Byta kamkedjesträckare cbr 954

Vafan Jonny, du har väl inte kört så mycket så den har hunnit bli sleten? :) :tuttar

Motorn nollad ok tack för tipset ......

Sen Stefan ja många mil är det ju inte på hojen men tror eller hoppas att det har att göra med att den suttit där och spänt/tryckt i snart 10 år som gjort den dålig :) i vanliga fall så upphörde ju rasslet efter någon minut på tomgång eller över 40 graders temp... Men inte i höstas ..
Sen ser jag att du sålt hojen !!!!! när köps det nytt :tungan

Lämpligt är att ställa motorn i T läge innanför locket på kopplingskåpan.
Den "brukar" hamna obelastad men att slippa klickedick ljudet när kammarna rappar över är rätt skönt.

Sen är det bara lossa sträckaren.
montera den nya med låsblecket i och sträckaren ihopdragen.
När allt ät på plats lossa blecket och sträckaren far ut.
Dra runt motorn ett varv minst för hand och montera det sista.

Kör!

ja bara hoppas det finns något litet lock /hål man kan se T-läget vill ju inte ta bort kopplingskåpan igen (byte ju
lameller i våras ) och där är det ju ingen packning utan lim piss klet :)

ja bara hoppas det finns något litet lock /hål man kan se T-läget vill ju inte ta bort kopplingskåpan igen (byte ju
lameller i våras ) och där är det ju ingen packning utan lim piss klet :)

Kolla på kamnockarna och kolven på cyl.1, så hittar du tdc.

ja hål i kopplingskåpan finns för T-läget ... Bara en tuff sak kvar är, Hur i helvete kan man placera sträckaren så jävla dumt :va ...

Mjaa, det lär nog inte bli någon hoj nu på ett tag framöver... Måste bli färdig med ö-våning och dyl först...
Köpte mig en nyare bil istället...

En liten dum fråga till !!!

Då jag inte beställt del/börjat ännu så kanske man fundera för mycket under tiden på saker som kanske ger sig sedan .. Men inte fan ska jag behöva öppna upp så pass att man behöver se kam dreven och se så man ligger rätt med T märkningen utan räcker att titta in i kopplings kåpans märkning ?..
utan bör räcka med bort med tank, luft grejerna och det som kommer efter :P "ja tills man når delen som ska bytas "

Eller kanske bara är dumt att inte öppna om man nu grävt sig ner så långt .... kan ju kanske titta så allt ligger rätt och även se över ventilspel

Ja den gick ju inte att byta med motorn på plats grrrrrrrrrrrrrrrr
1 bult går att ta bort men den andra går bara att ta ut till hälften innan den tar i ramen trött man blir :dummer

Fan vad roligt då..

Min rasslar med tills den når ca 40 grader. Men jag funderar på en sak, 2400mila servicen på Honda säger att sträckaren mm skall bytas. Men efter service är det bara en massa koll punkter på schemat? Har inte kollar i service boken, men skall sträckaren bytas i den servicen? 5300 för en massa koll plus ett oljebyte (bike tar ca900kr) men nu vart alla mina kåpor av.

Min rasslade förut till ca 40 grader sen blev den tyst och lätt bra ..
Men nu låter den lite hela tiden i höstats i alla fall ... Så jag åkte till mc firma som lyssnade och dom kunde inte säga va det var utan rek mig att byta sträckaren i första hand ...

Men under tiden den lät lite och innan jag började greja med sträckaren.Så passade jag på att byta lameller och stålskivor,fjädra .Så när jag kom att tänka på det så lätt han ju inget när jag startade upp den då utan jag var mycket förvånad hur bra den lät då ...Stängde av in efter hjälm o kläder för här skulle nya kopplingen provas starta upp igen och nog fan vad oljudet där igen !!!

Så nu sitter man här med 2 nya kamkjedjesträckare oxå :) en ställbar och original

Men jag kanske tänker lite fel nu kanske något annat som gör att den inte sluta låta efter 40 grader som den bruka göra ??? Sen har jag en fundering till ang bulten som jag inte får ut med motorn kvar .. Det är en jävligt bullig svets i ramen som bult huvudet tar i först .. och jämför man hur långt ut jag måste skruva ut den andra bulten innan den släpper från gängorna så kan det räcka att slipa ner svetsen i ramen så kanske kanske den går att få ut .... Så en dremel och ett slipverktyg till den som är lång nog (eller bygga själv ) så kan det gå

Det går att byta kamkedjesträckare med motorn i ramen

Man får ta bort tanken och luftburken. Den övre skruven på sträckaren kommer man åt uppifrån och den undre skruven kommer man åt inifrån ramen. En kabelstammen och en kylarslang hindrar att man kommer åt den övre skruven på sträckaren. Man får ta bort dessa. Sedan är det bara att skruva loss kamkedjesträckaren. Man behöver mycket tålamod med övre skruven, men det går. Jag har bytt idag på min 954. Det tog tre timmar från början till slut. För den övre skruven använde jag en liten fast nyckeln 8.

ja där är jag i dag, allt borta tank luft osv 1 st skruv ute ..sista är ute till 75% sen tar bult huvudet i ramen pga för stor svets( A-mått) tajt och jävligt satan är det

red : fick till och med slipa ner 8mm nycklen så han gick att få på pga svetsen

Får ta en bild på den sen handtaget på nycklen är böjt på 2 ställen och ner slipad till max :)

Last edited:
Ja, att få ut den övre skruven sista biten var rätt jobbigt. Jag lyckades med en skruvmejsel. Jag roterade skruven genom att trycka på den uppifrån med en smal skruvmejsel samtidigt som jag håll emot skruven inifrån ramen med ena handen, pekfingret. Det var inte lätt.

FRTtid = 1,2 h = Bort med tank, L-burk och nödvändiga kåpor.
Sedan heter det nyckeLn. För tusan.

Ja nu är den ute i alla fall med hjälp av en liten fil från biltema .. får sända Hondas gubbar på en svets skola !!
Nu gäller det bara bestämma sig för vilken av sträckarna man vill trycka dit APE eller original.

Inget på ramen utan bara var tvungen att ta ner bullerhögen på svetsen och skruven fick sig lite märken oxå inget farligt ..
Men i fredags så kom delarna till Sverige original sträckaren,packning)!!! (Tid det tar att gynna mc-firmor)
Så jag hoppas min ton på tel i går gör så att dom väljer snabbaste alt att sända delen till mig nu i veckan

Men jag installera originalet i alla fall våga inte prova den man ställer själv ..

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back