Byta framgaffel R1 2007

Bavarac

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Ducati 1098s -08
Hejsan,jag har köpt komplett framgaffel med övre och nedre styrkrona.Eftersom jag har haft en liten möte med en Vw transporter som resulterade i knäckt fram hjul och böjd höger teleskop.Så nu har jag köpt nya grejer och behöver byta de också.Jag har aldrig bytt en gaffel förut,så behöver jag lite hjälp,helst steg för steg.Tacksam för svar

Om du ser lite längre ned ser du länkar till Servicemanual och sprängskisser

Jag ska byta alla lager,övre och nedre styrkrona också,hur hårt ska man spänna skruvarna under övre styrkrona?Vill inte ha glapp när jag kör,hur ska jag ställa så båda teleskop blir lika höga??

ShadowR1der har en länk till servicemanual till din hoj i sin signatur(under meddelandet)där bör det stå.

På min r6-08,kan vara lika,är det 23nm på de bägge nedre,26nm på styrkronans klämbult och 32nm på styrhalvan.
Styrlagret ska dras med 52nm har jag för mig och sen släppas av helt och spännas till 14nm,muttern över kronan skulle dras med 110nm men detta gäller min hoj så kolla manualen.

Var rädd om muttern till styrkronan,kostar 280+moms på y-center,och följ momenten på klämbulten,känsliga rör som går att klämma sönder om man drar för hårt enligt proffsen.

Jag ställde upp min på depåstöd bak och ett som lyfter i gaffelkronan när jag bytte min.
Tog väck benen och lossade allt annat sen satte jag en garagedomkraft under motorn och hissade så jag kunde ta bort främre stödet och byta gaffelkronan,plättlätt.

Henrik

ShadowR1der har en länk till servicemanual till din hoj i sin signatur(under meddelandet)där bör det stå.

På min r6-08,kan vara lika,är det 23nm på de bägge nedre,26nm på styrkronans klämbult och 32nm på styrhalvan.
Styrlagret ska dras med 52nm har jag för mig och sen släppas av helt och spännas till 14nm,muttern över kronan skulle dras med 110nm men detta gäller min hoj så kolla manualen.

Var rädd om muttern till styrkronan,kostar 280+moms på y-center,och följ momenten på klämbulten,känsliga rör som går att klämma sönder om man drar för hårt enligt proffsen.

Jag ställde upp min på depåstöd bak och ett som lyfter i gaffelkronan när jag bytte min.
Tog väck benen och lossade allt annat sen satte jag en garagedomkraft under motorn och hissade så jag kunde ta bort främre stödet och byta gaffelkronan,plättlätt.

Henrik

Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra med att dra muttern 52nm och sen släppa den helt och dra med 14nm,släpper jag muttern trillar inte lagret ut igen pga att fram hjulet är i luften?

Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra med att dra muttern 52nm och sen släppa den helt och dra med 14nm,släpper jag muttern trillar inte lagret ut igen pga att fram hjulet är i luften?
Du drar åt hårt för att vara säker på att lagret verkligen är i sitt rätta läge sen släpper du bar lite och drar åt med 14nm

Det är väl att föredra om hjulet är obelastat, men har du inget depåstöd som du sätter under gaffelkronan eller ett centralstöd så får du nog leva med att göra det med hojen stående på marken.

Spelar egentligen ingen större roll då både hylsan och hjulaxeln styr i gaffelbenen.

Jag har en depåstöd som man sätter under gaffelkronan,men blir det inte samma belastning som om hjulet var i marken??

Tänk efter nu, dämpningen i gaffeln sitter ju nere vid hjulaxeln, inte i gaffelkronan. Den är alltid statisk. :)

Så lyfter du i gaffelkronan fjädrar gaffeln ut helt och blir obelastad.

Last edited:
Jag har monterat den nya gaffeln men får konstiga knackningar från gaffeln/styrkronan,kan det vara så att någon av teleskopen är för låg/hög någon millimeter eller det spelar ingen roll?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard