Byta köksblandare

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Har skaffat ny fin Gustavsbergblandare till köket för att ersätta den gamla läckande ikeaskiten som sitter där nu. Och jag får såklart inte ihop det.

Under diskbänken har jag ballofixer som den gamla kranen sitter i (anslutningsrören från kranen går rätt ner i ballofixerna), anslutningen till ballofixen är av modell fläns och o-ringspackning. Men den nya kranen har helt rena 10mm softpex-rör som jag antar ska monteras med klämringskopplingar, och vad jag kan se går det inte att montera i ballofixerna som det är nu. Vad behöver jag? Det är en jävla djungel med vvs-kopplingar. :gnissla

Näää, det är roligare och höra hur mycket vattenskadorna kostar efter att H. har fixat själv....

Näää, det är roligare och höra hur mycket vattenskadorna kostar efter att H. har fixat själv....

Jävligt sant :D
Intressant o läsa om hur han följt anvisningar han fått till punkt o pricka men det ändå läcker litegrann :D

Ta en bild på allt istället och släng upp, rita dit måtten.

Ta med den gamla och den nya blandaren till en butik som säljer delar.
Förslagsvis så vänder du dig till dem som sålde blandaren, om de nu överhuvudtaget begriper sig på att tillhandahålla support och delar till gds:are.
Tror det är enklast..

Det brukar alltid vara nåt som strular eller fattas när man ska hålla på.

Lycka till.

Last edited:
ääähh jävla trams,är väl bara att böja rören med ballofixen o använda det som kran eller?:confused:

Skutta iväg och inhandla två stycken Halvkopplingar R15x10mm. Alt två är att kolla vad det är för gäng på Ballofixen och inhandla nya muttrar och konor,kan ju vara 3/8" eller 1/2" gänga(alt 1 förutsätter att det är 1/2" gänga).
Sen kan det vara värt att kolla om Ballofixen är gjord för Klämringskopplingar eller inte. Det syns på att kanten på gängan är konad om det är för klämring och rak om den e gjord för tex Halvkopplingar. Halvkoppling på en Ballofix som inte är gjord för det brukar inte bli bra då kanten skär sönder packningen.

Tycker att rinnande vatten e lite överdrivet. Om jag skulle renovera skulle jag satsa på 1700 talsstil med en hink nere vid någon lämplig dagvattenbrunn samt ett schysst utträde utifrån balkongen.

Skutta iväg och inhandla två stycken Halvkopplingar R15x10mm. Alt två är att kolla vad det är för gäng på Ballofixen och inhandla nya muttrar och konor,kan ju vara 3/8" eller 1/2" gänga(alt 1 förutsätter att det är 1/2" gänga).
Sen kan det vara värt att kolla om Ballofixen är gjord för Klämringskopplingar eller inte. Det syns på att kanten på gängan är konad om det är för klämring och rak om den e gjord för tex Halvkopplingar. Halvkoppling på en Ballofix som inte är gjord för det brukar inte bli bra då kanten skär sönder packningen.

Japp, halvkoppling med 3/8" gänga gjorde susen, tack för hjälpen! :)

Olyckskorparna i tråden antar jag är samma personer som lämnar in hojen på verkstad för oljebyte. :tuttar

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back