Byta lite delar till min Triumph -94, original eller universal?

Glen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsx 750F
Tänkte fixa lite med min hoj inför vintern, det är en Triumph Speed Triple från -94. Första hojen jag äger så jag har inte riktigt koll på var man bör skaffa grejerna till den...

Det jag tänkte byta är luft- och oljefilter, olja, eventuellt tändstift samt eventuellt bromsbeläggen. Frågan är då var jag köper dessa grejer, är det någon/några som är "märkesbundna" (alltså som är gjorda speciellt för en Triumph) eller kan man klampa in på valfri Biltema eller liknande och köpa det man behöver?

/Glen

Tjacka oljefilter, luftfilter och bromsbelägg från triumphhandlarn.
tändstift tar du reda på märke och beteckning och köper från mekonomen eller motsvarande.

biltemas bromsbelägg är säkert bra men chansa inte på dom. oljefilter är billigt och luftfilter är tveksamt att du får tag på någon annanstan än hos Triumph.

Tändstiften kan skilja en del i pris hos triumphsäljaren jämfört med mekonomen.
till cbr 600 kostar 1! tändstift 460:- hos hondasäljaren och 170:- hos mekonomen. Kanske är billigare till triumph hos triumphsäljaren. Det har jag ingen aning om men kan vara värt att kolla upp.

Olja - Biltema
Filter - Orginal, om nu inte Biltema har
Stift - NGK (samma som "orginal", bara bättre pris å NGK's egna kartong)
Luftfilter - Orginal, eller ett dyrare K&N-filter, som dock är tvättbart, man byter det alltså inte.
Bromsbelägg - EBC, SBS eller Carbone Lorraine, eller orginal, som nån bromsbeläggstillverkare iaf gör åt Triumph :)

till cbr 600 kostar 1! tändstift 460:- hos hondasäljaren och 170:- hos mekonomen.
Eh? :va Jag köpte NGK-stift till rettan å gixxern för 188/4 st, hos MC-On**ne :hihi

Last edited:
Eh? :va Jag köpte NGK-stift till rettan å gixxern för 188/4 st, hos MC-On**ne :hihi

Jag tror dig. Till båda gixxrarna har det varit billigt och bra. Till just honda cbr 600 verkar dom vara gjorda av guld. :mad:

Edit: Mc-online verkar ligga där någonstans i mitten. 319:- för 1st NGK stift till F4i

Last edited:
Jag tror dig. Till båda gixxrarna har det varit billigt och bra. Till just honda cbr 600 verkar dom vara gjorda av guld. :mad:

Edit: Mc-online verkar ligga där någonstans i mitten. 319:- för 1st NGK stift till F4i
Ja, Honda har dyra ompackare! :fakta Till tjejens VTR kostar dom en månadslön, tre njurar och en fot :4skrika Det är väl samma som till "alla andra" motorer eg? :va

Ja, Honda har dyra ompackare! :fakta Till tjejens VTR kostar dom en månadslön, tre njurar och en fot :4skrika Det är väl samma som till "alla andra" motorer eg? :va

Det beror vanligen på om det är Iridium eller inte....

4st CR8E vilket är standardstift kostar 600kr hos en Mc handlare. Går att köpa för 90kr/st på mekonomen. 4st CR8EIX kostar en njure i MC handeln och går att få för 800 på mekonomen. Betydligt billigare av mig...

Nästan så det går på ett ut med iridiunstiften då man byter dom mer sällan.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D