Byta kam, skillnad?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag har ingen koll på hur olika kam-tider påverkar kraktären på motorn. Så om någon vill förklara så är jag tacksam.

Nu varande kam.
Insug:
öppnar före TDC 50°
Stänger efter BDC 77°
Avgas:
öppnar före BDC 89°
Stänger efter TDC 40°

Trimkam:
Insug:
öppnar före TDC 30°
Stänger efter BDC 85°
Avgas samma.

"Trimkammens" data såg väldigt lustig ut. Den har _mindre_ duration men öppnar och stänger senare. Dvs, du flyttar bara upp vridet i varvtalsområdet. Mer effekt toppig kommer den att ge på högre varv, men till kostnad av lägre vrid på låg/mellanvarv.

Går det uppskatta hur mkt man förskjuter vridkurvan?

För så som min vridkurva ser ut nu har jag max vrid redan vid ungefär 3250rpm. (läs mer här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46329). Att flytta upp det en aning mot lite högre toppeffekt låter inte helt fel i mina öron (men vad vet jag?)
Jag vet inte vad som anses vara optimalt, men borde det inte vara bättre att ha maxvrid runt ett varvtal där man ligger och jobbar mer. På bana är det ju synd att säga att man är nere runt 3000rpm speciellt ofta.

Förtydligande: "Trimkammen" är den samma som sitter i crossmodellen samt de fabrikstrimmade motardhojjarna.

Chris Husky skrev:
Går det uppskatta hur mkt man förskjuter vridkurvan?

På en 4-cyl 1200-kubikare flyttar man ca 50 varv med 1 grad kam. 20 grader bör förskjuta upp vridtoppen ca 800 - 1000 rpm... men den stänger ju bara 7 grader senare än originalet - så jag tror bara att det rör sig om 300 rpm. Men sen har ju även avgas, komp, topp, insug, dvs allt - inverkan på hur facitet i bromsbänken kommer att se ut.

Vad sägs om att kolla en bänkning på crossmotorn och se var den har sin vridtopp... Vad skiljer din motor från crossmotorn i övrigt?
Skiljer sig lyftet på trimkammen från orginalkammen?

Borsiin JR skrev:
Vad sägs om att kolla en bänkning på crossmotorn och se var den har sin vridtopp... Vad skiljer din motor från crossmotorn i övrigt?
Skiljer sig lyftet på trimkammen från orginalkammen?

Jag har helsystem, så enda chansen är isf om man skulle hitta en bänkning av en cross med samma system, vilket tyvärr är väldigt osannolikt.
Annars är det, vad jag vet, enbart kammen som skiljer i motorn.

Nu har jag iaf beställt crosskammen, samt tänkte jag höja komp. och balansera vevpartiet. Fina till portarna kan nog vara på sin plats oxå. Sen ska det nog röra lite bättre på sig.

Chris Husky skrev:
Fina till portarna kan nog vara på sin plats oxå.

Tänkte du göra det själv? Var isf väldigt försiktig. Jag har sett hur de ser ut och det är inte mycket man kan göra själv, risken är stor att man stjälper mer än hjälper. Mathias Bohlin i 08 är nog bland de få i Sverige som har kunskap i hur det ska se ut. Iofs har jag petat lite själv och fått bra respons men det är inget jag tar på mig, alldeles för bökigt och tidsödande för det lilla man får ut av det.

andersbrink skrev:
Tänkte du göra det själv? Var isf väldigt försiktig. Jag har sett hur de ser ut och det är inte mycket man kan göra själv, risken är stor att man stjälper mer än hjälper. Mathias Bohlin i 08 är nog bland de få i Sverige som har kunskap i hur det ska se ut. Iofs har jag petat lite själv och fått bra respons men det är inget jag tar på mig, alldeles för bökigt och tidsödande för det lilla man får ut av det.

Nej det hade jag inte tänkt, det hade nog varit att ta vatten över huvudet i storleks ordningen atlanten för mig :D

Jag tror dessutom ev. jobb på toppen får vänta. Man är ju inte gjord av pengar och jag kommer nog vara ganska nöjd med skillanden pga. allt annat.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...