Byta glas i instrumentet

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en skadad instrumentbräda till min R6:a. Det enda som är trasigt är plexiglaset till varvräknaren. Är det nån som har erfarenhet av att byta glaset? Jag tänkte att man kanske kunde köpa en 1 mm tjock plexiskiva på ebay och såga ut en skiva som man limmar i. Jag hittade t.o.m en säljare som kunde såga skivorna åt en till specifika mått. Jag har dock inte jobbat med plexiglas innan så jag vet inte riktigt hur väl detta skulle funka. Men det känns onödigt att köpa ett nytt mätarhus när det bara är glaset som är paj.

Instrument JIGE i Leksand borde fixa detta, det är nog inte bara att sätta dit Plexiglas.
Det skall vara tätt också.

Funkar säkert med plexi. Lexan, Makrolon samma sak, men olika handelsnamn skall vara reptåligt till viss grad men det känner säljare säkert till. Annars hade jag samma dilemma, fast R1 -07 och jag tog ett glas från en gammal klocka och en skvätt silicon.

kolla med den lokala glasmästaren om dom kan skära ut runda glas. plocka bort den trasiga plexiskivan och få tebax en lika stor och fäst med silikon. bör inte kosta många kronor om du kan ta isär och sätta ihop själv.

tänk på att om du väljer plexi istället för glas så fäster inte alla sorters silikon på plexi.

Jag har redan tagit isär instrumentet. Jag trodde att det gamla glaset bara vara ipressat men tji fick jag. Det verkar vara ingjutet i plasten :(
Tack för alla tips. Glas kanske vore det bästa egentligen.

Funkar säkert med plexi. Lexan, Makrolon samma sak, men olika handelsnamn...
Plexiglas är gjort av Akryl = Lätt att spräcka.
Lexan och Makrolon är gjort av PolyKarbonat = Lätt att bearbeta (tunna skivor går t.o.m. att klippa utan att de spricker)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti