Byta kåpglas på Bandit 600 !

nicdah

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2008
Hoj
04, Suzuki, Bandit 600
Hejsan !

Är det någon som har en instruktion hur man byter kåpglas på en Suzuki Bandit 600 S av årsmodell 2004 (eller 1200). Jag har väldigt mycket turbulens med originalglaset och undrar om någon här på forumet har erfarenhet av några andra kåpglas som gör att turbulensen kring huvudet försvinner eller i varje fall minskar.

Mvh / Niclas

Det är exakt samma på bandit1200. Leta efter Zero gravity double bouble och beställ från staterna.
För att byta: Böj undan gummbälgarna från backspeglarna och lossa insexorna som håller dem. Väck med backspeglarna m a o. Rakt bakom backspeglarna på den gråa plasten framför resp handtag sitter en stjärnskruv, väck med dem. Två insexor på den svarta "V-et" under rutan väck med dem. V-et sitter med ett snäppfäste längs ner och med två hakar på sidan och krängt över backspegelfästet. V-et skall dras framåtnedåt(akta plasthakarna de går lätt av) Sen ser du hur själva rutan sitter. Montering i omvänd ordning.

Tack för instruktionen Anders !

Skall kolla på nätet om jag hittar kåpglaset du nämnde. Jag antar att just det glaset är lite lägre än originalet. Eller ? Ett högre glas tror jag inte löser turbulensproblemet. Bättre att få lite vind i bröstet än att hela huvudet kommer i rörelse.

Mvh / Niclas

Att ta bort kåpan helt har jag faktiskt haft funderingar på. Fast egentligen vill jag ha en annan hoj men det verkar svårsålt just för tillfället.

/ Niclas

Jag gjorde det på min bandit 600, dels för att kåpan styrde luften rätt upp under hjälmen, sen var ändå rutan sprucken så det var billigare att skaffa 2 lampor istället, sen gör det ju inget att den blev så mycket coolare :)

Det är skillnader på en 97:a och en 04:a. 04:an skyddar bättre i vinden, men har sämre lyse om man inte byter halvljuset till xenon, då jä-r rockar även den. Ni kan leta efter mina bilder på gamla hojen i tråden om billiga xenonlysen, sjukt stor skillnad.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing