Byta helsystem

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Tänkte byta till detta helsystem på min xj6. Aldrig gjort det tidigare.

Är det nåt jag bör veta innan? Är det några packningar/o-ringar som skall vara med nånstans?
aaaf0edb4912b89a0fc14482a1cb1237.jpg


Sent from my SM-G970F using Tapatalk
 
Tja, eftersom du inte berättar mer än XJ6 så kan jag bara säga att 2009 års modell har avgaspackningar.


View attachment 454346

Här har du artikelnummer:
View attachment 454347


...och här kan du leta reda på just din modell:

https://www.cmsnl.com/yamaha-xj6na-...1_model48811/partslist/0046.html#.XtOU3daexxB



Just det - med just det blåset behöver du en bigpack sådana här också...

View attachment 454348


...att dela ut till din omgivning.

Tackar! Det är 2013 års modell. Det borde jag skrivit.

Fast är det så högljutt så kanske jag skall låta bli. Trivs bäst med ett tyst system. Men den har en PC3 monterad och jag gissar att mappen är anpassad efter IXIL blåset. Det är egentligen enda anledningen att byta. Fast jag vet inte hur mycket sånt påverkar.
 
Ja det där systemet kommer låta högt.


Gillar man feta ljud och kan hantera lite arga miner från diverse folk är det bara att köra på. Lagligt? Nej. Kul? Ja!
 
Tackar! Det är 2013 års modell. Det borde jag skrivit.

Fast är det så högljutt så kanske jag skall låta bli. Trivs bäst med ett tyst system. Men den har en PC3 monterad och jag gissar att mappen är anpassad efter IXIL blåset. Det är egentligen enda anledningen att byta. Fast jag vet inte hur mycket sånt påverkar.


Det är oändligt mycket enklare att byta mapp i PC3 och byta till den sk. Nollmappen.
Dvs en mapp som inte påverkar originalinsprutningen alls.
Det du behöver (bara som jag gjort) är en bärbar dator. Nollmappen laddar du hem från PC3 tillverkaren.
Och så behöver du en förslagsvis 3m sladd med vanligt USB kontakt för datorn i ena änden och USB-mini kontakt i andra änden (alltså inte den USB-micro som passar till mobiler).
Sedan är det bara efter laddat hem instruktioner och programmvara och koppla ihop dator och PC3.
När du startat programmet i datorn startar du hojen och då hittar programmet PC3an och du kan spara den mapp som ligger i PC3an till datorn för senare bruk. Vid behov. Och efter du sparat mappen i PC3an till datorn byter du till "Noll-mappen".

Vad det gäller byte till avgassystemet så finns möjligheten att avståndet mellan "plåtbitarna" som håller avgassystemet inte är exakt lika stort som originalsystemet.
Är avståndet längre är det en bra ide att byta ut originalskruvarna mot längre skruv för att inte minska antalet gängor i aluminiumtoppen som skruven fäster i.
Är avståndet kortare kanske du måste byta till kortare skruvar för att få tätt.
För om skruvarna bottnar i toppen innnan det är tätt.
Och drar du då åt lite extra för att bli kvitt glappet så blir dyrt bara förnamnet.

Det kan var rätt tight att göra det här bytet av avgasystemet. Innanför kylaren.
1) En lösning är att ta av framhjulet och framskärm ,
lossa kylaren och flytta den framåt så mycket som möjligt. Och montera av kylfläktar.
2) Ett annan lösning är att helt enkelt montera av kylare och kylfläktar för få plats.
Och senare fylla på ny kylvätska.

Eftersom jag en gång valt alternativ 1) skulle jag nästa gång välja alternativ 2) för det var
d-t trångt med 1).
Och det blev med 1) handla lite verktyg, anpassa verktyg för få plats innanför kylaren för att dra de INSEX-skruv som höll avgasrören.

Bekvämast och bäst, lämna i hojen för mappning med originalsystemet.....
Är du säker på att det är en PC3 , det kanske är en PCV / PC5 ?
 
Last edited:
Ja det där systemet kommer låta högt.


Gillar man feta ljud och kan hantera lite arga miner från diverse folk är det bara att köra på. Lagligt? Nej. Kul? Ja!

Jag har ett på min sen några veckor tillbaka. Låter inte så mycket som man kan tro :)

system.jpg
 
Det är oändligt mycket enklare att byta mapp i PC3 och byta till den sk. Nollmappen.
Dvs en mapp som inte påverkar originalinsprutningen alls.
Det du behöver (bara som jag gjort) är en bärbar dator. Nollmappen laddar du hem från PC3 tillverkaren.
Och så behöver du en förslagsvis 3m sladd med vanligt USB kontakt för datorn i ena änden och USB-mini kontakt i andra änden (alltså inte den USB-micro som passar till mobiler).
Sedan är det bara efter laddat hem instruktioner och programmvara och koppla ihop dator och PC3.
När du startat programmet i datorn startar du hojen och då hittar programmet PC3an och du kan spara den mapp som ligger i PC3an till datorn för senare bruk. Vid behov. Och efter du sparat mappen i PC3an till datorn byter du till "Noll-mappen".

Vad det gäller byte till avgassystemet så finns möjligheten att avståndet mellan "plåtbitarna" som håller avgassystemet inte är exakt lika stort som originalsystemet.
Är avståndet längre är det en bra ide att byta ut originalskruvarna mot längre skruv för att inte minska antalet gängor i aluminiumtoppen som skruven fäster i.
Är avståndet kortare kanske du måste byta till kortare skruvar för att få tätt.
För om skruvarna bottnar i toppen innnan det är tätt.
Och drar du då åt lite extra för att bli kvitt glappet så blir dyrt bara förnamnet.

Det kan var rätt tight att göra det här bytet av avgasystemet. Innanför kylaren.
1) En lösning är att ta av framhjulet och framskärm ,
lossa kylaren och flytta den framåt så mycket som möjligt. Och montera av kylfläktar.
2) Ett annan lösning är att helt enkelt montera av kylare och kylfläktar för få plats.
Och senare fylla på ny kylvätska.

Eftersom jag en gång valt alternativ 1) skulle jag nästa gång välja alternativ 2) för det var
d-t trångt med 1).
Och det blev med 1) handla lite verktyg, anpassa verktyg för få plats innanför kylaren för att dra de INSEX-skruv som höll avgasrören.

Bekvämast och bäst, lämna i hojen för mappning med originalsystemet.....
Är du säker på att det är en PC3 , det kanske är en PCV / PC5 ?

Riktigt bra info. Verkar rätt lätt att skriva dit en ny mappning.

Försökte kika in under där PCn sitter men den är rätt dold så kan inte säkert identifiera den. Men den är rätt röd vilket PC5 är. PC3 verkar vara mest grå och det är inte min.
 
Riktigt bra info. Verkar rätt lätt att skriva dit en ny mappning.

Försökte kika in under där PCn sitter men den är rätt dold så kan inte säkert identifiera den. Men den är rätt röd vilket PC5 är. PC3 verkar vara mest grå och det är inte min.

Är det en PC5
tror jag att du behöver en sladd med en USB-kontakt som passar i datorn och en USB-micro kontakt.
Jag tror man bytt till USB-micro på PC5 från USB-mini på den tidigare PC3 .

Men det är "bara" att läsa på och ladda hem programvara och mappar.
Och så får du öva lite på att skruva så du kommer åt PC5an.
Annars kan du ju inte få dit en sladd.
 
Last edited:
Jag har ett på min sen några veckor tillbaka. Låter inte så mycket som man kan tro :)

View attachment 454353

Det ser ut som du bytt originalljuddämparen mot en eftermarknadsdämpare.
Och behållit original avgasrör och katalysator.?
Och då blir det ju tyst.

För katten gör ju ljuddämpningsjobbet.
På bankörning såg jag en man med en snygg tratt efter katten på en R6.
Inga problem med ljudet som måste vara lägre vid bankörning än vad man kommer undan med på gatan.

Trådskaparen ska slopa katten. Då blir det högre ljud / mer buller än med kat.
 
Det ser ut som du bytt originalljuddämparen mot en eftermarknadsdämpare.
Och behållit original avgasrör och katalysator.?
Och då blir det ju tyst.

För katten gör ju ljuddämpningsjobbet.
På bankörning såg jag en man med en snygg tratt efter katten på en R6.
Inga problem med ljudet som måste vara lägre vid bankörning än vad man kommer undan med på gatan.

Trådskaparen ska slopa katten. Då blir det högre ljud / mer buller än med kat.

Aha, tack för info. Är usel på lite nyare hojar. Den "nyaste" jag haft innan denna var en -94a. Dessa nyare är mest plast och elektronik tycker jag :)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top