Byta hoj, race-touring

Westerlund

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
Honda CBR 900 -93
Har funderingar att byta min GSX-R 600 mot en touring-hoj. Skulle gärna behöva lite tips på hoj. Har ni några förslag så skriv. Tack på förhand.

Vad är det du är ute efter, eller vad är det du saknar?
Bättre körställning eller?

Westerlund skrev:
Har funderingar att byta min GSX-R 600 mot en touring-hoj. Skulle gärna behöva lite tips på hoj. Har ni några förslag så skriv. Tack på förhand.

Well... Jag bytte upp mig från en Honda 600 Hornet till en Honda Superblackbird. Det är den bästa touringhoj som finns att få tag på enligt mig. Man sitter väldigt bra. Accet finns där (0-100 på 2,8 enligt BIKE´s senaste tester) Den kändes lite stor i början, men efter lite träning så är hon hur villig som helst in i kurvorna. Kombibromsarna var också lite jobbiga innan man vande sig, speciellt känslan när hon niger vid inbromsning med bara bakbromsen. Motorn är ett unikum i sig med vibrationsfri gång i hastigheter >250. Jag snackade med en kille på Honda Mc-center i Helsingborg som tävlar mad en Blackbird och han plockade ut 450 hkr på bakhjulet. Han sa att med en liten uppborrning till 1200cc så fick man ut ungefär 190-200 hkr på bakhjulet och att motorn var så pass välkonstruerad att det inte påverkade livslängden ngt nämvärt, bara man servar den som det är brukligt. Den slukar hyffsat lite bränsle. Jag brukar ligga runt 0.65 och då brukar det busas en hel del. Passagerare sitter bra. Sambon är helnöjd.

Försäkringen är nog bland det billigaste som finns för en hoj med motsvarande prestanda. I och med Hondas samarbete med If så betalar jag 5200:- hel/hel. (27 år boendes i Hässleholm)

Det enda jag verkligen kan klaga på är det låga orginalkåpglaset. Byt ur det mot ett litet större direkt, speciellt om du ska söderut och planerar att köra snabbt och lääänge. Att tänka på om du ska kolla på någon är att kamkedjesträckaren kan börja böka. Det upptäcks tidigt om man släpper gasen vid 4000rpm och hör man då ett rassel så är det dax att byta. Den är inte speciellt dyr, typ <1000:-, men låter man bli så kan det gå riktigt galet.
Sen så låter den inte riktigt som en stor hoj. Orginalburkarna är lite mesiga, men det ordnas med ett par vettiga slip-on.
De första modellerna hade förgasare, en från och med -99 orna så blev det insprutning. Tror att det var -01 eller -02 som de dessutom släängde på en katalysator och då försvann det 10 hkr ungefär. Därför är modellerna mellan -99 & -01/02 att föredra, även om förgasarmodellerna oxå är helt underbara, speciellt om man har planer på att slänga på en turbo i framtiden :)

De flesta Blackbirder har rullat en del, men de är gjorda för det och de brukar alltid vara väldigt välskötta av sina ägare. Jag kommer att ha kvar min BB ett bra tag framöver, för jag hittar inget motsvarande i komfort/prestanda förutom den nya BMW:n, men av gammal princip skyr jag allt tyskt på två hjul som pesten :arsele
Det enda som kan få mig att byta skulle vara om de utvecklar en ny, liknande hoj. Har hört talas om att det finns en 12-1300cc V5:a på gång :Bugar :Bugar :Bugar

Gå gärna in på www.superblackbird.se och få lite fler tips om denna underbara hoj.

//Cimme - Toknöjd

Varför inte snegla på en vfr? det verkar vara en trevligt maskin.

Skulle ha varit ute lite tidigare...
Mange_H hade juh sin ute ett tag.. Bra touringhjoj & samtidigt lite sportig..

Får väldigt lätt ont i axlarna när jag kör och man ska ju njuta av att ta en sväng. Vill kunna ta med min sambo på lite längre turer så det hade varit trevligare med bättre körställning både för mej och sambon. kortfattat vad jag är ute efter: Bekväm körställning för 2 pers, lite billigare att äga (har precis köpt hus), ska kunna busa lite när jag kör själv. Har tittat på en CB 600 Hornet. Tycker den ser trevlig och busig ut, Hade tänkt mej att lägga ut ca 40-45000. Så ni får gärna komma med förslag. Ska sälja min GSXR med tårar i ögonen :( , är den roligaste hoj som jag har kört. /Niklas

Westerlund skrev:
Får väldigt lätt ont i axlarna när jag kör och man ska ju njuta av att ta en sväng. Vill kunna ta med min sambo på lite längre turer så det hade varit trevligare med bättre körställning både för mej och sambon. kortfattat vad jag är ute efter: Bekväm körställning för 2 pers, lite billigare att äga (har precis köpt hus), ska kunna busa lite när jag kör själv. Har tittat på en CB 600 Hornet. Tycker den ser trevlig och busig ut, Hade tänkt mej att lägga ut ca 40-45000. Så ni får gärna komma med förslag. Ska sälja min GSXR med tårar i ögonen :( , är den roligaste hoj som jag har kört. /Niklas

Ska du köra längre turer så kan du glömma CB 600 Hornet. Jag hade en sån innan och det var visserligen trevlig att tuffa rundor med inne i staden, men så fort du kom ut på landsväg och körde typ >130 så höll man på att blåsa bort. Jag fick visserligen rejäla nackmuskler efter ett tag, men i det stora hela så var det just på grund av de kassa touringegenskaperna som jag bytte. Jag tyckte det var jobbigt att pendla mellan Hässlehåla & Kristianstad och det är typ bara 3,5 mil. Att ens tänka tanken på att köra längre sträckor än så fanns bara inte. Sambon satt iofs ganska hyffsat, men hon sitter mycket bättre på Blckbirden.

Men jag kan hålla med de andra om att en VFR nog är värd en extra titt.

/Cimme

Cimmerier skrev:
Men jag kan hålla med de andra om att en VFR nog är värd en extra titt.

/Cimme
Och jag vill naturligtvis promota VFR800. :)
Lättkörd, bra sittställning, pålitlig och driftsäker, kåpan ger bra skydd mot fartvinden. Lättare än en 1000 cc och 1300 cc maskin. Inte så surrig som en 600:a.Trevlig momentkurva tack vare V4:a motorn, inget överraskande "klipp" vid något speciellt varvtal. Rött ligger vid 11 500 men den går bäst mellan 6000 - 8000 rpm. Man kan puttra runt vid 4000 - 5000 varv men då är det knappast någon aktiv körning. Är okej på bana men absolut ingen räcermaskin!
Passageraren sitter bra och hojen känns inte trött med lite last.
Kanske lite dyr i inköp (har sett 60 kkr för en -98) men håller bra i värde, kanske lite törstig (min ligger runt 0,65- 0,7 l/mil).
Okej att försäkra med If:s Hondaförsäkring men då får du glömma banan utom med SMC.

Litet tips.... Ett Slip On gör underverk för ljudet!!

Lycka till vad du än bestämmer dig för!

Micke

Vfr750f

Har själv en VFR750F -93, kanongo hoj. Har bara haft den denna säsongen men det har blivit närmre 400mil än så länge. Rolig på kurviga vägar, och inga problem att sträckköra (enda stoppet blir vid tankning).
Går undan (hyfsat iaf), drar jämnt en bra bit mot Magoozis GSX-r 600...
Ser läcker ut (för att vara en tolv år gammal hoj, med en femton år gammal design). Iaf lycka till i jakten! /Mvh Lukas

Då ska jag kolla upp en vfr, felet e ju att dom ligger så högt i pris, men då vet man att det e en populär och bra hoj. Tack för förslagen, kommer ni på nåt annat så e det bara att skriva. Ska lägga in annons nu snart på min gsxr så får man se vad som händer. /Niklas

Nu har jag sålt min GSX-R, ni har inte fler förslag på en busig hoj när man kör själv men ändå trevlig för 2 och som man kan ta lite längre turer med. Har fått tips om yamaha TDM. Tipsa mej, är mc-lös!!

På onsdag hämtar jag min Honda VFR 750 -88, kanske inte den nyaste vfr:en men skicket slår allt, kan inte tro att den e 17 år gammal. VILL HA FINT VÄDER NU!

Westerlund skrev:
På onsdag hämtar jag min Honda VFR 750 -88, kanske inte den nyaste vfr:en men skicket slår allt, kan inte tro att den e 17 år gammal. VILL HA FINT VÄDER NU!
fint väder i Ä-holm just nu... Åskar lite dock.. men inget regn.. såg nu hatt det var onsdag du skulle hämta den... då har dom lovat ovänder =(

Det blir att jag hämtar den på Torsdag, skulle bli lite bättre väder då. Vill ut och köra nu. kliar duktigt i fingrarna.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger