Byta gaffelolja på Gixxer 97a

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Då var det dags. Mannen med tummen mitt i näven ska meka igen. :D
Sitter här med min Service Manual o spanar. Det ser ju inte så svårt ut att byta oljan, man plockar av benen o öppnar upp o häller ut oljan ungeför.
Det som gör mig förbryllad är följande: "invert the front fork and stroke the inner rod several times with the special tool to let out fork oil"

Min fråga, kan man klara sig utan det här specialar verktyget? Finns det nån enkel patentare eller måste jag iväg o beställa nåt junk nu som tar tusen år att få i från Japan eller liknande? :confused:

Specialverktyget benämns som 09940-52841: Inner rod holder

Sen blir jag också lite förbryllad på japanernas engelska när dom i nästa punkt skriver: "Under the inverted condition of front fork, drain oil to hold it for a few time". to hold it for a few time? :va

Fram med tipsen nu är nu snälla. Hade tänkt göra det här i helgen. :D
 
Skulle tro att specialverktyget är ngn sorts " fönsterskrapa " , låter så tycker jag iaf.
 
Race ace skrev:
Skulle tro att specialverktyget är ngn sorts " fönsterskrapa " , låter så tycker jag iaf.

Nja, jag tror inte det. Du använder den även när du hällt i oljan för att få bort luftbubblor o dyl. Jag tror det är en pryl för att kunna röra innerbenet upp och ner på ett enkelt sätt. Frågan är om det finns nåt annat man kan använda.
 
Det behövs inga specialverktyg för det oljebytet. Jag vet jag har nyligen servat gaffeln på min -97a. Det som kan vara lite trixigt är att få upp dämpröret upp genom gaffelfjädern sedan när allt ska dit igen. Jag tog en bit ståltråd och lindade under muttern på dämpröret, sen sticker man upp ståltråden genom fjädern och drar upp röret.
 
K-Micke skrev:
Det behövs inga specialverktyg för det oljebytet. Jag vet jag har nyligen servat gaffeln på min -97a. Det som kan vara lite trixigt är att få upp dämpröret upp genom gaffelfjädern sedan när allt ska dit igen. Jag tog en bit ståltråd och lindade under muttern på dämpröret, sen sticker man upp ståltråden genom fjädern och drar upp röret.

Okej, hur fick du ut luftbubblor o sånt då?
Står ju "Move the inner rod slowly with the special tool more than ten times until bubbles do not come out from the oil."

Hur mkt olja behövde du i varje ben? Jag har en liter, trodde det skulle räcka men det står här att varje ben vill ha 533ml.

//F.rågvis
 
CorbenDallas skrev:
Okej, hur fick du ut luftbubblor o sånt då?
Står ju "Move the inner rod slowly with the special tool more than ten times until bubbles do not come out from the oil."

Hur mkt olja behövde du i varje ben? Jag har en liter, trodde det skulle räcka men det står här att varje ben vill ha 533ml.

//F.rågvis

Tryck ner dämpröret, dra upp med ståltråden, tryck ner igen osv osv tills det bara kommer olja upp i röret.

Kommer inte ihåg exakt mängden, men jag har för mig att 1 liter inte räckte iaf.
 
K-Micke skrev:
Tryck ner dämpröret, dra upp med ståltråden, tryck ner igen osv osv tills det bara kommer olja upp i röret.

Kommer inte ihåg exakt mängden, men jag har för mig att 1 liter inte räckte iaf.

Tack för tipset!! :tummenupp
 
Verktyg

Tjaba!

Kom ner till mitt jobb i Vellinge så skall du få köpa ett
specialverktyg för inte så mycket pengar! :)

Jag tillverkade nämligen själv ett när
jag fixade med min framgaffel
till TLS:en för några veckor sedan.

Vi säljer pneumatik och jag satte i
hop ett antal kopplingar till ett
rör och det funkade perfekt!

Så hör av dig på PM så skall du få adressen om du är intresserad
eller så får jag ta med mig ett färdigt kit till dig om vi träffas
i den stora staden?

Lita inte på mängden olja som är angiven, måttet
som är angivet i mm är det som gäller! Mängden är
bara relevant som referens, jämför med hur mycket
olja du har i motorn! ( Jag har gjort det felet också nämligen! )

Kan hända att du behöver andra special verktyg för att få loss
toppventilerna ifrån gaffeln också så du kan få ut fjädrarna.

Du måste ta ut fjädrarna för att kunna
mäta hur mycket olja du skall hälla i!

Mvh

Robban
 
Jag har också mekat GSXR600-gaffel utan några special tools. Blev underbart perfekt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top