Byta lager i motorn

• Thread starter Thread starter AP
  • Start date Start date

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Hoj
Lite allt möjligt
Hej.

Håller på att renovera upp en suzuki dr650 och tänkte byta lagerna i motorn. Därbland ramlagerna som orginal är nsk lager, men jag tänkte beställa nya skf lager från lelles. Alla lager är vad jag uppfattat standardmärkta, exempelvis ramlagerna är märkta 6209. Då ska det väll bara vara att beställa skf 6209? Vet att det finns olika glapp på lager c1,c2,c3 etc, men om dom inte är märkta med det så ska det väll inte vara det.

Sen när man ska montera går det bra att knacka in lagerna eller är det bäst att pressa? Om man värmer blocket och kyler lagerna.

Har ni några andra tips angående att byta lager så kan ni ju posta dom med :)

MVH Andreas

Last edited:
Jag har ingen jättekoll på lager, men tror det ska räcka med numret på lagret för att få ett kompatibelt från SKF. Att knacka i lagren är efter vad jag har hört inte riktigt "rätt" men det ska nog gå om du är försiktig och så underlättar det ju med värme/kyla på lämpliga ställen..

Hej.

Håller på att renovera upp en suzuki dr650 och tänkte byta lagerna i motorn. Därbland ramlagerna som orginal är nsk lager, men jag tänkte beställa nya skf lager från lelles. Alla lager är vad jag uppfattat standardmärkta, exempelvis ramlagerna är märkta 6209. Då ska det väll bara vara att beställa skf 6209? Vet att det finns olika glapp på lager c1,c2,c3 etc, men om dom inte är märkta med det så ska det väll inte vara det.

Sen när man ska montera går det bra att knacka in lagerna eller är det bäst att pressa? Om man värmer blocket och kyler lagerna.

Har ni några andra tips angående att byta lager så kan ni ju posta dom med :)

MVH Andreas

Om de är märkta 6209 så bör det gå fint att beställa skf 6209, titta först bara om ditt nuvarande lager har en eller 2 tätningar etc. Ibland kan man få köpa det dubbeltätade lagret och sedan pilla bort en tätning för att få halvtätat.
C4 skulle jag tro är det som är rätt klassning, alternativt C3.

Det går att knacka i lager men det är väldigt lätt att du 'kantrar' lagret och sedan skadar lagerläget eller inte får i det som det ska. Press är många gånger bättre och värt merkostnaden. Värma med en värmepistol och lite kylspray är bra.

Byt packboxar när du ändå håller på. Om packboxen inte har ett 'spår' så kan man göra några försiktiga körnslag utanför packboxen så det bildas uppbuktningar så inte packboxarna kan vandra ut i det fria.

Tack för svaren.

Men det där med glappet. Hur vet jag exakt vad det ska vara för glapp. De nuvarande lagerna är inte märkta med något. Brukar det inte vara utmärkt på lagret?

MVH

Jag lånar tråden lite hoppas det är okej...
Är båda ramlagrena likadana i en motor?
Och är det någon som har koll på vad velagret heter i en Tzr 125 årsm 90?
Tack på förhand

Tack för svaren.

Men det där med glappet. Hur vet jag exakt vad det ska vara för glapp. De nuvarande lagerna är inte märkta med något. Brukar det inte vara utmärkt på lagret?

MVH

Du får titta i mekhandbok etc för exakt vilken klassning som gäller för din hoj, men min personliga gissning (av vad jag vet) säger C4, lite större glapp är det rätta.
Och många gånger är inte lagren märkta med klassningen, endast kartongen...

hmmm. okej.

Jag ska byta ut alla lagerna tänkte jag och i mekhandboken står det inte ett skvatt om något lager glapp. Jag litar på dig med ramlager men alla andra lager, känns ju dumt att gissa. Ska jag behöva beställa orginal delar? Då blir det ju dyrt som skam, haha.

Motorn kommer vara ganska så mkt trimmad. Ska man gå upp i glapp då?

MVH

Tack för svaren.

MVH

Har lagrena ingen märkning har dom standardglapp
Du märker hur hårt lagrena sitter när du ska ha ut dom. Sitter dom jävligt är de bra att värma blocket när du knackar i dom nya... Jag knackar alltid även om jag har press. Känns säkrare

Du får titta i mekhandbok etc för exakt vilken klassning som gäller för din hoj, men min personliga gissning (av vad jag vet) säger C4, lite större glapp är det rätta.

menar du att samtliga lager ska vara c4?? det stämmer iaf inte ...

Jag lånar tråden lite hoppas det är okej...
Är båda ramlagrena likadana i en motor?
Och är det någon som har koll på vad velagret heter i en Tzr 125 årsm 90?
Tack på förhand

Som regel är det 2 olika lager men endel har likadana

. Ska jag behöva beställa orginal delar? Då blir det ju dyrt som skam, haha.

MVH

Last edited:
C3 , C4

lagerspel är märkning typ C3, är det C4 tål det mer varv dvs det är större spel i lagrerena -på högre varv ( ju mer varv desto mer friktion, som ger värme utvidgning därmed måste man ha större spel mot C3 men de räcker gått med C3 på alla maskiner upp till xx varv!..
tex högvarvig maskin är en kx 125cc cross ända fram till 02 har man lager av typ C3 , på vevaxeln, därefter är det C4 som gäller -man kan säga att utvecklingen gått framåt-tillgången ökat och därför sätter man i lager med större spel för att öka livslängden på vevaxlarna!
ring o fråga , försäljarna . tex duells vev kulllager är alla C3 om inte annat anges!..

Nu blev det många olika svar

Har lagrena ingen märkning har dom standardglapp

lagerspel är märkning typ C3, är det C4 tål det mer varv dvs det är större spel i lagrerena -på högre varv ( ju mer varv desto mer friktion, som ger värme utvidgning därmed måste man ha större spel mot C3 men de räcker gått med C3 på alla maskiner upp till xx varv!..
tex högvarvig maskin är en kx 125cc cross ända fram till 02 har man lager av typ C3 , på vevaxeln, därefter är det C4 som gäller -man kan säga att utvecklingen gått framåt-tillgången ökat och därför sätter man i lager med större spel för att öka livslängden på vevaxlarna!
ring o fråga , försäljarna . tex duells vev kulllager är alla C3 om inte annat anges!..

En tvåtakts cross varvar ju lite mer än en fyrtakts stånka också.. men jag vet inte hur fan jag ska göra. Blir väll att beställa orginal om inget vet exakt.

hmmm. okej.

Jag ska byta ut alla lagerna tänkte jag och i mekhandboken står det inte ett skvatt om något lager glapp. Jag litar på dig med ramlager men alla andra lager, känns ju dumt att gissa. Ska jag behöva beställa orginal delar? Då blir det ju dyrt som skam, haha.

MVH

Beror lite på hur du tänkt underhålla maskinen också.

Väljer du C4 kommer maskinen gå som ett skott och fungerar, utan problem vad det gäller lager.
Väljer du tajtare klassning som C2 (om det fortfarande finns :confused: ) eller C3 kan du i enstaka fall få problem.
Men med C4 kanske du bör byta även lagren för växelådsstockarna varje gång du renoverar veven och byter ramlager. Men kostar lagren inte många kronor kanske man byter i alla fall...

Lagerglappet har i stort sett ingenting att göra med om motorn är trimmad, det är varvtalet som avgör.

menar du att samtliga lager ska vara c4?? det stämmer iaf inte ...

Som regel är det 2 olika lager men endel har likadana

Och vad är det som inte stämmer? Kan vara god ton att berätta för personen vilka lager som nu ska vara annat glapp på istället för att säga att det är fel... Om man nu vet något.

Som svar på Tzr så är det helt ok, det kan vara olika och jag själv vet inte för den.

Last edited:
Beror lite på hur du tänkt underhålla maskinen också.

Väljer du C4 kommer maskinen gå som ett skott och fungerar, utan problem vad det gäller lager.
Väljer du tajtare klassning som C2 (om det fortfarande finns :confused: ) eller C3 kan du i enstaka fall få problem.
Men med C4 kanske du bör byta även lagren för växelådsstockarna varje gång du renoverar veven och byter ramlager. Men kostar lagren inte många kronor kanske man byter i alla fall...

Lagerglappet har i stort sett ingenting att göra med om motorn är trimmad, det är varvtalet som avgör.

Och vad är det som inte stämmer? Kan vara god ton att berätta för personen vilka lager som nu ska vara annat glapp på istället för att säga att det är fel... Om man nu vet något.

Som svar på Tzr så är det helt ok, det kan vara olika och jag själv vet inte för den.

I t ex min XR motor satt de standardlager, c3 OCH c4
samma sak i min ktm300

Men hur f*n ska man veta vad det ska vara för lager då? Det är ju f*n att dom inte kan skriva det i manualen.

Ringde och kollade vad det skulle kosta. 700 kr..... För ETT ramlager. Hell yea, billigt.

Men hur f*n ska man veta vad det ska vara för lager då? Det är ju f*n att dom inte kan skriva det i manualen.

Ringde och kollade vad det skulle kosta. 700 kr..... För ETT ramlager. Hell yea, billigt.

Ring t ex momentum och fråga... Eller ännu hellre maila SKF, Toyo eller vad du nu har för lager

Som sagt, står de inget är det standardspel ...

*/ ?>
Back