Byta hoj, er6-n till ducati.

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Gixxer 1000 K8
Nu har jag kört min er6a en säsong och är sugen på att byta och testa annat. Jag har kikat runt lite och fastnade för en ducati s2r men jag har några funderingar. Är det någon som ägt eller äger en s2r 800 och kan fylla på med lite allmän info? Av det jag snappat upp verkar ducce ha rätt höga servicekostnader. Den hojen jag kikat på är en 05a som gått 2500 mil och är servad enligt bok, är det nåt man bör tänka på?

Det betyder såvitt jag förstår att 2007, 2009,2011 är kamremmarna bytta. Och nästa kamremsbyte är 2013, i år !
Om kamremsbytet inte redan är gjort i år?
Kan du inte göra det själv så blir det en slant.
Varför inte fråga säljaren vad kamremsbyte mm kostar. Han bör ju ha kollen. Och vilken firma han rekommenderar.
Och så ser vi fram mot svaren här.
Så Ducceägarna kan ge sina kommentarer.

kamremsbyte på ducati är inte så blodigt, remmarna plus en timmas jobb betalade jag. Det ska även gå att göra själv om man har lite vana

Jag kör 3år på remmarna. Annars är det inte dyrare tycker jag den vill ha ny olja och filter som vilken annan mc.
Kan verkligen rekommendera ducati du kommer älska köra den sedan är Svenska ducati klubben en riktigt trevlig klubb. Kan du prova på lite bankörning också. Frågar du i klubben finns det säkert någon som hjälper dig byta remmar till överkomligt pris..

2stk kamremmer rundt 500.- + jobb 1tim ca. Kanskje max 2tim på ventil just.

Last edited:
Sluta fundera. Byt!
Vänliga hälsningar, en som plöjer ner sina veckopengar i reservdelar :)
Edit: kan återkomma med servicekostnader senare. Sparar kvitton.

Last edited:
Ja jag har språkat med säljaren också men det kan vara skönt att höra lite från några oberoende vad man bör tänka på osv. Sen kan ju vissa säljare "glömma" att berätta vissa saker.
Jag ska kolla med honom om kamremsbyte är gjort. En annan fundering jag har är färgen på hans hoj. Den är vit med lila stripe och jag har inte hittat nån annan i den färgkombinationen. Kan den vara omlackad kanske?

Remmarna kostade senast 260 kr/st. Arbetet för att byta dem vet jag inte då de bytte styrkrona samtidigt. Arbetstid 2,5 tim för allt.

Min S2R800 dög till allt; bankörning, brudraggande och utan problem en sväng till Isle of Man.
251354_10150195459626339_6453651_n.jpg

Kolla med säljaren var den är servad, sen ringer du servicestället och frågar om de vet något om den. Och då frågar du även vad nästa service kommer kosta och använder det när du förhandlar priset.

Till nackdelen kan sägas att fjädringen kan vara lite svampig, men det går att åtgärda.

Edit: Jämfört med ER6 är fjädringen guds gåva.

Kolla verkligen så att servicen är gjord korrekt. Detta bör man kolla oavsett vad för typ av hoj man köper men just med ducce bör du vara extra noga. En välskött ducce är en dröm att äga. Många ducceägeare sköter servicen själva, så som rembyten vätskebyten etc men ALLA ducce ägare som vårdar sina fordon väl för i regel detaljerad dokumentation över vad dom gjort på hojen. Någon form av kvittens på vad som gjorts bör du begära. Jag för själv detaljerad dagbok över alla arbeten jag gör på min. När jag gjort oljebyten, lagerbyten, rembyten, ventikoll etc...etc....

I regel brukar ducatiägare vårda sina fordon bättre än andra samt äga dom längre än andra just för att dom är lite exklusivare och mer personliga. Du kommer väldigt sällan hitta en ducce som haft 257634 ägare.
Utan en ducati brukar ha ett fåtal ägare som alla (i regel) går att spåra vilket innebär att du enkelt kan kolla historiken på hojen.

OBS!!!!! just monstrar kan det vara lite annorlunda med just för att de är "billigare" än andra duccar och lite vanligare och oftast brukar vara de som folk köper när de vill "prova på" ducati, alltså någon form av instegs ducce. Det kan därför vara vanligare att ägare till dessa monstrar säljer dom efter 2 år i samband med att det är dags för stora "dyra" servicen.

Så mina tips är:

1: kolla historiken på hojen och att det om bör göras är gjort vad gäller service.
2: är det dags för rembyte/större service, ta med detta i beräkningen när du köper.
3: testa, njut, och var medveten om att har du en gång kört en ducce kommer du ha mycket svårt att byta till annat.

Vill du veta vad service kostar kan du ringa till ducce verkstäder och kolla upp. Dom brukar va ganska bra på att ge riktpriser.

Som jag skrev i en annan tråd där en snubbe tänkte lite som du,
jag hade just den som första hoj, fantastiskt kul maskin! lättmanuvrerad, stabil och fin gång när man kommer över 2500-3000 varv, under det är den lite ryckig som V-twinnar ofta är. gasen var något digital när man närmade sig noll-gas, sista biten var antingen av eller på.
Servicekostnaderna/intervallerna är ju lite i överkant jämfört med rad4or. jag servade min på italia bike center i arboga, ducati stockholm kan du nästan glömma vad gäller serviceinriktat folk, detta gällde -09 så det kan ju ha ändrats sen dess.
nog med pulver i motorn för en nybörjare, fint vrid som inte kräver total urvarvning för att ge något. dock började jag kika på en s4r i slutet av min s2r-karriär, eller en 7-800cc sport-ducce, när jag kände att jag ville gå över mot sport-hållet. dock inbjuder duccen absolut till sportigare körning ändå! skön kör-ställning! min var nerdrevad fram (15 -> 14) och hade termi-pipor så det blev en hel del omkörningar bara för att få höra det där arga ljudet från motorn, man förstår verkligen var dom fick "monster" ifrån.
mer än 160 var inte bekvämt att cruisa i, hur liten man än försökte göra sig.
har du fler specifika frågor ska jag försöka svara så gott jag kan!

Servicekostnaderna/intervallerna är ju lite i överkant jämfört med rad4or. jag servade min på italia bike center i arboga, ducati stockholm kan du nästan glömma vad gäller serviceinriktat folk, detta gällde -09 så det kan ju ha ändrats sen dess.

Ducati Stockholm har nog ännu sämre service nu när butiken har upphört. :glömdet

Dock kommer Ducati Stockholm fortsätta med verkstad/service men på annan address. (Utanför innerstan kommer ej ihåg var)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti