Byta kamaxel på en Husqvarna (CH-racing) WSM 125cc. Hjälp snabbt!!

draccatryck

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Husaberg FC450 -07
Hejsan!
Har hört att på min Husqvarna(CH racing) motard att strypningen i motorn som är en yamaha ttr motor ska vara strypt i kamaxeln :va Tänkte fråga om det är nån här som vet hur det funkar? Och var man kan köpa en annan kamaxel och hur jag bytar den? Hör av er. Är tacksam för svar! :tummenupp
MVH//Benny
 
4taktare på 125cc är inte så heta effektmässigt ändå och tt125 är väl riktigt slö?
Tror de är så sega helt enkelt, men visst kabn de trimmas genom vassare kam och portning, öppnare blås osv, men du tappar säkert en del styrka på detta och hojen kommer bli väldigt högvarvig.
 
Hej jo så här ligger det till kam axeln som sitter på din hoj är fräst så att du inte kan få fullt genomflöde i motorn, altså ventilerna öppnas inte fullt. Det bidrar till: att du inte få in lika mycket bränsle vid insugningstakt och inte heller ut avgaserna utan det ökade motstånd i motorn som din kamaxel bidrar till. Vart du kan köpa en kam "trimkam" kan jag inte svara på med om du inte får tag i någon så kan jag rekomendera att vända dig till någon motorbyggare som tilvärkar egna kamar till bilar. Dom brukar vara till stor nytta när det gäller uträkningar för bästa stabila flöde etc. och kan samtidigt svarva/fräsa till den kamen du behöver för att få det maximala genomflödet det värkar som du strävar efter. Men allt är ju en prisfråga. Mvh Kenneth
 
andersbrink skrev:
7% mer effekt med trimkammen enligt deras egen Dynokurva. 4% mer effekt med 150cc. Totalt 11%. Hade du 10 hk från början får du således 11 hk med trimmet. Det är JÄVLIGT dyrt för en enda ynka sketen hästkraft.

Om vi frågar dig (eftersom jag vet att du kan det mesta).

Hur skulle du gjort för att få bättre krut i motorn? Vad skulle du lagt pengarna på?
 
andersbrink skrev:
7% mer effekt med trimkammen enligt deras egen Dynokurva. 4% mer effekt med 150cc. Totalt 11%. Hade du 10 hk från början får du således 11 hk med trimmet. Det är JÄVLIGT dyrt för en enda ynka sketen hästkraft.
Ja precis vad skulle du ha lagt pengarna på för att få ut effekt ur motorn? Det måste ju gå på nåt sätt det är ju trots allt en motor. :)
MVH Benny
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top