byta gaffelolja, var är hålen?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tänkte byta till lite fräshare gaffelolja på min suzuki. Till min förvåning så hittar jag ingen skruv för att tappa ur den gamla....
Måste jag ta av hela gaffeln för att byta???

Hojen i fråga är en gsxr 400 från -87
Har en manual från 85:an och där finns en skurv. Varför inte på min???

matte_mannen skrev:
2113555 Tänkte byta till lite fräshare gaffelolja på min suzuki. Till min förvåning så hittar jag ingen skruv för att tappa ur den gamla....
Måste jag ta av hela gaffeln för att byta???

Hojen i fråga är en gsxr 400 från -87
Har en manual från 85:an och där finns en skurv. Varför inte på min???

Bottenskruven som håller ihop inre gaffelbenet med den yttre. den är "bara" att lossa. sen ställa i en burk å pumpa..

Gabor skrev:
2113565 Bottenskruven som håller ihop inre gaffelbenet med den yttre. den är "bara" att lossa. sen ställa i en burk å pumpa..

Bottenskruven? är det den som klämmer om hjulbulten. Har inga andra skruvar där förutom till bromsoken.

EDIT: har du erfarenhet av modellen i fråga?

matte_mannen skrev:
2113601 Bottenskruven? är det den som klämmer om hjulbulten. Har inga andra skruvar där förutom till bromsoken.

EDIT: har du erfarenhet av modellen i fråga?
Om du plockar bort hjul och hjulaxel fram så har du skruven synlig om du kollar underifrån på gaffelbenet.

aRWe skrev:
2113706 Om du plockar bort hjul och hjulaxel fram så har du skruven synlig om du kollar underifrån på gaffelbenet.
Nu handlar det ju om en lite äldre hoj men på de nyare som har en lös dämpenhet fastskruvad med den skruven så ska man INTE lossa på den för då blir det problem, ofta är gängan låst med låsvätska.

Det gör att skruven lossar bara lite och sedan roterar dämparen med inne i gaffeln :va

Fast det funkar nog/kanske inte lika på de äldre gafflarna :)

Ta av benen och gör det ordentligt i stället. Oljan brukar se ut så att man iaf nog
helst vill skölja ur gaffeln. Och sen är det förmodligen lättare att få till oljenivån efteråt oxå.
Fylla på viss mängd olja ger lite osäkrare resultat.
/u

ulf_lundin skrev:
2114294 Ta av benen och gör det ordentligt i stället. Oljan brukar se ut så att man iaf nog
helst vill skölja ur gaffeln. Och sen är det förmodligen lättare att få till oljenivån efteråt oxå.
Fylla på viss mängd olja ger lite osäkrare resultat.
/u

jo det kanske är det bästa. Då kan man ju passa på att byta gaffeltätningar också, dom ser ju lite dåliga ut även om dom inte läcker.

Hur går man tillväga? Är det bara att ta av hjulet och skruva av (?) ytterbenen?
Något bra tips för att minimira risken för läckage när man byter gaffeltätning?

matte_mannen skrev:
2116446Hur går man tillväga? Är det bara att ta av hjulet och skruva av (?) ytterbenen?
Något bra tips för att minimira risken för läckage när man byter gaffeltätning?
Kolla www.soe.se, meksidan där. Finns lite om hur man gör sånt.
Annars är verkstadshandbok på hojen bra, speciellt första gången man gör ett jobb.... :D
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...