Byta in eller sälja privat?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Funderar allvarligt på att slå till på nya speed triplen i vår men hur ska man göra med den gamla hojen? Ska man byta in den i butiken och försöka få till en bra deal eller ska man sälja den privat? Gör det så stor skillnad i rena pengar? Är det förresten någon som har en aning om vad man begära i inbyte för en Sprint RS 00:a, 2800 mil, med lite extra tillbehör såsom hugger, bellypan, slipon mm?

Jag tror det är bättre att komma utan inbyte. Då kan man justera priset/tillbehör på ett annat sätt. Sälj privat, är mitt tips.

Köpslå lite med butik först så att du får ett referensvärde, ingen ide att krångla med privataffärer om du i slutändan inte tjänar tillräckligt på det..

Orca69 skrev:
Köpslå lite med butik först så att du får ett referensvärde, ingen ide att krångla med privataffärer om du i slutändan inte tjänar tillräckligt på det..

Det är ju klart. Kör på det som ger bäst pris om nu det är viktigast. Eller snabb affär(inbyte) om nu det är av största vikt.

Ett tips om du är ute efter den nya Speed Triplen är att leta efter nya av 2005 årsmodell. Det är samma hoj om du nu inte måste ha en vit och du kan få ett trevligare pris också. Jag köpte min sent förra hösten och känns som en betydligt bättre affär då den ändå tappar en hel del tusenlappar när man bara rullar ut den ur butiken.

alltid bäst och sälja privat, samt köpa privat om det inte är sprak ny modell som inte finns begagnad om du ser till pengarna.
får säkert 10k mindre om du byter in den, och du betalar säkert 10k mer om du köper en i butik.....
Fast det är ju min åsikt, jag köper gärna hojjar som gått 100 mil

SMoto skrev:
alltid bäst och sälja privat, samt köpa privat om det inte är sprak ny modell som inte finns begagnad om du ser till pengarna.
får säkert 10k mindre om du byter in den, och du betalar säkert 10k mer om du köper en i butik.....
Fast det är ju min åsikt, jag köper gärna hojjar som gått 100 mil

Jag fick faktiskt mer för min CBR 600 när jag bytte in den än vad folk bjöd. Du gör rätt i att höra i alla fall. Ibland så gör man gulddealar även hos handlare...

Edit. det var min R1-98 som jag bytte till mig för snart tre år sedan, så ny var den inte.

Rent spontant: om tid är en faktor och du vill ha hojen såld snabbt så verkar det vara en chansning på vilket alternativ du tjänar mest ( förlorar minst ) på.

Handlaren ger som regel bra mycket mindre för hojen i inbyte än vad den egentligen är värd, o andra sidan är det ju inte säker att du får hojen såld på en gång och för det du begär.

Vad du antagligen inte ska räkna med är att du får mer i inbyte för den bara för att du har extra godis monterat, hade jag varit du skulle jag smälla dit orginal delarna och sålt sliponet o annat separat. Många bäckar små du vet.

Jag fick 12 000:- mer privat än vad 2st handlare bjöd !!

Sälj privat, lättare o deala då du står med cash i viftar framför en säljare! :tummenupp

Men visst är det bekvämt att byta in den bara, slippa visningar, däcksparkare och prutnissar !! :huvet

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D