Byta ljuddämpare eller ull?

Fotbromslover

Ny medlem
Gick med
22 May 2026
Hoj
Yamaha mt-03 2007
Tjena! Jag är rätt så ny till hojar och har ett stort intresse men inte så mycket kompetens, än. Hojen jag köpte (Yamaha mt-03 2007) kom med en dubbel ljuddämpare från Arrow. Originalröret har inte följt med i ägarbytes kedjan och det är 3 ägare sedan det nuvarande monterades på. Fick en tvåa på besiktningen för ljudnivån, han uppmätte 106db och gränsvärdet var 91db. Jag köpte hem en db killer eftersom det inte sitter någon i, men den passar inte. Det jag är ute efter är om det är mest värt att byta ljuddämpare, testa med kanske stålull eller någon som är kunnig på db killers och jag kanske bara göra fel när jag försökt montera den? Tacksam för svar och hjälp!!

Man kan ju göra lite olika kösningar bara för att klara besiktningen och enklaste är ju att montera original system, ljuddämpare för då klarar men ju sig.

Har du köpt en dB-killer till Arrow eller är det nån universal grej? Jag har för mig att Arrow brukar ha en låsning som håller fast dB-killern. Tror att vissa Arrow system kan vara helfordonsgodkända till vissa hojar och är det så borde den gå genom med en Arrow dB-killer i.

Då jag skulle regbesikta kompressor Hondan så hade jag dB-killers lindade med ljuddämparmatta och sen fick jag göra plåtar efter dB-killern för hålet för att få ner ljudvolymen vet inte hur den enegentligen gick för det var blixthalka så varken jag eller besiktningsmannen provkörde, jag körde bara in i hallen på tomgång.

Försökte labba med KLR650:in med att få till en bättre dB-killer än den som sitter i Delkevic dämparen för att slippa byta dämparen vart annat år men jag gav upp då enstånkan är svårdämpad.

Enklast och smidigast är nog original system om det inte är sjukt jobbigt att byta.

Välkommen till forumet.

Finns ju massvis med olika db-killers på ebay. Mät innermått och kolla utformningen av röret så bör du få ett hum om vad du ska beställa.

Arrows är väl genomströmningsdämpare med ett perforerat rör och fyllning med glasull tror jag?

Om så är fallet så är ju det första man gör att fylla ny upp i dämparen så att den fungerar som det var tänkt från början. Man förlorar dessutom effekt med en tim dämpare.
Om det därefter fortfarande låter för mycket kan börja fundera på db-killer och liknande.

Enkelt att montera!..sen fullgasa ut bollarna efter besiktning!
Trick man använt på en herrans massa hojar genom åren! :)
Polarn åkte dit på det, "bristfällig montering av dämpmaterial" eller liknande motivering. Jag svetsade ihop en liten db-killer-burk som klämdes fast i skarven mellan extractorn och dämparen.

Polarn åkte dit på det, "bristfällig montering av dämpmaterial" eller liknande motivering. Jag svetsade ihop en liten db-killer-burk som klämdes fast i skarven mellan extractorn och dämparen.
Märkligt ..har jag aldrig hört talas om! Säkert att han tryckte ner bollarna i röret!? :va Aså inte utanpå :)

Märkligt ..har jag aldrig hört talas om! Säkert att han tryckte ner bollarna i röret!? :va Aså inte utanpå :)
Tvärsäker på det, inte första gången han gjorde så heller. Nån riktig paragrafryttare som bessade förmodligen.

Tvärsäker på det, inte första gången han gjorde så heller. Nån riktig paragrafryttare som bessade förmodligen.
Jävla konstigt...ska mycket till om en paragrafryttare ska bemöda sig att verkligen kika in röret och se att det där är inte dämparull! :3freak Men förmodar att polaren har fått igenom hojen på besiktning genom andra normala människor :)

Jävla konstigt...ska mycket till om en paragrafryttare ska bemöda sig att verkligen kika in röret och se att det där är inte dämparull! :3freak Men förmodar att polaren har fått igenom hojen på besiktning genom andra normala människor :)
Den hojen lät för högt med det trimsystemet, BMW1000RR utan kat (brödburk som glinen säger), så det behövdes extra dämpning för att passera besiktningen.

Hade en ZX-9R med helsystem som jag inte orkade med att byta till original system när den skulle besiktas. Hade hört många prata om stålullsbollar så köpte några. Men hade problem att få dom att sitta kvar så löste det med ett stålnät med slangklämma runt utblåset.

Den blev jättetyst och jag nöjd åker till besiktningen. Han blev inte nöjd med min lösning och godkännande det inte. Men då sa jag att vi får testa att mäta upp den utan. Sagt och gjort så riggar han upp mätaren och den landar på 102.8db. Jag jättenöjd kunde åka hem med 0.2db tillgodo.
Detta måste varit 2003 då det var en -99 som besiktades för första gången

Hade en xt 660 2012..otr exhaust system på lät faan! Till och med grannar gnällde :)
Besiktning no prob..tror jag tryckte ner fyra bollar! Besiktnings gubbe... låter tyst och fint...Hm..raksträcka hem fullgas värsta K-sprutan! ;) Sen har man ju haft ett antal gsxr genom åren som har gått igenom med samma procedur..

Jag minns fortfarande när besiktningsmannen kom tillbaka efter provkörningen och säger
- Du, det där är inte originaldämparen va?
Jag sväljer tungt och svarar försiktigt att det är det ju inte...
- Den låter ju riktigt bra, mycket bättre än original. Besiktningen är godkänd, här är pappren. Kör försiktigt.

Mer såna besiktningsmän :tummenupp

Nyheter
Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Back