BYTA NÅLSÄTEN på en Honda CBR600 -96?

Tobbe_88

ram,silver metallic.kåpor,svart metallic
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Yamaha DT125R-89
Hej

Går det att byta ut nålsäten på en CBR600 -96:as förgasare? Eller är man tvungen att köpa helt nya förgasare?

Gjorde en tabbe och drog åt blandningsskruvarna för hårt vilket förmodligen har skadat sätena så att förgasarna nu flödar över...DAMN IT!

Mvh
Tobbe

Alltså säterna för blandningsskruvarna ?
Då är du troligtvis rökt. Sitter direkt i förgasarhuset. Å andra sidan kostar inte beg förgasare en förmögenhet. Se till att hitta förgasare som gått lite mil, slitage påverkar markant körbarheten.

Mats

Gjorde en tabbe och drog åt blandningsskruvarna för hårt vilket förmodligen har skadat sätena
Vilket gör att det blir svårt att ställa in rätt blandning, men inte skall göra
så att förgasarna nu flödar över

Såtillvida att du inte tagit i så förbajjat att du spräckt hela förgasarhuset! :näsblod

Förutsätter också att du med flödar menar att flottörhusen svämmar över
och det rinner soppa ur dräneringsslangarna alternativt ner i motorn. Ok?

:hej

/e

Tack för era svar!

Jag drog nog åt skruvarna knappt ett varv för mycket. =S Har tagit bort förgasarna igen och lyst med ficklampa ner på sätena men kan inte se några sprickor. Nålarna är hela och inte böjda. Har hålen i sätena blivit lite större än vad det ska vara? Kan det lilla göra så stor skada?

Bensin rinner ner i motorn skulle jag gissa iaf. Har tagit bort tändstiften och de var helt svart-kleggiga och blöta. Gjorde rent de igen och startade. Den hoppade igång i någon sekund för att sedan lägga av med en rejäl avgassmäll.

Tog bort tändstiften igen, såg lika kleggiga ut igen. Gjorde rent, startade och samma sak. Hoppar igång några sekunder sen Pang och död.

Har kollat alla luftslangar m.m. Satte nyligen på nytt luftfilter, nya insugsgummin och bränslepump. Den gick att köra innan jag slet bort förgasarna men den gick inte rent så jag tänkte att något munstyckte kanske var igensatt, därav rengöring. Men det resulterade ju nu i att den inte går alls. =S För att jag inte var tillräckligt påläst och lite för hård på handen.

Vad tror ni? Ska jag köpa andra förgasare om jag kommer över några begagnade? Kollade igår och nya skulle de kosta 23.500 kr!? Herregud! Så det är ju bara att glömma...

Mvh
Tobbe

Last edited:
Beg förgasare kostar i storleksordningen 1500kr

Låter som på din beskrinvning att flottörventilerna läcker. Kan vara flottören/erna som kärvar och hänger sig också.
En riktigt grundlig rengöring av förgasarena, samt en inspektion av en kunnig person, så finns det möjlighet att få liv i dom igen. Är du tveksam, ring runt på skrotar och leta beg istället. Men se även över dem innan du monterar.
Mats

Ska jag köpa andra förgasare om jag kommer över några begagnade?

NEJ! :mattias
Inget tyder än så länge på att du sabbat något.
Ta det lugnt.
Först måste man konstatera vad som är fel,
sedan kan man vid behov konsultera blocket.

-"Min hoj startar inte, vad göra?"
-"Köp en ny för 20 000:-!"
-"Ehhh, tack."

:huvet

Bensin rinner ner i motorn skulle jag gissa iaf.
Men det resulterade ju nu i att den inte går alls. =S
För att jag inte var tillräckligt påläst och lite för hård på handen.

Om man inte vet exakt vad och hur man skall göra skall man låta bli. :fakta
Ta det inte personligt, jag har en kompis kompis som gjort samma sak. :rolleyes:

Back to basics:

#1: Har du en handbok? om inte ladda ner hondas egen verstadsmanual och läs på!
#2: Har du öppnat flottörhusen och rengjort dessa samt däruti sittande munstycken?
#3: Hur gör du när du startar? Gas, choke etc?
#4: Man kan testa med lite startgas om du surat ner motorn, då får den en chans att bränna
bort det sura och komma i balans. Om den fortfarande går för fett kan det som någon
skrev vara så att en eller flera av flottörerna hängt sig och inte stänger,
alternativt att det hamnat skit på ventilsätet, vilket gör att motorn surar ner.

:hej

/e

Last edited:
Hade läst på en hel del innan jag gav mig på förgasarna men det var det enda jag missade, tyvärr.

Har provat både med Gas, Ingen Gas, Choke och Startgas. Nothing makes a difference!

Nu har jag iaf fått tag på en begagnad förgasarbrygga på en skrot för 3000 kr. Helt överkomligt tycker jag så länge de fungerar bra. De hade gått 3000 mil och min hoj har gått 6000 mil så det är ju nästan som att byta upp sig. :)

Väntar bara på att de ska komma med posten.

Mvh
Tobbe

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back