Byta koppling - CB600!?

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Har höjen på 1800 milaservicen nu och fick nedslaget att kopplingen slirar =/
Fick informationen att det kommer att kosta ca 4000:- totalt vilket är alldeles för saftigt för mig för tillfället.

Är detta något man kan göra själv billigare och isf hur svårt är det`?

Kan någon komma med en bättre lösning så jag kan få bort klumpen i magen ?!
(Nej, jag kommer inte sälja hojen)

Känns märkligt att kopplingen ska vara slut på den på 1800 mil.

Du kan enkelt öppna kopplingskåpan och ta ur lamellerna samt mäta dem.
Du behöver inte ens tappa ur oljan.
Skönast är att luta hojen lite mot en vägg tex så du får en fin fin arbetsställning.

Kan vara så att du kört på felaktig olja och behöver göra rent dem.
Märker du av att det slirar eller var det vad dom sa på verkstaden?

Känns märkligt att kopplingen ska vara slut på den på 1800 mil.

Du kan enkelt öppna kopplingskåpan och ta ur lamellerna samt mäta dem.
Du behöver inte ens tappa ur oljan.
Skönast är att luta hojen lite mot en vägg tex så du får en fin fin arbetsställning.

Kan vara så att du kört på felaktig olja och behöver göra rent dem.
Märker du av att det slirar eller var det vad dom sa på verkstaden?

Ja det där lät ju som ett bra svar för magen =)
Det var det dom sa på verkstaden. Dom bänkade den och sade sig märka att den slirade då. Det kan iofs stämma... kan tex inte koppla upp den, då fäster inte kopplingen som den ska känns det som. Har jag växeln i så upplever jag inga problem.
Hur knepigt är det att ta ut lamellerna då? Nått man gör på ett kick eller krävs det ingående kunnskap? Nästan så man blir sugen på att sälja iväg hojen innan det blir problem.. hrmm..

Delar, lammeler + eventuellt mellanskivor brukar landa på ca en tusing.. Jobbet räknas väl på max en timme så 3000kr i arbetskostnad tycker jag låter lite överkurs:näsblod Sen som kidden sa är inte ens säkert att lammelerna behöver bytas kan räcka med en rengörning:tummenupp

Det var det dom sa på verkstaden. Dom bänkade den och sade sig märka att den slirade då. Det kan iofs stämma... kan tex inte koppla upp den, då fäster inte kopplingen som den ska känns det som. Har jag växeln i så upplever jag inga problem.
Hur knepigt är det att ta ut lamellerna då? Nått man gör på ett kick eller krävs det ingående kunnskap? Nästan så man blir sugen på att sälja iväg hojen innan det blir problem.. hrmm..

De flesta hojar har väldigt mesiga originalfjädrar för att få ett väldigt lätt kopplingshandtag. Det är ett försäljningsargument. I ditt fall skulle jag kolla att kopplingen var rätt justerat om det inte är en hydraulkoppling, sedan ta isär och inpektera/mäta upp stålskivor och lameller enligt tex mekhandbok typ Haynes för din hoj. Att ta ut demontera koppling samt sätta ihop den igen är lätt på en hoj. Men använd mekhandbok så har du alla toleranser för kopplingslamellerna samt alla åtdragningsmoment mm.
Är då allt i ordning så skulle jag satsa på att dunka i 20-30% hårdare fjädrar. Då få du en mycket mer robust koppling med större marginal mot slir. Kopplingshandtaget blir inte tung om du är normalstark i händerna.

Tycker jag.

/J

Last edited:

Vad är det för olja i den?

Vad har det varit för olja i den?

Du kan om det varit felaktig olja rengöra med tex T-sprit.
Sedan bada dem i rätt typ av olja och återmontera.

Men att mäta tjockleken på dem är ju att börja i rätt ända.
Då ser du om dom är innom rätt toleranser och värda att jobba vidare med.
Kika i en verkstadshandbok som finns att ladda ner om du inte har en.

Är dom inte det så är det till att byta.

Det är enkelt att jobba med kopplin bara man lägger sakerna i rätt ordning så det kommer ihop på rätt sätt.
Har för mig att det är wire på den där och då lossar du kåpan och vrider ut armen som wiren sitter i.
Då kan du ta loss kåpan.
Sedan sitter det 5st M6 bultar som du skruvar loss och får ur fjädrarna.
Därefter är det bara att plocka ur lameller och stålringar.

När allt är isär och du får för dig att vrida på kopplingskorgen så tar du abslut INTE tag i de 5 ptggarna och bryter för då har du bara 4a kvar.... :rolleyes:

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN