Byta hjullager / magisk smörjkur?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Köpte ett par beggade Oz-fälgar till en Aprilia och lagrena fram och bak är helt körda och bör inte köras med. Går knappt få snurr på dom över huvud taget. Finns det en mirakelkur för att få igång dom? Typ dränka dom i olja medan de sitter kvar i?

Tanken var att köra imorgon, men det kanske skiter sig nu. Finns det någon i Stockholmstrakten som kanske kan trycka ut dom och även montera nya? Antar inte allt för många har lager till dessa fälgar på hyllan dock.

Doh! What to do!

de finns väl urdragare på biltema. Att få i lagret går ju å knacka ner det. Se dock till å använda nån bra distans så inte lagerbanan skadas å knacka försiktigt. Lager finns på momentum.

Jo, har gjort det själv förr. Men just nu vill jag ha det gjort snabb och betala för det. Har som sagt inte heller några nya lager.

Såvida man inte kan få dom till att vakna till liv med någon magisk kur?

Har lagren "skurit" så återstår endast att byta....
Tjaffsa inte med olja för att få dom att snurra,ett lager som du känner är "väkk" det byter man.Särskilt ett hjullager.:)

Mvh/Björn.

Jag skulle aldrig försöka/riskera att få liv i ett lager som har sagt upp sig.
Det kan ju förödande konsekvenser. Fälgen kan ju också bli förstörd.

Bara att byta. Hade samma problem med Apa-fälgarna jag monterat på min hoj. Lagren i framfälgen var bara skrot. Som tur är så är det standardlager som sitter i framfälgen, 6005-2RS (25x47x12mm ska dom vara). Vilken lagerfirma som helst ska ha dom hemma kostar några tior per styck. Var det lager till en R1 du behövde hade det däremot varit sämre ställt.

Värre är det däremot att byta dom, speciellt om det krupit in lite fukt kring lagret och bildat lite passningsrost. Även med rätt verktyg tyckte jag det var ett helvete. Krävdes rätt bra med värme från en gasolflaska för att få dom att släppa.

Kan ni nämna någon firma i Stockholmstrakten som har sådana här lager på lager? Det står "SKF" på lagrena.

Vore ju bra om de har öppet imorgon, men har en känsla så ej är fallet. Samt måste jag hitta en firma som kan pressa ur lagrena.

Det står "SKF" på lagrena.

Inte för att jag har några lager, men du borde skriva ut betäckningen på lagren, då ökar iallafall sanorlikheten att någon hittar ett par i sina gömmor.

Att försöka få liv i gamla lager som skurigt e bara dumt.
Det kommer inte att fungera, och med lite tur så sabbar det bara fälgen. men otur hela hojen å kanske dig med.

//Lasse

Kan ni nämna någon firma i Stockholmstrakten som har sådana här lager på lager? Det står "SKF" på lagrena.

Vore ju bra om de har öppet imorgon, men har en känsla så ej är fallet. Samt måste jag hitta en firma som kan pressa ur lagrena.

Går dom inte bara att knacka ur?

Nu vet jag ingenting om dina fäljar men är det inte standardlager?
Du kan ju nödfallsköpa på biltema/claes ohlson (gissar 6004 lager, läs vad det står på nuvarande).
Enklaste sättet är väl bara att driva ut de gamla lagren med en rörbit inifrån, ta en rörbit och för igenom navet så du når insidekanten på det "bortre" laget, sedan är det bara att knacka ur dem. Går rätt lätt med en simpel hammare, på så vis räddar du smutsskyddet också.
När du knackar i de nya lagrena så använd en hylsa av lämplig dimension så den ligger an på yttre ringen av lagret.

Jag gissar på att det är 4st lager i bakhjulet iaf.
2st 6205 2RS, och 2st 30x55x13.

Dom förstnämnda verkar vara standardlager och finns på biltema för 30 spänn styck. Dom andra för man nog beställa på nån lagerfirma.

Framhjulslagrerna är nog inte helt osannolikt nån standardtyp också.

Om du nu alltså vill byta lagrerna i drevhuben också.

Bifogat

• table_50-80a.jpg
    table_50-80a.jpg
    81 KB · Visningar: 203
Last edited:
På vilket sett är lagren kassa? Om fälgarna stått länge så "torkar" lagren fast...stoppa i en hjulaxel och snurra igång dem..Känns de glappa eller "taggiga" - byt.

saxat ur biltema katalogen.
6005 2RS 25 x 47 x 12 41-407 24,90 kr
6205 2RS 25 x 52 x 15 41-401 29,90 kr
beteckning-------dimension------artnr------pris

så nu gäller det bara att byta dom

ett ex.6005 lager har alltid samma dimensioner, 2rs att det är ett dubbel tätat lager och har inget med dimensionerna att göra.

Det kanske kan uppfattas som en favorit i repris, men hjullager skulle jag nog inte köpa på Biltema. OM det nu inte skulle vara grade A-grejor kan man nog faktiskt dö. Det vore ju extremt ovärt.

Fick loss alla lager nu och det visade sig att de främre lagrena troligen går att använda igen. De är i rätt OK skick och snurrar fint. De rörde sig dock inte i hjulet. Så kan vara att någon dragit åt framhjulet alldeles för hårt.
Troligen även bak har dragits åt alldeles för hårt. Där var iaf ena hjullagret helt kört. Gick inte ens att snurra på efter att jag tog ut det. Det rucka några millemeter och tar sedan stopp.

Så baklagrena är viktigtast men hoppas resten finns på lager oxå!

Nu ska det iväg o shoppas!

Får hoppas de 5-10 cm snö som kommit torkar tills morgondagen.

Det kanske kan uppfattas som en favorit i repris, men hjullager skulle jag nog inte köpa på Biltema. OM det nu inte skulle vara grade A-grejor kan man nog faktiskt dö. Det vore ju extremt ovärt.
Så illa kan det troligen inte vara. Men för din skull, ska jag snurra hjullager ett varv extra när jag "testar dom i butik"! ;)

Last edited:
Så illa kan det troligen inte vara. Men för din skull, ska jag snurra hjullager ett varv extra när jag "testar dom i butik"! ;)

Fast nu när det ändå snöar kan man ju hålla sig en dag extra och köpa "riktiga" lager på Momentum eller motsvarande. Det känns (för mig) lite som svin för pärlor att stoppa taiwanlager i OZ-fälgar.

Jag har 2st SKF 6005-2RS och 4st SKF 6205-2RS med tillhörande packboxar hemma. Köp inga Kinalager och montera i ett par MC-fälgar...
PM:a mig om du är intresserad.

/Sören

Fick loss alla lager nu och det visade sig att de främre lagrena troligen går att använda igen. De är i rätt OK skick och snurrar fint. De rörde sig dock inte i hjulet. Så kan vara att någon dragit åt framhjulet alldeles för hårt.
Troligen även bak har dragits åt alldeles för hårt. Där var iaf ena hjullagret helt kört. Gick inte ens att snurra på efter att jag tog ut det. Det rucka några millemeter och tar sedan stopp.

Fixa fram oxå när du endå har plockat isär den, kommer annars bli dubbelt med jobb när du måste byta dom.

Supertack till Zacke som sålde sina hjullager till mig! Känns bra mycket tryggare nu med SKFs hjullager! :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back