Byta kopplingsvajer till FZR

Del Hoya

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2007
Hoj
Yamaha FZR600 -89
Jo, kopplingsvajern gick av och jag skulle byta. Enkelt trodde jag men utan handbok var det svårare. Började med att ta bort gummipluggen och lossa mutter och skruv som satt där under men vågar inte gå vidare. Är jag på rätt spår eller är det en annan skruv bredvid som håller i vajerstoppet?

Bort med den gamla,titta hur den är dragen förbi styrhuvudet,den ska ju ligga i en vid båge,utan att bli klämd eller vikt nånstans.
Böra med att montera den nya på motorn och sist i handtaget,glöm inte att trä på gummit. (kul)
Skruva in justerskruven så långt det går i handtaget,låsmuttern måste ju då skruvas ut så långt det går.
Haka i vajern i handtaget,kolla så att spåren i justerskruv och låsmutter syns,så att vajern går in.
Lägg vajerhöljet på låsmuttern,dra in kopplingsgreppet så att innervajern sträcks,men inte höljet,hajar?
Ta tag i höljet och dra det över kanten på justerskruven samtidigt som du släpper ut handtaget.
Hoppas du fattar?

Yes, det var visst justeringsmuttern vid drevet som jag var och pillade på förut. Nu är det bytt till slut. Rekommenderas nåt smörj till nya vajern?

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...