Byta motorolja vid långt tids stillastående

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Hej, ska byta oljan och filtret, men nu när min mc stått still och inte vart körd under flera månader, ska jag varmköra hojjen som det står i instruktionsboken att man ska göra innan tömningen av oljan, eller ska jag bara tömma oljan nu när den är kall?

Värm den ordentligt! Starta o låt gå en 10 min är mitt tips!

Starta den, låt den komma upp i normal arbetstemp och stäng av.
10min låter överdrivet.

Tack för svar! An´lednningen till att jag undrar är för att en kompis till mig var väldigt väldigt övertygad om att den under vintern har stått still och samlat all olja i tråget och därför om jag varmkörde den innan bytet så skulle all smuts som samlats i tråget, åka ut i motorn. Litade inte på det men var tungen att höra ändå :tummenupp

Tack för svar! An´lednningen till att jag undrar är för att en kompis till mig var väldigt väldigt övertygad om att den under vintern har stått still och samlat all olja i tråget och därför om jag varmkörde den innan bytet så skulle all smuts som samlats i tråget, åka ut i motorn. Litade inte på det men var tungen att höra ändå :tummenupp

Eller så kan man ha ett oljefilter i hojen.

Jag hade tömt direkt. Enda anledningen till att varmköra måste ju vara att oljan ska rinna ut lättare, men har man inte bråttom så kan det väl få droppa nån timme innan man sätter i pluggen.

Sen är det min fasta övertygelse att man ska byta oljan på hösten. Annars står den ju med all skit i motorn hela vintern. Dubbla oljebyten känns också löjligt, det enda som kan ha tillkommit i den fräscha oljan över vintern är möjligen fukt, och den ångar ur när man kör första turen för året.

Byta motorolja? Beror ju på när du bytte sist? Men man behöver inte byte om oljan är ny och fräsch bara för den varit i motorn över vintern, jag bytte det sista jag gjorde i höstas, oktober, så ny fin olja i motorn, bara börja köra på våren då :)

Jag hade inte startat den. Dagens oljor flyter tillräckligt bra i rumstemperatur. Den extra matsked olja du får ut genom att varmköra är marginell mot den halvliter som är kvar i motorn.
Vilket som så kommer den inte rasa på grund av om du startar den eller inte.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025