Byta hjälm efter 5 år?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har hört att man skall byta hjälmen efter 5 år, pga av att solljuset bryter ner plasten i dom. Är detta sanning, eller är det säljare som säger så för att kränga fler hjälmar? Och i vilket fall så är ju det väldigt olika, en hjälm som är ute och åker 1000 mil om året färsämras ju i så fall mycket snabbare än en som åker 500.

Känns lite luddigt, nån som VET nått om det här??? :va

/Pajje

Kan nog stämma, andra hjälmar typ. målvaktshjälmar i ishockey är ju färskvara.

Så det borde ju inte skilja sig.

Har oxå hört nått sånt men kan det stämma?? Hur mkt försämrar det säkerheten??
Har oxå hört att man inte ska sätta klistremärken på hjälmen...typ klistret kunde försvaga plasten eller nått :confused:

Rajje skrev:
2278029 Har oxå hört nått sånt men kan det stämma?? Hur mkt försämrar det säkerheten??
Har oxå hört att man inte ska sätta klistremärken på hjälmen...typ klistret kunde försvaga plasten eller nått :confused:
Tom hjälmar på industrier har sista datum och får inte användas efter utgånget datum.
Dessutom om du ser till utvecklingen så får du ju bra mkt säkrare hjälm fem år senare oavsett om din inte har försämrats.
Klart att plasten försämras frågan är hur mkt...
Men om jag vore du så skulle jag inte använda beggade eller gamla hjälmar.
Hjälmarna är ju bygda för att vid kollition skydda huvudet och nacken så bra som möjligt.
Alla medel eller bindningsmetoder som kan förändra den förutsättningen skall hållas borta från hjälmen :)

Last edited:
Dyrare hjälmar är ju gjorda av glasfiber som sägs vara betydligt mer beständigt mot solens UV-strålar. Billigare hjälmar, typ Nolan, har skal av plast vars egenskaper som sagt försämras vid exponering av UV-ljus.

Solljus eller inte, all plast & komposit åldras vilket leder till att materialet mister sin motståndskraft, det bildas små sprickor & plasten hårdnar, det leder till en sämre stötupptagningsförmåga vid en eventuell krasch.

Byt efter 5 år, vad är 5-7.000kr för en ny hjälm mot att ligga med knäckt skalle om du kraschar?

Psychobiker skrev:
2278009 Har hört att man skall byta hjälmen efter 5 år, pga av att solljuset bryter ner plasten i dom. Är detta sanning, eller är det säljare som säger så för att kränga fler hjälmar? Och i vilket fall så är ju det väldigt olika, en hjälm som är ute och åker 1000 mil om året färsämras ju i så fall mycket snabbare än en som åker 500.

Känns lite luddigt, nån som VET nått om det här??? :va

/Pajje

Ta en titt på plaststolarna på balkongen hur dom ser ut efter 5 år...
Visst faan är det lite extremt, men det är ju dock plast i uv-strålning = Krackelering...
O om man ska va ärlig kan det väl va kul men en ny kruka efter 5 års svett?!

Det stämmer. Det bildas mikrosprickor och fenomenet kallas ESC- Environmental Stress Cracking. Sådär. nu fick jag vara lite viktig också.

Av samma anledning byter jag regelbundet mina klätterrep och sele.

Ang. klistermärken på hjälmar så rekommenderas det ej eftersom klistret innehåller lösningsmedel som försämrar plastens mekaniska egenskaper. Iofs tror jag det är marginellt, men varför chansa?

Rajje skrev:
2278029
Klistermärken förändrar hjälmens sätt att kläckas vid en ev. krasch.
Klistermärkena från "fabrik" är ju testade med hjälmen, så dom är ju ok.
Sen om klistret skulle inverka vet jag ej.

Starstriker skrev:
2278640 Det stämmer. Det bildas mikrosprickor och fenomenet kallas ESC- Environmental Stress Cracking. Sådär. nu fick jag vara lite viktig också.

Av samma anledning byter jag regelbundet mina klätterrep och sele.

Ang. klistermärken på hjälmar så rekommenderas det ej eftersom klistret innehåller lösningsmedel som försämrar plastens mekaniska egenskaper. Iofs tror jag det är marginellt, men varför chansa?

Nu är det ju bevisat av Beal att de inte har något bäst före längre på sina klätterrep. Det är användandet och slitaget som är avgörande

Nu fick även jag va lite viktig :)

Besten skrev:
2278649 Nu är det ju bevisat av Beal att de inte har något bäst före längre på sina klätterrep. Det är användandet och slitaget som är avgörande

Nu fick även jag va lite viktig :)

Du, jag skulle inte klättra med ett rep som legat framme i solen i fem år.... Även om det så var helt oanvänt.......

Starstriker skrev:
2278654 Du, jag skulle inte klättra med ett rep som legat framme i solen i fem år.... Även om det så var helt oanvänt.......
Klättrar gör jag inte alls eftersom jag inte gillar höjder... men jag har seglat bekymmersfritt med linor dom jag tror har ungefär samma sammansättning som klätterrep (heter det så?) Å dom håller flera ton, trots att dom blir ganska hårt ansatta av saltvatten, vind å sol..

Men det är ju inte livsavgörande iofs... :rolleyes:

Men för att hålla sig till ämnet: Ny hjälm vart femte år..? Ja minst!

Ok,, då vet jag, tack för synpunkterna!

Blev lite stum när jag hörde att man skulle byta var 5:e år eller så. Bytte ut min gamla för 2 månader sedan, den gamla köpte jag 97 :rolleyes:

Vad jag har hört så ska man tydligen byta plast hjälm vart 5 år, och fiber hjälm varje 10-12 år...

men jag kan ha fel..

Jag byter mest hjälm för att den gamla blir sliten och sitter kasst efter ett par år.

Hade jag haft en hjälm som legat i (mörka)skåpet i 5 år hade jag nog använt den, men hjälmtillverkarna utveckar ventilation, inredningen funktion och skalets funktion alteftersom så efter en 5 år eller så är det ju rätt OK att byta ändå. :)

Att komposit material bryts ner är en rätt stor anledning till att inte köpa kålfiber fäljar till sin gathoj (imho). 25k kronor och efter ett par år kommer de vara färdiga för skroten...

:hej

Jag försökte slå sönder en 15 år gammal plasthjälm med en hammare men det var lögn i helvete att ha sönder den. Däremot kändes det som om frigoliten (?) på insidan hade krympt, den var väldigt tunn. Alltså väldigt lite stötdämpning, så jag hade inte velat ha den på skallen i en smäll. Kanske sånt som påverkas också.

PutteLiten skrev:
2280448 Att komposit material bryts ner är en rätt stor anledning till att inte köpa kålfiber fäljar till sin gathoj (imho). 25k kronor och efter ett par år kommer de vara färdiga för skroten...

Nja.. så länge de inte utsätts för en ordentlig stöt av något slag så ska dom väl inte bli dåliga. Komposit är ganska känsligt för stötar av vassa föremål.

Även om det är en dålig jämförelse så skulle jag vilja göra jämförelsen med flygplan vars vingar (med mera) byggs i kolfiber. Dessa är konstruerade för att hålla flera årtionden och säkerheten prioriteras först.

Jag har svårt att tro att kolfiber åldras så drastiskt som somliga verkar tro här.

Jag skulle lita på min kolfiberhjälm i tio år i alla fall. Dock skulle jag byta om den har fått en kraftig stöt en gång.

Kokke skrev:
2281818 Nja.. så länge de inte utsätts för en ordentlig stöt av något slag så ska dom väl inte bli dåliga. Komposit är ganska känsligt för stötar av vassa föremål.

Även om det är en dålig jämförelse så skulle jag vilja göra jämförelsen med flygplan vars vingar (med mera) byggs i kolfiber. Dessa är konstruerade för att hålla flera årtionden och säkerheten prioriteras först.

Jag har svårt att tro att kolfiber åldras så drastiskt som somliga verkar tro här.

Jag skulle lita på min kolfiberhjälm i tio år i alla fall. Dock skulle jag byta om den har fått en kraftig stöt en gång.

Flygplan servars lite mer nogrant än en hoj, heh. Men de bärande elementen blir (väl?) inte utsatta för UV strålning och borde var bättre skyddade.

Kålfiber åldras, men jag håller med om att det går lite hysteri i det. heh.
Det finns många anledningar för att jag inte skulle köpa Kålfiber fäljar(för en gathoj), utmattnignen är bara en, men många bäckar små. :)

Jag skulle också lita på min kålfiber hjälm efter 10 år om den inte varit använd. Men jag slet ut min XR900 på 4 år. Och då menar jag inredningen, det som skyddar min skalle vid eventuell vurpa. Över 200 och hjälmen fladdrar på huvet...

Det var det jag menade med
"Jag byter mest hjälm för att den gamla blir sliten och sitter kasst efter ett par år."

PutteLiten skrev:
2282158 Flygplan servars lite mer nogrant än en hoj, heh. Men de bärande elementen blir (väl?) inte utsatta för UV strålning och borde var bättre skyddade.:hej

Ursäkta att vi hamnade lite off topic här.. men jo visst servas de oftare. Men tex vingar byggs ju ofta i kolfiber och är bokstavligen väldigt bärande :D. Det är klart att de inspekteras med jämna intervall men åldringen av materialet kan man inte göra något åt. Det enda skydd de har mot uv-strålningen är färgen (har jobbat med att bygga skevroder i kolfiber nämligen), och jag har då inte heller sett nån olackad mc-hjälm. Påfrestningen på en vinge är enorm, det kan man förstå då en vinge på ett större flygplan flexar 1-2 meter vid vingspetsarna under flygning, sen därpå påfrestningar från stora temperaturskillnader samt solljus mm. Trots detta beräknas en mycket lång livslängd.

Nu predikar jag ju dock för redan frälsta då vi ju har samma åsikt i trådens faktiska topic. :)

edit: Nu argumenterade jag ju bara för kolfiber som material och påstår mig inte vara någon expert på just fälgar tillverkade i kolfiber, det kan säkert vara så att dessa fälgar har kort livslängd av nån anledning, det vet jag inget om. M en det ruggiga med kolfiberfälgar måste ju också vara att de kan få en rejäl stöt och flisas sönder. Det skulle inte jag vilja vara med om i 200 + :skrämd

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back