Byta kolvpackningar till R1 bromsok

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Ska byta kolvpackningarna fram på Yamaha R1 98-99 dom blå eloxerade oken. Dom yttersta packningarna var enkla att ta bort men sen syns det inte var oljepackningarna sitter, kan inte få något att ge efter när jag är där och petar. Någon som gjort detta?:huvet

Blås ut dem med tryckluft i nippelhålet. Men var uppmärksam de vill gärna flyga iväg!
Annars använde jag en invändig lagerdragare, dvs drog ut kolvarna för hand men inte den sidan som packningar glider mot utan den fula insidan på kolven som inte kommer synas och som det inte är hela världen om det blir lite märken där eftersom det inte finns någon funktion där. Hoppas ni förstår vad jag menar ni som läser.

Dra absolut inte i den sidan som kolven glider i oket med och som det måste vara tätt där.

Ska du ha loss kolvarna eller packningarna? Kolvarna, gör som tina säger eller så kan du pump in fett med en fettspruta.
Packningana,, så måste du väl se var packningarna sitter eller så petar du med en kniv så känner du var packningen sitter.

Du har ju en tätning längst ut på loppet, sen har du en lite längre ner. Går lättast att använda ett oringsverktyg. Torka rent tätningsytan och smörj in dom nya tätningarna med lite bromsolja sen dit med dom. Var uppmärksam på att det är olika storlek på kolvarna. Vill du rengöra kolvarna så ta lite bromsolja och en tandborste.

Lycka till.

Mvh Tomas

Oringarna går ypperligt att ta ut med hjälp av tryckluft, sätt blåspistolen i kanten av oringen så poppar den bort. Dom sitter som sagt i loppet där bromskolven åker. Ska oringarna kastas så kan du väl även ta lämpligt handverktyg till hjälp.

Har du kollat vad nya tätningar kostar? Dom är inte billiga om du köper original.

Jag torkade rent lite och då var det lätt att se var dom sitter, jäkla svårt att få ur dom dock! försökte med lite trä och plast grejor, tror jag prövar med tryckluft imorgon, man vill ju inte skada något :) Anledningen till att jag tänker byta är att kolvarna inte retarderar som dom ska, packningarna kostar cirka 1k SEK om man köper från U.S.A.

Last edited:
ca 430:- frakt från Knypersley, kanske kan vara något.

http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-YZ...89?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item27cdac04f9

Annars är www.boats.net en bra och seriös butik, beställde prylar därifrån förra vintern. Ganska lång levtid pga att de inte hade allt jag behövde i lager, ca 4 veckor.
Men Yamaha originaldelar för vrakpris. Kan nämna att ett emulsionsmunstycke kostade ca 95:- jämfört med ca 500:- från svensk leverantör.

Det vart ett köp idag:

http://www.ebay.com/itm/Yamaha-YZF-...76?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item256e478b7c

Tack för tipset! :rock

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...