Byta luft i däcken?

Boris skrev:
2115738 Vanlig luft som är gratis, måste ju byta när det är så bökigt att samla in den gamla luften som pyst ut under vintern.

Gör som jag... Jag satte på en ballong på ventilen i höstas, på så sätt sammlade jag upp den gamla luften (den ska väl in på miljöstation). Sedan importerade jag luft till mina däck... Tysk hoj, Tysk luft! :va
 
Trådlyft!!
Lika kul/lärorikt varje gång att läsa!!
...men nu har det ju kommit reklam på TV att nåen smart däckfirma dessutom fyller däcken med Nitrogen (låter nog bättre än Kvävgas, N2) - preciiiis som F1-bilar!!!!

Helt otroligt - undrar om det är en blivande Marknadsförare som läst denna tråden.... :rofl
 
Har sparat sommarluft sedan 2007 då jag sist läste tråden, ska byta i eftermiddag. Återkommer med resultat!
 
Har sparat sommarluft sedan 2007 då jag sist läste tråden, ska byta i eftermiddag. Återkommer med resultat!

Jag har en fransk kompressor hemma, och jag märker skillnad på luft och luft.

Fyller jag på närmsta statiolmack där de kör med tysk kompressor så bromsar jag senare... Fyller jag hemma med den franska så fegar jag ur lite för tidigt och blir helt stillastående 17m innan svängen.


hqdefault.jpg
 
Som rejsputte så kör folk med varm och kalltryck i sina däck. Varav att jag då passar på att fylla på luft i däcken när det är varmt ute. Man ska då alltså få lite bättre grepp! :yoparty Jag undviker dock att fylla på luft vid fuktiga dagar, då man självklart inte vill ha mögel eller algblomning mellan fälg och däck, som man tidigare i tråden har nämnt. :tummenupp
 
Jag har luft kvar i en flaska från en backtävling som jag vann förra året. Vet inte hur den funkar på bana men i uppförsbacke i terräng ger den garanterat pallplats. PMa så meddelar jag nummer att Swisha en tusing till så kommer luften i rekommenderat brev :)
 
Julmust blandat med rätt mängd syrgas ska också ge ett rejält lyft för däcken påstås det.Var man nu hittar julmust mitt i en kommande sommarsäsong.Påskmust mm duger tyvärr inte om nu någon inbillade sig det. :crash
 
Julmust blandat med rätt mängd syrgas ska också ge ett rejält lyft för däcken påstås det.Var man nu hittar julmust mitt i en kommande sommarsäsong.Påskmust mm duger tyvärr inte om nu någon inbillade sig det. :crash

Har fyra flaskor kvar på balkongen sen i vintras, har du vägarna förbi södra stockholm kan jag bjuda på en skvätt :tungan
 
Jag har luft kvar i en flaska från en backtävling som jag vann förra året. Vet inte hur den funkar på bana men i uppförsbacke i terräng ger den garanterat pallplats. PMa så meddelar jag nummer att Swisha en tusing till så kommer luften i rekommenderat brev :)

Backtävling säger du, vilka fördelar får man med sådan luft? Kan vara intresserad!
 
Tsss... det är en myt att man måste byta luft i däcken.

Däremot bör man värma luften en stund i mikron innan man fyller däcken. Varm luft höjer inte trycker lika mycket och man slipper pysa ut luft efter första passet på exvis en bandag eller knix.
 
Tsss... det är en myt att man måste byta luft i däcken.

Däremot bör man värma luften en stund i mikron innan man fyller däcken. Varm luft höjer inte trycker lika mycket och man slipper pysa ut luft efter första passet på exvis en bandag eller knix.

Tssss..... Så här kan det gå utan kunskap! :(

Värme är tryck när det gäller luft så därför är det bättre med kvävgas i ringarna! :tummenupp

Helst sådan som används till framdrivningen av god öl, således livsmedelskvalitet. :fakta

Naturligtvis finns det undantag. Har du fått punktering i UK så är ringarna naturligtvis fyllda med avgasbemängd brittisk luft och den bör man behålla. Absolut om hojen är tillverkad där! :fakta

Nu förstår alla inte det och då kan det gå snett... :gnissla
 
Fy fan så härlig tråd... Nu har man fått skratta mycke... Tack...:D
 
Är det någon som har fyllt på däcken med egen luft? Jag blåste in luft från mina egna lungor. Det är så svårt att komma åt ventilen. Bäst att ha en vinklad ventil. Man måste bara se till att andas in på sidan och sen blåsa ut in i däcken. Annars suger du ut all luft du blåser in och har för lågt däckstryck.

Men skulle det inte vara bättre att få en tjej att blåsa in luft i däcken? Deras luft är väl lättare och bättre för bandagar/aktiv körning. Har hört att 'grid girls' på motogp räjs brukar blåsa upp deras däck.
Det är därför det har varit michelin däck som har brustit med tex Loris Baz för att de använde inte en grid girl och han blåste upp sina däck själv. Då small det bara!!!!
 
Är det någon som har fyllt på däcken med egen luft? Jag blåste in luft från mina egna lungor. Det är så svårt att komma åt ventilen. Bäst att ha en vinklad ventil. Man måste bara se till att andas in på sidan och sen blåsa ut in i däcken. Annars suger du ut all luft du blåser in och har för lågt däckstryck.

Men skulle det inte vara bättre att få en tjej att blåsa in luft i däcken? Deras luft är väl lättare och bättre för bandagar/aktiv körning. Har hört att 'grid girls' på motogp räjs brukar blåsa upp deras däck.
Det är därför det har varit michelin däck som har brustit med tex Loris Baz för att de använde inte en grid girl och han blåste upp sina däck själv. Då small det bara!!!!

Du menar att grid Girls har schysstare lungor då?
 
Jag har luft kvar i en flaska från en backtävling som jag vann förra året. Vet inte hur den funkar på bana men i uppförsbacke i terräng ger den garanterat pallplats. PMa så meddelar jag nummer att Swisha en tusing till så kommer luften i rekommenderat brev :)

Tänk på att du måste montera en backventil så inte däckstrycket skenar på väg ner till depån igen.

Jag pumpar mina däck med luften som blir över vid bromsluftning eftersom den är gratis.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top