Byta gaffelben, olika längder

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Sugen på att byta gaffelben på min trajja till ett par med avsevärt mycket bättre väghållning.

Mina originalben på trajjan är 800 mm, de som jag kikar på är 770.
Jag vill ju ha en mer kvickstyrd hoj, men är denna skillnad för stor?

Tack på förhand!
 
30mm är väl en gnutta att ta i vid första försöket. Beror ju givetvis på hur den är nu. Prova att sänk mer 20 eller 30mm och ta en provtur, undvik hårda inbromsningar bara för att få känslan.

Ofta kan man ju låta gaffeln vara lite låg i övre kronan, säg 10-15mm. Det skulle göra att du 'bara' sänker framänden 15-20mm med nya gaffeln. I värsta fall om det blir okörbart göra ny övre krona som går ner några millimeter till.
 
Tack för tipset!

Skall jag klart testa.

Gjorde en liknande säkning på mitt Cafébygge och bortsett från att den tar i främre grenröret så funkar det finfint!
 
Håller med Rolle. 30 mm verkar vara lite väl i "första försöket" men kan mycket väl visa sig bli helrätt oxå, om den nu är en motvillig tjurskalle att lägga ner :)

Alla sa till mig att redan 5 mm var "mycket" på min gamla fireblade...
Först när jag hissat benen 15-18 mm (beroende på bana) var jag nöjd, och hojen låg helt neutralt i svängarna, utan behov av ständig motstyrningskraft.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top