Byta kopplingslameller

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Något jag bör tänka på, eller bara byta? Finns det bra eller dåliga märken? Var köper man?

Tacksam för tips!

Tjacka på eBay, annars ska du tänka på att hälla i ny olja efteråt. ;)

EDIT: Passa på att byta fjädrarna samtidigt!

Innan du lossar tryckplattan (utanför lamellerna) så ritsa ett streck på den och korgen.

På vissa cyklar kan den inte sitta hur som helst, och det är inte helt tydligt om man sätter den fel. Bra att ha som vana.

Något jag bör tänka på, eller bara byta? Finns det bra eller dåliga märken? Var köper man?

Tacksam för tips!

Beställ ett orginal-set hos Yamaha. De är faktiskt inte särskilt dyra. Ett set består av lamellskivor + stålskivor och kostar ca 1500kr. Köp även en ny packning till motorkåpan då den gamla kommer att gå sönder då du demonterar.

Tänk på att lägga lamellskivorna i oljebad ett dygn innan så de får ligga till sig lite. Passa även på & byt olja + filter så har du fräsch olja i motorn när du är klar.

Det absolut jävligaste är att få på motorkåpan när du är klar.
I mitten av lamellpaketet sitter en axel med spår i. Denna axel ska du dra utåt för att få den att stå vågrätt. Sedan ska du pricka in den i motsvarande spår i motorkåpan. 9 gånger av 10 så missar man & axeln dippar nedåt.:död (iaf för mig).

Sitter inga fjädrar på R1 00-01 sitter en tyckplatta istället...

Tjacka på eBay, annars ska du tänka på att hälla i ny olja efteråt. ;)

EDIT: Passa på att byta fjädrarna samtidigt!

Beställ ett orginal-set hos Yamaha. De är faktiskt inte särskilt dyra. Ett set består av lamellskivor + stålskivor och kostar ca 1500kr. Köp även en ny packning till motorkåpan då den gamla kommer att gå sönder då du demonterar.

Tänk på att lägga lamellskivorna i oljebad ett dygn innan så de får ligga till sig lite. Passa även på & byt olja + filter så har du fräsch olja i motorn när du är klar.

I mitten av lamellpaketet sitter en axel med spår i. Denna axel ska du dra utåt för att få den att stå vågrätt. Sedan ska du pricka in den i motsvarande spår i motorkåpan. 9 gånger av 10 så missar man & axeln dippar nedåt.:död (iaf för mig).

Tack för råden! Men jag tänkte nog göra en budgetvariant med bara lamell byte. Olja/filter byttes för 200-300 mil sedan. Stålskivan, är det den lamellerna greppar tag i?

Jag brukar slänga på en liten klick konsistensfett, då står det upp och dippar inte lika lätt.
Kan inte tänka mig att det påverkar, någon kanske har att invända

Tack för råden! Men jag tänkte nog göra en budgetvariant med bara lamell byte. Olja/filter byttes för 200-300 mil sedan. Stålskivan, är det den lamellerna greppar tag i?

Jag krabbade med min koppling nu i veckan.. Sitter en o-ring längst ner i kopplingskorgen och alla lameller utom en ser likadana ut. Den som var annorlunda hade lite större innerdiameter och den skulle ju ligga längst ner. Om det nu ser likadant ut i din.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back