Byta hastighetsmätarvajer

stevex

Hojvältare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati ST2-98
Tja,

verkar som alla utom jag är ute och åker...
Problemet är att jag ska byta ovanstående på min Ducce ST2 och har fått loss den delen som sitter på hastighetsmätare, men hur får man loss den andra delen? Jag trodde att det bara skulle vara att rycka ur den, men icke!
Måste jag plocka av framhjulet, eller måste det komma i "sync" med vajerns rörelser? Har skruvat av allt som går att skruva loss på kabeln.

Ideér?

//P
 
Förstår faktiskt inte hur du kan få problem med att montera mätarewiren :va

Observera dock att det sitter en kopparbussning i ena änden av wiren.

Så, plocka loss höljet och i med wiren, se till att du får rätt ände (koppar bussningen i rätt ände av höljet). Peta dit och skruva fast.



Framhjulet behöver du inte plocka bort, lossa bara skruven/anslutningen som sitter in i givaren/snäckväxeln.
 
SirCastic skrev:
Förstår faktiskt inte hur du kan få problem med att montera mätarewiren :va

Observera dock att det sitter en kopparbussning i ena änden av wiren.

Så, plocka loss höljet och i med wiren, se till att du får rätt ände (koppar bussningen i rätt ände av höljet). Peta dit och skruva fast.



Framhjulet behöver du inte plocka bort, lossa bara skruven/anslutningen som sitter in i givaren/snäckväxeln.
Ok. Men jag får ju inte ens ur den gamla. Men det sitter alltså en skruv som håller den fast någonstans?

Alltså, allt som har med kablen att göra är avskruvade, bara sista bite vajer är kvar
 
Last edited:
Om inte du har någon form av specialwire så skall wiren glida ur hölje hur lätt som helst.

Kanske är det så att wiren har fastnat i höljet när den gick av?

Om du har skruvat bort höljet från givaren och mätaren så finns det inga fler skruvar.
Ta en tång och dra ut skiten, tänk bara på att det sitter en kopparbussning i ena änden.

Skicka med en bild:
1. Lossa enligt de röda pilarna.
2. Dra ut wiren enligt den gröna pilen (rätt monterat så skall kopparbussningen sitta i den övre delen av höljet).
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    45 KB · Visningar: 133
SirCastic skrev:
Om inte du har någon form av specialwire så skall wiren glida ur hölje hur lätt som helst.

Kanske är det så att wiren har fastnat i höljet när den gick av?

Om du har skruvat bort höljet från givaren och mätaren så finns det inga fler skruvar.
Ta en tång och dra ut skiten, tänk bara på att det sitter en kopparbussning i ena änden.

Skicka med en bild:
1. Lossa enligt de röda pilarna.
2. Dra ut wiren enligt den gröna pilen (rätt monterat så skall kopparbussningen sitta i den övre delen av höljet).

Kollade på en sprängskiss och där får jag intrycket av att jag måste lossa på en skruv som tillhör hjulet (http://webpages.charter.net/strysnie/ducati/st2man/frame.htm , 18. Wheels).
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top