Byta muttrar vid bakdrevsbyte

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
I mekmanualen till min Kawa Z800 -14 står det att man skall byta muttrar när man byter bakdrev. Är det för att de nya muttrarna är fyllda med gänglåsningsmedel eller p g a slitage på muttern?

Hur gör ni andra när ni byter bakdrev?

Jag kommer återanvända muttrarna och använda blå gänglåsning men jag är nyfiken på varför manualen inte rekommenderar det. Åtdragningsmoment 59Nm.
 
Är du säker på att det är muttrarna som ska bytas ?
Man kanske avser att skruvarna ska bytas ?
För att minska risken för utmattningsbrott.

Jag själv har aldrig bytt vare sig mutter eller skruv.
På SV650S, Sprint RS, GSX1300R, dvs Triumph och Suzuki.
Kawa kanske sparar vikt !

Åtdragningsmoment brukar anges med torra gängor.
Använder du blå gänglåsning, dvs våt gänga skulle jag dra med högst
2/3 av 59Nm, dvs 40Nm.
Men det är jag det.
Och jag har aldrig använt gänglåsning på bakdrevsmuttrarna vid drivpaketbyte
utan dragit enligt spec med noga rengjorda (aceton, hushålls / toapapper)
torra gängor på skruvar och muttrar.
 
Last edited:
Ja, det är en mutter. Nu när jag tittade ser det ut som den har inbyggd låsning av metall längst ut. Det förklarar varför den skall bytas.

Nu förstår jag varför den skall bytas och jag byter dom.
 
Jag brukar byta dem. Det är en så liten kostnad. Jag brukar dock bara köpa vanliga muttrar med krage och använda gänglåsning.
 
Försökte köpa muttrar i mc butiken idag. De hade inga nya muttrar och byter inte dessa. Då får det bli återanvändning av de gamla.
 
Har aldrig nånsin bytt detta enbart för att jag bytt eller lossat drevet. Pga annat slitage, ålder och bling javisst. Men inte för att jag lossat dem. Det inkluderar 10-15 olika hojar under 25 års tid.

Det är ju inga gigantiska moment det handlar om, så gängsträckning som vid tex cylindermontering är inte direkt ett problem...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Det viktigaste är inte att byta utan att med jämna mellanrum kolla att de sitter.

Lämpligen när du tankar så tar du en sväng runt hojen för att kolla om någonting har hänt. När du tvättar hojen så kollar du lite extra överallt och efterdrar vid misstanke.

Att det står så i verkstadshandboken är för att verkstaden ska kunna ta betalt för nya muttrar och det faktum att den som inte skruvar själv inte kollar något innan nästa verkstadsbesök. :fakta

Under mina 70 - 80 000 mil i sadeln har det bara hänt en gång att muttrar till bakdrevet lossnat. Det var i Belgien på en 60-tals SportHoj när vi var på väg till Skottland. De hade setat i över 2 000 mil innan de lossade men Autobahn och Vollgas på vägen kanske gjorde sitt! :)
 
Samma lika här. 40 års åkande(35 med körkort:hihi), åtskilliga drevbyten. Aldrig bytt muttrar. Aldrig lossnat. Håll vettigt koll på grejorna så funkar det bra.
 
Nä, det var inte så farligt som det lät. De första 5 utan körkort var det bara motocross.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top