Byta muttrar vid bakdrevsbyte

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
I mekmanualen till min Kawa Z800 -14 står det att man skall byta muttrar när man byter bakdrev. Är det för att de nya muttrarna är fyllda med gänglåsningsmedel eller p g a slitage på muttern?

Hur gör ni andra när ni byter bakdrev?

Jag kommer återanvända muttrarna och använda blå gänglåsning men jag är nyfiken på varför manualen inte rekommenderar det. Åtdragningsmoment 59Nm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är du säker på att det är muttrarna som ska bytas ?
Man kanske avser att skruvarna ska bytas ?
För att minska risken för utmattningsbrott.

Jag själv har aldrig bytt vare sig mutter eller skruv.
På SV650S, Sprint RS, GSX1300R, dvs Triumph och Suzuki.
Kawa kanske sparar vikt !

Åtdragningsmoment brukar anges med torra gängor.
Använder du blå gänglåsning, dvs våt gänga skulle jag dra med högst
2/3 av 59Nm, dvs 40Nm.
Men det är jag det.
Och jag har aldrig använt gänglåsning på bakdrevsmuttrarna vid drivpaketbyte
utan dragit enligt spec med noga rengjorda (aceton, hushålls / toapapper)
torra gängor på skruvar och muttrar.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ja, det är en mutter. Nu när jag tittade ser det ut som den har inbyggd låsning av metall längst ut. Det förklarar varför den skall bytas.

Nu förstår jag varför den skall bytas och jag byter dom.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag brukar byta dem. Det är en så liten kostnad. Jag brukar dock bara köpa vanliga muttrar med krage och använda gänglåsning.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Försökte köpa muttrar i mc butiken idag. De hade inga nya muttrar och byter inte dessa. Då får det bli återanvändning av de gamla.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har aldrig nånsin bytt detta enbart för att jag bytt eller lossat drevet. Pga annat slitage, ålder och bling javisst. Men inte för att jag lossat dem. Det inkluderar 10-15 olika hojar under 25 års tid.

Det är ju inga gigantiska moment det handlar om, så gängsträckning som vid tex cylindermontering är inte direkt ett problem...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det viktigaste är inte att byta utan att med jämna mellanrum kolla att de sitter.

Lämpligen när du tankar så tar du en sväng runt hojen för att kolla om någonting har hänt. När du tvättar hojen så kollar du lite extra överallt och efterdrar vid misstanke.

Att det står så i verkstadshandboken är för att verkstaden ska kunna ta betalt för nya muttrar och det faktum att den som inte skruvar själv inte kollar något innan nästa verkstadsbesök. :fakta

Under mina 70 - 80 000 mil i sadeln har det bara hänt en gång att muttrar till bakdrevet lossnat. Det var i Belgien på en 60-tals SportHoj när vi var på väg till Skottland. De hade setat i över 2 000 mil innan de lossade men Autobahn och Vollgas på vägen kanske gjorde sitt! :)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Samma lika här. 40 års åkande(35 med körkort:hihi), åtskilliga drevbyten. Aldrig bytt muttrar. Aldrig lossnat. Håll vettigt koll på grejorna så funkar det bra.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nä, det var inte så farligt som det lät. De första 5 utan körkort var det bara motocross.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top