Byta hoj till GSX-R 1000 för 50-70 tkr ?

Jag och en vän skulle åka och julhandla igår, vi tog en sväng förbi Bavaria Solna, (han letar ny bil) Jag fick höra att de hade slutat med mc-försäljningen, vart lite bitter eftersom en av säljarna hade lovat att ringa mig framåt våren om det kommer in ett fint exemplar på en S1000RR, Då kläcker försäljaren ur sig att de har en jättefin beg S1000RR 2011 som aldrig har varit i trafik med bara 17 km på mätaren. Helt ny alltså:) (Den hade rullat mellan depån och racebussen) någon sponsorsak från BMWs sida till Freddy Papunen. Jag funderade en stund och tänkte vafan en sådan här chans kommer bara en gång i livet. Så jag slog till :) En ganska nice julklapp till sig själv.

God Jul! /Tobbe85

Trevligt !!!!! :)
 
Köp hojar som du vill ha o trafikförsäkra o kör med insidan o skaffa ett garage om så behövs! hur ofta totalskrotar du egentligen? K5-6 är en kanonhoj!

Tyvärr så täcker inte trafikförsäkring stöld och det är nåt som är rätt viktigt för mig varje fall om jag har en hoj för 50-60k

Köp en Hayabusa -07, sista fina modellen och bra premier :)
 

De där var lite luddigt utformat men Ja, när jag ringde dom så sa dom att självrisken var 25K på min och så var de på alla sportmodeller som var mindre än 10år gamla med de positiva var att efter nypr så gixk den ner på min till myyyycket lägre... runt 4-5K istället...

Men kan ju ha ändrats eftersom de var 1 månad sen jag talade med dom eller om de var lite längre... :va

Om inte annat får man väl ringa dom och kolla igen... då kanske man inte behöver vänta till efter nyår. :tummenupp

*EDIT* DOOOH... såg vidare tolkning ovan... jaja... :D
 
Nu har jag bytt försäkring på min K2:a och de är 10 år som gäller på GSXR 1000, dom har en drive som gör att de är billigare med hel än halv.. :D betalar nu 380:- cirkus /mån för min hel/hel med vagnskada på 5K resten på 3K
 
Betalar ca 11 000 kr för helförsäkring/år med självrisk på 3000 kr, för en Gixxer 1000 k5.
Är 33 och har den försäkrad hos Länsförsäkringar.
 
Här kan ni se premier på märkesförsäkringen

http://www.suzukimcforsakring.se/Uploads/HTMLArea/Dokument/PremieSUZ090407.pdf

Jag skulle dock aldrig teckna en försäkring med 25k självrisk + premien är ju ett skämt som alla andra FB (iaf om man bor i sthlm)... 25k på halvförsäkringen också :D .. vilket skämt

Ps. Tycker verkligen du ska provköra 750 också :tummenupp. Försäkring: det är halvförsäkring som gäller, bor du i uppsala borde du hamna runt 1500/månaden. Ds
 
Last edited:
Vill man komma undan självrisken på 25K så får man ge sig på en cykel som är 2002 eller äldre när de gäller GSX-R 750/1000...

I övrigt så är Salusansvar dom som har haft bäst pris tidigare och i vissa fall Folksam beroende på ålder...
 
Märkesförsäkringen på Suzuki för GSX-R suger fett!
Dom gick ut under 2010 och slog på stora trumman om att det var såååå fördelaktigt att märkesförsäkra hos dom. Begärde offert och höll på att trilla av stolen (trots att jag stog upp). Hutlösa priser och skyhög självrisk. Betalar i dag 5.500 i Folksam helår halvförsäkrat.

Modellen är störtskön, bara att handla. Lycka till
 
Jag vet inte om detta är rätt del i forumet men ni får väl ge mig bastning i annat fall.

Hur som helst så kör jag en Triumph Street Triple 675 -2010 som har gått 600 mil. Jag är väldigt nöjd med den i många avseenden, skön att köra, otroligt bra vrid om man jämför mot en R6 osv. Man kan åka långa sträckor och fortfarande känna sig mänsklig i kroppen efter. En hake är att jag tycker att det blåser så jäkla mycket i högre farter, sedan har jag inte riktigt gillat utseendet utan skulle hellre vilja ha en sporthoj (mer kåpor).

Har gått i tankarna att jag skall sälja hojen och köpa typ en Suzuki GSX-R 1000 i 50-70.000 kr klassen. Min fråga är väl hur är dom att äga? Driftkostnad, service, försäkring framför allt (lite de som styr också). Idag betalar jag 8 500 kr helförsäkring, helårs och är 26 bast.

Jag har aldrig ägt en tvättäkta sporthoj så därför jag försöker rådfråga lite.

God jul på er för övrigt :).

Om du nu gillar trajjan förutom fartvinden då.
Varför inte testa en daytona? I princip samma cykel fast med kåpor och några hästar till. Givetvis sportigare körställning också.

Gixxern kan jag inte uttala mig om.
Säkert en kanonfin hoj.

Mvh
Andreas
 
Om du nu gillar trajjan förutom fartvinden då.
Varför inte testa en daytona? I princip samma cykel fast med kåpor och några hästar till. Givetvis sportigare körställning också.

Gixxern kan jag inte uttala mig om.
Säkert en kanonfin hoj.

Mvh
Andreas


Daytonan på pappret kanske är samma hoj men i verkligheten finns det inga likheter alls mer än att det står Triumph på den. Jag provade den i höstas och den hade ett helt annat bottenvrid (dåligt i jämförelse med min), man sitter konstigt (högt och framåtlutande, får ont i ryggen) sen låter den som en 125 cc .. Men jävligt snygg hoj ;).
 
Vet inte hur det ser ut i Uppsala iofs, men du kan nog räkna med att minst dubbla den pengen för helförsäkringen. (Om du inte kör Suzukis märkersförsäkring.. men då har du 25k självrisk istället)

ääh det är ju bara och ta bort 25k från arvet för om man måste lösa ut vagnskade försäkringen.
 
Daytonan på pappret kanske är samma hoj men i verkligheten finns det inga likheter alls mer än att det står Triumph på den. Jag provade den i höstas och den hade ett helt annat bottenvrid (dåligt i jämförelse med min), man sitter konstigt (högt och framåtlutande, får ont i ryggen) sen låter den som en 125 cc .. Men jävligt snygg hoj ;).

Ja den låter som en moppe med orginal system.
Sätt på en TOR eller Arrows system så har vi annan sång.

Visst man sitter högt Men jeg tycker inte att körställningen är så farlig. Man får lära sig använda låren och ryggen vilket är jobbigt i början men när du väl kommer in i det så funkar körställninge. Men visst extrem jämfört med Street Triplen.
Att den skulle ha dåligt bottenvrid kan jag inte hålla med om och då hade jag ändå en Bulle innan jag köpte min och jag är då inte besviiken på bottenvridet på en Daytona.

Men men smaken är som baken.
Delad... ;)

Mvh
Andreas
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top