Byta gaffel på fzr

siffror

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
1989 Yamaha fzr1000
Har köpt en fzr 1000 -89 med läckande framgaffel, skeva skivor, dåligt däck och glapp i styrlagret, tänkte den passar perfekt till nåt roligt projekt..

Undrar om det finns nån som vet om det passar någon gaffel med hjul o skivor som man skulle kunna få dit?
Hur går man annars till väga om man monterar nya gaffelben och lyckas passa ihop det med gamla styrkronan, kan man flytta själva axel som lagren sitter på och få det att passa?

Tacksam för tips.

Om du får in nya gaffel ben med gamla kronan så har du väl kvar gamla stolpen åxå:va Men varför byta om det bara var läckage:confused:
Eller är det hjulaxeln du syftar på? Då kan du säkert knåpa ihop lite nya distanser å axel:tummenupp

Om du får in nya gaffel ben med gamla kronan så har du väl kvar gamla stolpen åxå:va Men varför byta om det bara var läckage:confused:
Eller är det hjulaxeln du syftar på? Då kan du säkert knåpa ihop lite nya distanser å axel:tummenupp

Jag har inte kikat, men jag trodde stolpen var fastsvetsad eller nåt sånt..
Vore ju smidigt om det gick att bara plocka lös den o sätta på nya gaffeln :)

Jag vill byta eftersom en nyare är säkert lite bättre, bättre justering osv, fäste för bromsok till det då nya hjulet med tillhörande skivor, som redan passar på gaffeln :)

kolla med en FZR 600R -93 Den har 41mm gaffel ben. det finns risk att din fram fälg kan passa på den. jag kollar lite för att se hur den kan passa på min -87

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti