Byta kopplingslameller på CRF 450

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nu har hojen börjat slira på kopplingen. När den är varm är det inte lika farligt, men när den är kall får jag ibland motorstopp när jag lägger i växeln. Är det kopplingslamellerna som är slut? Hur försäkrar jag mig om att det är dom som är nötta? Känns ju jobbigt att beställa nya ifall det är nåt annat som är galet. Hur mycket kostar nya? Nån som vet vad kopplingslameller heter på engelska? Blir ju en hel del lättare att följa verkstadshandboken om man vet vad man ska leta efter.

Kan tillägga att jag inte är nån stjärna på att skruva, så en enkel förklaring vore uppskattat. Jag vet inte ens hur kopplingslameller ser ut eller var dom sitter.

Har du inte nyligen bytt märke på olja så är det ju ganska troligt att lamellerna är boven.

Enklast är väl att bara att plocka ut dom mäta dom. Min. måttet står i boken, jag minns inte det i huvudet. Inget avancerat.
Passa även på att kolla hur korgen ser ut. Lammellerna nöter på korgen så det blir "våg-formade" spår. När dessa blir för djupa kommer kopplingen hugga när du slirar. Har du upplevt problem & det är markanta märken i korgen så är det lika bra att byta.

Glöm inte blötlägga lamellerna i olja innan dom monteras. Låt dom gärna ligga i ett bad.

Edit: Att hojen dör om du lägger i växel är det ju inte pga. att det slirar, utan att det inte kopplar ur helt (eller slirar tillräckligt). Testa o justera. Annars kan det vara stålskivorna som slagit sig.

Last edited:
Nu har jag plockat bort lite grejer och upptäckt att det är jack i kopplingskorgen. Dom är ca 1-2 mm djupa. Går dom att fila till?

När man ska lös med korgen så sitter den fast i en stor bult i mitten. I verkstadshandboken står det att man ska en clutch center holder till att hålla allt på plats medan man skruvar. Nån sån har jag inte. Går det att få lös bulten utan en sån? Än så länge har jag inte varit i närheten att få lös den då hela korgen bara snurrar så fort man drar. Att dom använt en Terminator till att dra fast bulten hjälper ju inte heller.

Ungefär hur mycket kostar en kopplingskorg förresten?

Last edited:
Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...