Byta motor på Yamaha WR250x?

700mb

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Kalmar
Hoj
yamaha dt125r 03
Yamaha wr250x är vekligen min dröm mc, men problemet är motorstyrkan, en 450 hade passat perfekt men oturligt nog gör inte Yamaha wr450x.

Så för att komma nära den har drömmen har jag två alternativ, antigen montera en wr450 motor på wr250 ramen eller montera bakre ramen samt plast osv på en wr450.

Det jag är rädd för är att ramen på en wr250 inte kommer palla en 450, swingen kan man byta till en grövre men ramen och resten av motorcyklen är jag osäker på. Sedan är det också om motorn får överhuvudtaget plats i ramen, ramen är även gjort i aluminuim vilket försvårar svetsning av motorfästen osv.

Man kunde möjligen använde en wr450 ram och försöka montera resterande delar på denna istället, de ser hyfsat lika ut på bild.

Detta är något jag bara tänkte på idag, är jag helt galen eller är det möjligt :hihi
Tankar om detta?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Varför inte bara köpa en 450 från början om du nu vill ha en 450? Fattar inte varför...
 

700mb

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Kalmar
Hoj
yamaha dt125r 03
Möjligheten att skjutsa, mer väganpassad osv samt utseendet.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
WR450F är en enduro-hoj. WR250X/R är landsvägscyklar med våtsump. Du vinner knappast något att montera en 450-motor i ett WR250X-chassi, förutom ett par fotpinnar, överjävliga serviceintervall för gata samt strul att få allt att lira. Tveksamt om det ens är möjligt eftersom cyklarna har ytterst få gemensamma komponenter, utöver första bokstäverna i modellnamnet.

Om du vill ha med pulver i en WR250X så är det bättre att ordna portad topp, Athena 290cc bigbore-kit, FMF-avgassystem, FMF-modul för insprutet. Eller köp en annan hoj direkt istället om du nu har för avsikt att skjutsa. DRZ400SM, KTM 525/640/690?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Det finns massor av WR250R/X-kompetens på advrider. Tråden är +3000 sidor.
 

700mb

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Kalmar
Hoj
yamaha dt125r 03
Service intervaller är inget större bekymmer för mig personligen men det låter onekligen bättre att försöka modifiera wr450 till att se ut som en wr250x än att byta motor. Det som skiljer sig mest är sätet, plasten tank. Den bakre ramen skulle man kunna kanske montera på en 450 vilket möjliggör montering av sätet plast osv.

Tyvärr måste det vara en Yamaha wr, inget annat är acceptabelt haha. Ska kolla upp advrider, det kommer göra stor nytta.

Kom ihåg att detta är bara en ide jag har, pratar teoretiskt här bara :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Du får skjutsa på alla motorcyklar sålänge det finns en sittplats/fotpinnar och handtag (sportisar har ofta bara en rem över sadeln det räcker)

Varför står det står en nolla i mitt registreringsbevis för antal passagerare?

Enligt ett EU-direktiv behöver inte motorcykeltillverkare lämna uppgifter till Bilregistret angående antal passagerare. På Bilregistret blir det då en nolla i rutan eftersom något måste skrivas. Nollan har dock ingen betydelse enligt trafikförordningen så länge motorcykeln är utrustad med plats för passagerare samt fotpinnar. Detsamma gäller i andra länder. En motorcykel med dyna för två kan alltså ta två personer oavsett vad som står i pappret. Och oavsett vad som står i reg.beviset om antalet passagerare så gäller trafikförsäkringen.
 

700mb

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Kalmar
Hoj
yamaha dt125r 03
Jaha det lät ju trevligt, då kan man alltså skjutsa på en wr450 om jag konverterar den till en wr450x, sållades större sadel fotpinnar.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top