Byta hastighetsmätarvajer

stevex

Hojvältare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
Ducati ST2-98
Tja,

verkar som alla utom jag är ute och åker...
Problemet är att jag ska byta ovanstående på min Ducce ST2 och har fått loss den delen som sitter på hastighetsmätare, men hur får man loss den andra delen? Jag trodde att det bara skulle vara att rycka ur den, men icke!
Måste jag plocka av framhjulet, eller måste det komma i "sync" med vajerns rörelser? Har skruvat av allt som går att skruva loss på kabeln.

Ideér?

//P

Förstår faktiskt inte hur du kan få problem med att montera mätarewiren :va

Observera dock att det sitter en kopparbussning i ena änden av wiren.

Så, plocka loss höljet och i med wiren, se till att du får rätt ände (koppar bussningen i rätt ände av höljet). Peta dit och skruva fast.

Framhjulet behöver du inte plocka bort, lossa bara skruven/anslutningen som sitter in i givaren/snäckväxeln.

SirCastic skrev:
Förstår faktiskt inte hur du kan få problem med att montera mätarewiren :va

Observera dock att det sitter en kopparbussning i ena änden av wiren.

Så, plocka loss höljet och i med wiren, se till att du får rätt ände (koppar bussningen i rätt ände av höljet). Peta dit och skruva fast.

Framhjulet behöver du inte plocka bort, lossa bara skruven/anslutningen som sitter in i givaren/snäckväxeln.
Ok. Men jag får ju inte ens ur den gamla. Men det sitter alltså en skruv som håller den fast någonstans?

Alltså, allt som har med kablen att göra är avskruvade, bara sista bite vajer är kvar

Last edited:
Om inte du har någon form av specialwire så skall wiren glida ur hölje hur lätt som helst.

Kanske är det så att wiren har fastnat i höljet när den gick av?

Om du har skruvat bort höljet från givaren och mätaren så finns det inga fler skruvar.
Ta en tång och dra ut skiten, tänk bara på att det sitter en kopparbussning i ena änden.

Skicka med en bild:
1. Lossa enligt de röda pilarna.
2. Dra ut wiren enligt den gröna pilen (rätt monterat så skall kopparbussningen sitta i den övre delen av höljet).

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    45 KB · Visningar: 132
SirCastic skrev:
Om inte du har någon form av specialwire så skall wiren glida ur hölje hur lätt som helst.

Kanske är det så att wiren har fastnat i höljet när den gick av?

Om du har skruvat bort höljet från givaren och mätaren så finns det inga fler skruvar.
Ta en tång och dra ut skiten, tänk bara på att det sitter en kopparbussning i ena änden.

Skicka med en bild:
1. Lossa enligt de röda pilarna.
2. Dra ut wiren enligt den gröna pilen (rätt monterat så skall kopparbussningen sitta i den övre delen av höljet).

Kollade på en sprängskiss och där får jag intrycket av att jag måste lossa på en skruv som tillhör hjulet (http://webpages.charter.net/strysnie/ducati/st2man/frame.htm , 18. Wheels).

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti