Byta/laga kamöverfall

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
Hej!

Under kamkedje byte på min kawasaki lyckades ett av kamöverfallen spricka(två bitar flög faktiskt av men är hittade) när detta skulle monteras tillbaka. :död

Bitarna som lossnade satt där kamöverfallet via ett litet rör/hylsa ansluter till nästa kamöverfall för oljeflöde. Borde således inte vara någon nämnvärd belastning där.

Mina alternativ som jag ser är;

1. Lämna in för svetsning eller kanske kemisk metall/JB weld och sätta tillbaka dom bitarna som lossnade. Väldigt små bitar dock på ca 10x6mm styck. Dessutom är det gjuten aluminium.

2. Har ett begagnat överfall påväg hem från ebay men då tillkommer antagligen jobbet att linehona m.m. Vad mer exakt måste göras och vart vänder man sig för ett sådant arbete (Stockholm/Norrort)?

Att byta hela toppen är känns inte direkt som ett alternativ även om detta kanske vore rätt väg att gå. Svårt att få tag på + dyyyrt.

Skulle uppskatta lite råd och rön + idéer på vad man bör göra i denna minst sagt jobbiga situation :(

//Hampus

Last edited:
Jag hade bytt överfallet. Stoppa i kammen lös och dra åt överfallet, går det lätt och fint kan man skita i att arborra.

Gjorde exakt likadant med min ZXR400 som jag körde RR med i mitten på -90talet. Jag lämnade in den till en duktig svetsarfirma som fixade till det. Blev en liten bula uppe på överfallet fast det funkade utan problem den tiden jag hade hojen iaf.

Tack för svaren!

Blev så att jag åkte med överfallet till aero-svets i Vällingby idag och han fick ihop det förvånansvärt bra faktiskt! Så jag kommer stoppa i det lagade överfallet och köra med det.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...