Byta gaffel och sving på CB250N, vad kan passa hyfsat vettigt

Hur mycket jobb är det med det, visst måste man fixa ny gänga i toppen av benet? Spindelgenomgången på min svarv är för liten för att klara 35 mm gaffelben. Eller tänker du på att man kortar ner slaget på gaffel med distanser invändigt?

Nej, du svarvar en distans som hindrar att gaffeln att fjädra ut.

Tidsåtgång kan variera beroende på hur det måste designas. Men inget extremt tidsödande. Jag brukar ta betalt 2 timmar för ett sånt jobb.
 
Last edited:
Nej, du svarvar en distans som hindrar att gaffeln att fjädra ut.

Tidsåtgång kan variera beroende på hur det måste designas. Men inget extremt tidsödande. Jag brukar ta betalt 2 timmar för ett sånt jobb.

Går ju t.o.m. att göra med ett bit rör av lämplig dimension men såklart bättre med en korrekt svarvad distans.

Bosse: har du fått bekräftat från SFRO att det räcker att bara byta gaffeln? Eller denna gaffeln du tänker kanske ändrar chassigeometri också?
 
Går ju t.o.m. att göra med ett bit rör av lämplig dimension men såklart bättre med en korrekt svarvad distans.

Bosse: har du fått bekräftat från SFRO att det räcker att bara byta gaffeln? Eller denna gaffeln du tänker kanske ändrar chassigeometri också?

Ibland kan det nog funka bra det också men man vill ju helst att såna detaljer ska sitta fast och inte ligga löst och skramla så snart det inte är tryck på dom.

Bosse har ju ändå nyss köpt svarv så han behöver inte stå med bågfilen och såga rör.
 
Jag har ju svarv så jag har inte ens kollat på vilken dimension stolpen i gaffelkronan har utan räknar kallt med att göra en ny, men har jag en jäkla tur slipper jag det.

Vet att man brukar göra hylsor och funderade på det på Hondan men vill behålla fjäringsvägen då vägarna ser ut som de gör här omkring. CBX gaffel har längre fjädringsväg tror det är 3 cm så den borde vara bättre att korta ner. Varför jag funderade på att korta rören var för att behålla fjäringsvägen och inte ha rören uppstuckna genom övre kronan då jag tycker det ser ut fult.

Har mailat med SFRO och det räcker inte att bara byta till kraftigare gaffel, nytt bromssystem, mindre framhjul även om det ändrar geometrin lite. Att bara byta eller modda svingen räcker inte heller om man inte ändrar axelavståndet.

Längre axelavstånd känns inte ut då kul men i värsta fall så får jag väl förlänga svingen men hojen borde ju bli minde kvickstyrd då. Jag mailat och frågat om det räcker att bygga om hela bakramen med nya stötdämparfästen och bara lämna ramen runt motorn med styrhuvud och fästet för svingen.

Får se i värsta fall får jag väl gör en besiktningssving och sen byta men det är ju lite fusk det med vilket jag helst vill undvika.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top