Byta "ner" sig - Ktm 690 Smc till 450 Exc

Min grabb Thom körde över 450 timmar med sin 530 motard på sommaren och dubbat på vintern utan problem, den startade hela tiden ner till ca 10- grader på el blev det kallare och den stod några dagar så var det bara kicka som gällde. PS den rasade aldrig men den blev stulen Vallåkra och hittad i Helsingborg,
 
Har man inte stålar till att ha minst 3 hojar brukar 1 hoj bli en kompromiss. 450/500 exc med två hjuluppsättningar är enligt mig en grumt bra sådan! Såvida man inte tänker pendla eller toura, dom är 100% asgarv hela riden oavsett underlag! 690 i all ära men den funkar sämre i skogen än vad en 450 gör på gata, enligt mig.
 
Okej :gråta problemet är att jag tycker 690in är alldeles för stor för mig...

Är den för stor för gatåka? I skogen förstår jag om den är otymplig...

Inte funderat på en ren cross som komplement? Tror du kommer tröttna fort på en 450 om du tillbringar majoriteten av din tid på väg.
 
Vår och höst åker jag exc450-motard och det funkar utmärkt på gata.
På motorväg i 120 mätarfart åker jag på femman för att den går inte lika hårt då.

Som vissa säger: troligen kan det bli smådyrt i längden men what the heck, 10kkr kanske du har igen på försäkringen?
Se till att du har motardkittsframbroms bara, att flytta ut originaloket med en adapter duger INTE i längden.

Jag har ett komplett färdigluftat kitt och byter från styre till hjul. Går skitfort.

Men en 5x0cc ryter bättre. Att slå på från 70 är ok men att öka från 110 är lite segt. Med andra ord lär du hänga med finfint på småvägar.
 
Vår och höst åker jag exc450-motard och det funkar utmärkt på gata.
På motorväg i 120 mätarfart åker jag på femman för att den går inte lika hårt då.

Som vissa säger: troligen kan det bli smådyrt i längden men what the heck, 10kkr kanske du har igen på försäkringen?
Se till att du har motardkittsframbroms bara, att flytta ut originaloket med en adapter duger INTE i längden.

Jag har ett komplett färdigluftat kitt och byter från styre till hjul. Går skitfort.

Men en 5x0cc ryter bättre. Att slå på från 70 är ok men att öka från 110 är lite segt. Med andra ord lär du hänga med finfint på småvägar.

Kul att höra :) var får man tag på bromskit till den och vilket bör man ha?
 
Grejen är att jag får en 12:a 450 ny för ca 17tusen billigare än en 2013 500 :va

Vad för priser talar vi om? Ny 500:a för 80? Då är 450 jävligt billig, för att vara ny. Ska du ha den i många år är det värt mellanskillnaden.

Avskrivning på mellanskillnaden.

Kul att höra :) var får man tag på bromskit till den och vilket bör man ha?

Svår fråga. Om jag var du skulle jag nog köpa Magura 195 pump, goldspeed 320 mm skiva och moto-master/beringer 4-kolv. Billigt men räcker långt. Bra motard grejer är tyvärr dyrt.
 
Svår fråga. Om jag var du skulle jag nog köpa Magura 195 pump, goldspeed 320 mm skiva och moto-master/beringer 4-kolv. Billigt men räcker långt. Bra motard grejer är tyvärr dyrt.

Jag kör originalpump. Ok och skivcentrum är guldfärgat. Skivan saknar hål.
Har aldrig kollat vad det är för grejor men det står KTM racing graverat på oket. Jag köpte allt begagnat.
Innan jag köpte pumpen körde jag med adaptern och det var som att bromsa med blöta tvålbelägg när det gick undan.
Under 70 bet det ok.

Ska skruva lite imorgon, kan kolla då om du vill.
Edit: min relik är en orenoverad -03, hjulen troligen -04. Det kanske inte är relevanta prylar idag?
 
Last edited:
Ska man bara glida väl känns det väl jäkla onödigt att fixa nya bromsar? För så dåliga är dom väl inte original... Jag kör fortfarande original på Xr'n, endast större skiva, och det funkar utmärkt på gata.

Skräm inte upp nya köpare med att dom måste skaffa nya bromsar det första dom gör.
 
Med 17k på fickan kan man byta till den där större cylindern och åka utomlands medan verkstan gör jobbet.

Det är väl slaglängden som skiljer mellan 450 och 500? Jag tror inte det skiljer så mycket på toppeffekten, men vridmomentet och effektkurvan.

690 är väl en smidig hoj om man bara kör på gatan.
450 är lite stor (stark) i skogen. 500´n är ännu jobbigare där.
Som en kompromiss för gata och skog är 450´n bra ( ialla fall på små krokiga vägar)
 
Jag kör originalpump. Ok och skivcentrum är guldfärgat. Skivan saknar hål.
Har aldrig kollat vad det är för grejor men det står KTM racing graverat på oket. Jag köpte allt begagnat.
Innan jag köpte pumpen körde jag med adaptern och det var som att bromsa med blöta tvålbelägg när det gick undan.
Under 70 bet det ok.

Ska skruva lite imorgon, kan kolla då om du vill.
Edit: min relik är en orenoverad -03, hjulen troligen -04. Det kanske inte är relevanta prylar idag?

Vet inte varför du svarar mig.

Ska man bara glida väl känns det väl jäkla onödigt att fixa nya bromsar? För så dåliga är dom väl inte original... Jag kör fortfarande original på Xr'n, endast större skiva, och det funkar utmärkt på gata.

Skräm inte upp nya köpare med att dom måste skaffa nya bromsar det första dom gör.

Nä fast ska man bygga motard på en ny exc bör man nog överväga seriösa bromsar. Särskilt om man är van med 690 smc broms.

Med 17k på fickan kan man byta till den där större cylindern och åka utomlands medan verkstan gör jobbet.

Möjligen sant. Har kollat priser på vad som skiljer.
 
Vet inte varför du svarar mig.



Nä fast ska man bygga motard på en ny exc bör man nog överväga seriösa bromsar. Särskilt om man är van med 690 smc broms.



Möjligen sant. Har kollat priser på vad som skiljer.

Det gjorde jag inte, jag bara citerade dig på enklast möjliga vis.
Lathet är en dygd. TS förstår nog att jag syftar på honom trots mina defekter.
 
Behringer står det på oket. Biter ordentligt.
Inlägget ovan ang bromsar och xr är jag tveksam till, jag blev hastigt helt inställd på att kliva av över ett räcke i yttern för några år sedan med tvåkolvsok/adapter. Det tog låååång tid innan bromsen bet.

Med behringeroket har sådant aldrig hänt, nyper till med två fingrar och svänger bara.
Kör gärna adapter om du vill men bekanta dig med beteendet.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top