Byta hårddisk Macbook Pro 2010

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Som rubriken lyder så funderar jag på att byta hårddisk i min Macbook Pro.
Skulle helst vilja ha en ssd men ska man ha lite storlek så drar dom i väg som fan i pris.
Nu sitter det en 320gb 5400rpm i och jag funderar på antingen en större 7200rpm eller en hybrid, typ denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=618725

Märker man stor skillnad i snabbhet på datorn om man går från en 5400rpm till en 7200rpm?
Någon här som testat hybriddisk?

Ingen här som har koll?

Jag har inte erfarenhet av hybrider, men jag kan säga att jag inte ångrar att jag svalde den lägre lagringskapaciteten och bytte till en SSD - det gjorde underverk på en dator jag trots allt inte uppfattade som särskilt slö från början.

Hemma har jag löst lagringsfrågan mha NAS, vilket räcker för mig (streama film, lagra bilder och musik, etc).

Jag kör windows 7 via parallels och har en hel del program + filer för jobb så därför går det åt plats.
Har förstått att SSD gör en hel del prestandamässigt, men vet inte hur stor skillnad mellan 5400 & 7200 det blir.

Once you go SSD you never go back! :fakta
Som tipsats tidigare, skaffa en NAS eller en extern usb-disk för de stora filerna..

Har en fråga!

Har en Macbook Pro 15" i7 2 Ghz 4 Gb ram från tidig 2011.

Nu börjar jag fundera på att uppgradera ram minnet, kollat lite men blir ej klok på detta.

Kollar man här http://support.apple.com/kb/HT1270?viewlocale=sv_SE#link3 säger infon:

- antal minnesplatser 2
- Basminne 4gb
- Maximalt minne 8gb.

Menas det att jag kan ha max 8gb på varje plats så det blir totalt 16gb eller menas det 4gb på varje plats så det blir totalt 8gb?

Vad skiljer de olika SSD åt och hur fan väljer man?

Finns ju de 128GB som kostar över 2k och de som kostar 599. Att hastigheten skiljer kan jag troligen räkna ut men när blir detta ett problem? Kör en Acer billighetsburk med coreI3 och 4gb ram så den är inget monster oavsett

Vad skiljer de olika SSD åt och hur fan väljer man?

Finns ju de 128GB som kostar över 2k och de som kostar 599. Att hastigheten skiljer kan jag troligen räkna ut men när blir detta ett problem? Kör en Acer billighetsburk med coreI3 och 4gb ram så den är inget monster oavsett

Jag hade nöjt mig med t.ex. A-data. En jäkla fart redan där.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025