Byta hjälm efter krasch

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag gjorde en liten marksyning i lördags och smackade hjälmen i backen ett par gånger så pass att lite flagor av ytskickt och sånt lossnat.

Hur ligger luggen, ska man byta hjälmen när man utsatt den för sånt? Gäller det även fiber-hjälmarna och inte bara gamla plasthjälmar som spricker och har sig?

Överkurs om nån vet: går trasig hjälm på halvförsäkring? Jag har ju egendomsförsäkring där har jag för mig, frågan är om det bara är stöld eller även förstörda saker.

sege skrev:
Jag gjorde en liten marksyning i lördags och smackade hjälmen i backen ett par gånger så pass att lite flagor av ytskickt och sånt lossnat.

Hur ligger luggen, ska man byta hjälmen när man utsatt den för sånt? Gäller det även fiber-hjälmarna och inte bara gamla plasthjälmar som spricker och har sig?

Överkurs om nån vet: går trasig hjälm på halvförsäkring? Jag har ju egendomsförsäkring där har jag för mig, frågan är om det bara är stöld eller även förstörda saker.
Det är fiberhjälmarna som spricker/blir sköra vid en smäll, men oavsett så byt den du har! Jag har för mig att den går på hemförsäkringen om du har drulle-tillägg (väl). Enklast är väl ringa bolaget å fråga.

Ja har läst om folk som fått nya skinnställ på trafikförsäkringen! Kan detta stämma?

HanneZ: Det stämmer. Jag fick ersättning för all "förstörd" utrustning såsom hjälm. skinnställ m.m. Min hojs trafikförsäkring stod för detta + ers. för förlorad arb. inkomst under sjukskrivning........... alltihop trots att jag är vållande till olyckan ! Kor får gå hur de vill på vägen , bonden behöver inte bry sig........... :va
Så spara alla kvitton , de är bra att ha. :tummenupp

Hasse K skrev:
HanneZ: Det stämmer. Jag fick ersättning för all "förstörd" utrustning såsom hjälm. skinnställ m.m. Min hojs trafikförsäkring stod för detta + ers. för förlorad arb. inkomst under sjukskrivning........... alltihop trots att jag är vållande till olyckan ! Kor får gå hur de vill på vägen , bonden behöver inte bry sig........... :va
Så spara alla kvitton , de är bra att ha. :tummenupp
OT, OT: Ursäkta mig om jag säger emot dig lite, trots att du troligen har bättre koll på dina egna prylar än jag. Men trafikförsäkringen har man för att ersätta motparten, den får man själv inga pengar ifrån vad jag vet. Det är därför den är lagstadgad.
Hur gick det då till att du fick ersättning för din utrustning därifrån? Den får man vanligtvis från hemförsäkringen eller ett tillägg för utrustning. Bara nyfiken?

(så har vi sabbat ännu en tråd...)

HanneZ skrev:
Ja har läst om folk som fått nya skinnställ på trafikförsäkringen! Kan detta stämma?
Jupp.. du få ut nytt skinnställ på trafikförsäkring om du blir skadad.. då får du ersättning för kläder o utrustning.. skulle du däremot bara köra om kul o glida utan att bli skadad så blir det ingen ersättning.. men du skulle nog kunna få ut det på hemförsäkringen istället..

Maverick skrev:
Jupp.. du få ut nytt skinnställ på trafikförsäkring om du blir skadad.. då får du ersättning för kläder o utrustning.. skulle du däremot bara köra om kul o glida utan att bli skadad så blir det ingen ersättning.. men du skulle nog kunna få ut det på hemförsäkringen istället..

Hemförsäkringen gäller. Har just snackat med försäkringsbolaget om det. Trygg-Hansa. Detta efter mitt besök nedför en slänt.. bredvid hojjen :(
Försäkringen (hojjens) täcker hjälmen (har helförsäkrat), Inte stället. Tror att det har att göra med att det är lag på hjälm ej på ställ. (obs TROR att det är därför)

Min hjälm var i backen några gånger, men den blev besiktigad av rådräjsing besikningsnissarna efter varje, o så länge de sa att de va lungt så körde jag vidare :)

...men det kan ju vara dummt att chansa

Jåke skrev:
OT, OT: Ursäkta mig om jag säger emot dig lite, trots att du troligen har bättre koll på dina egna prylar än jag. Men trafikförsäkringen har man för att ersätta motparten, den får man själv inga pengar ifrån vad jag vet. Det är därför den är lagstadgad.
Hur gick det då till att du fick ersättning för din utrustning därifrån? Den får man vanligtvis från hemförsäkringen eller ett tillägg för utrustning. Bara nyfiken?

(så har vi sabbat ännu en tråd...)

Lite mer förstörelse.
Trafikförsäkringen innehåller numera den gamla förarskyddsförsäkringen. Dvs ersättning för skador på det egna fordonets förare och passagerare ersätts av trafiksförsäkringsdelen. Sen om skinnställ/hjälm hör dit det kanske kan diskuteras men inte personskador. Står i försäkringsvillkoren så kolla i ditt.
Dessutom är naturligtsvis det så att trafiksförsäkringen ger ersättning till motparten om man befunnits vållande till olyckan. Observera att det är försäkringsbolagens bedömning inte polisens som gäller för det.

On topic.
Köp ny hjälm för säkerhets skull. Har det slagit loss bitar ur den skulle jag inte chansa, det lilla man har mellan örönen kan vara värt att lägga lite pengar på.

Last edited:
SENSEI skrev:
Hemförsäkringen gäller. Har just snackat med försäkringsbolaget om det. Trygg-Hansa. Detta efter mitt besök nedför en slänt.. bredvid hojjen :(
Försäkringen (hojjens) täcker hjälmen (har helförsäkrat), Inte stället. Tror att det har att göra med att det är lag på hjälm ej på ställ. (obs TROR att det är därför)
Men då blev du inte skadad eller?? jag har fått ersättning för alla mina kläder (skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd, hjälm, sporthojtröja, t-shirt, kalsonger o strupor) då dom fick klippa sönder allt.. o jag körde bara me halvförsäkring.. o ja.. hjälmen täcks av trafikförsäkringen då det e lag på hjälm.. även om du inte blir skadad.

Anders R skrev:
Lite mer förstörelse.
Trafikförsäkringen innehåller numera den gamla förarskyddsförsäkringen. Dvs ersättning för skador på det egna fordonets förare och passagerare ersätts av trafiksförsäkringsdelen.
Tackar :Bugar

Jag får väl slänga mig på telefonen och ringa till Folksam (hojförsäkring) och Länsförsäkringar (hem) och se om nån vill ersätta lite hjälm. Risken är ju dock att självrisken är ungefär lika hög som hjälmkostnad.

Annars kan ju.. allt bara bli stulet? :rolleyes: :1pajas

(jaaa, moralnissar, mörda mig mörda mig mörda mig) :D

sege skrev:
:fattar!

Hmm, är det bra idé att spamma sönder sin egen tråd? Säkert. Fick ju svaren jag inte ville ha måste jag göra mig lite glad.

Tack folket iaf. :D

Bättre att spamma sönder sin egen tråd än någon annans. :)
Men du fick ju svaret iaf... :3freak :tummenupp

Glöm inte att alla trådar är swedies.... vi har citat "inga jävla rättigheter" här...

:tungan

//jaG

sege skrev:
:fattar!

Hmm, är det bra idé att spamma sönder sin egen tråd? Säkert. Fick ju svaren jag inte ville ha måste jag göra mig lite glad.

Tack folket iaf. :D

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...