kan köpa det istället.

Det är drygt att köra hårt och inte komma förbi i kurvor för att sedan bli från åkt på rakan. Man är snabbare men kommer inte om. Det kräver isf omkörning med marginaler i en kurva som inte passar på en bandag.

Det är väldigt få som åker på effektsvaga hojar. Men kanske det blir fler nu när just 300:a klassen dykt upp i SM? Tränar man ihop på en roadracing träning kan man ha riktigt kul tänker jag.

Det är läskigt med fartskillnaden på längre rakor när man umgås med större hojar på bandagar. Så torpet har jag undvikit.

Summering. Gör det. Gilar du det inte är det ju bara att gå upp i storlek igen. Och sannolikt har du redan efter en säsong fått med dig kurvhastighet som gör dig snabbare på en större hoj med.
 
Kört några år på liten hoj och inte tröttnat än. Billig försäkring och skapligt inköpspris. Duger till normalt vägåka. Om man inte ska ha tung packning. Har man blivit banåkarnörd är det ändå inte lika intressant att bränna satan på gata. Den låga vikten ger bra kurvhastighet och sena bromspunkter. Att man tappar meter i utgångarna och på rakorna med den lilla effekten får man leva med. Det där med gaskontroll blir inte så viktigt. När man vurpar är det trevligt med en lätt hoj som är lätt att resa upp. Man kan hålla skapligt tempo även i regn. Egentligen spelar inte hojens prestanda så stor roll. Det finns alltid dom som åker fortare och dom som åker saktare. Man åker ju ändå för att bli bättre själv, inte för att vara bäst.
 
Varför inte Aprilia rs250? Tvåtakt och en hoj som är princip gjord för bana?
 
Om det ska vara billigt och du inte har emot äldre hojjar, så tipsar jag om Yamaha SZR660.

Tveksamt dock om den är bra som enda hoj, men det beror nog mer på körprofil.

Ser lite udda ut, men den har ram från TZR250, vilket iaf fick mig intresserad.
Gissar också att du enkelt får tillbaks pengarna om du ångrar dig och säljer, men det är dock inte allmän vetskap vilken fin hoj detta är - så många klickar nog vidare i annonsflödet-)
 
Last edited:
Köpte en gammal GPZ 500 i somras och den har ju varit otroligt kul
att rasta på små krokvägar.Definitivt inget effektmonster men 60 hästar o ca 170 kg torrvikt
räcker ganska långt.Kulfaktorn per krona är ju oslagbar!

Extrakul är det ju när man ligger o gasar jämnt(eller ifrån) någon på en
modern sportis och dom ser vad man åker på:3freak
Kostar dessutom nästan ingenting att vare sig köpa eller försäkra!
 
Jag har haft flera 1000cc och även åkte en del bana. Roligast rent körmässigt var faktiskt att gå ner i effekt. Gick från en RSV1000 till en Sv650 -06 (fjädring och bromsar var skräp men motor räckte till). Då fick man anpassa sig till materialet i stället och jobba runt det. Förlorade ca 3sek runt en bana som Sviesta. Kinnekulle bara 1 sek.
Provade även en 390 men hittade inte riktigt hem på den då. Original var motorn för tam (Ingen spets eller kraft) och bromsarna dåliga. Kanske skulle tänka annorlunda i dag.
Jag spanar just nu mer åt RS660 eller R7 fast tycker de är lite omotiverat dyra för vad man får.

Svaret till TS är prova. Det kostar nästan gratis :). Däck håller i evigheter.
 
Jag har haft flera 1000cc och även åkte en del bana. Roligast rent körmässigt var faktiskt att gå ner i effekt. Gick från en RSV1000 till en Sv650 -06 (fjädring och bromsar var skräp men motor räckte till). Då fick man anpassa sig till materialet i stället och jobba runt det. Förlorade ca 3sek runt en bana som Sviesta. Kinnekulle bara 1 sek.
Provade även en 390 men hittade inte riktigt hem på den då. Original var motorn för tam (Ingen spets eller kraft) och bromsarna dåliga. Kanske skulle tänka annorlunda i dag.
Jag spanar just nu mer åt RS660 eller R7 fast tycker de är lite omotiverat dyra för vad man får.

Svaret till TS är prova. Det kostar nästan gratis :). Däck håller i evigheter.
Håller med angående RS660/R7, framförallt R7. Effektmässigt är R7:an precis det jag letar efter men det känns som om man får en hel del mer hoj för 15k till (RS660).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top