Byta framfälg Fireblade 16" till 17"

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Har en Fireblade -98 och har letat efter info om att byta från 16" till 17" på framfälgen då det som alla vet underlättar vad gäller utbudet på däck.

VFR har ju likadan fälg men hur passar det? Har fått för mig att det ska gå att byta från en äldre VFR. Måste man modifiera? I så fall hur mycket? Och vilka årsmodeller passar? Är det bara de äldre eller funkar även VFR 800? Såg att den fälgen såg likadan ut men vet inte om det är nåt annat som skiljer.

Har letat en del här men inte fått fram riktigt det jag söker så om nån kan eller vet så är jag tacksam för svar. Eller om nån vet vilken tråd jag hittar det i så går det ju lika bra.

Tack på förhand,

Martin

freddexwing skrev:
Det var väl inte helt ovanligt att man satte CBR600F framfälg på gammel-bladen...
/fredde

Jo, jag har hört det också och kom på det efter jag drog igång tråden, men passar det bara rätt av eller ska det modifieras? Ändras köregenskaper mycket?

Hejlesen skrev:
Jo, jag har hört det också och kom på det efter jag drog igång tråden, men passar det bara rätt av eller ska det modifieras? Ändras köregenskaper mycket?
CBR600 fälg från 95-98 passar men tydligen inte skivorna, så det blir till att byta. Jo, och så båda spacerna behöver vara 2mm längre.120/70-17 ska ge ungefär samma rotationsomkrets som standard 130/70-16. Så det ska nog inte bli så konstigt.

Hur gör man med hastighetsmätardrivningen (långt ord), när man har
den på framhjulet som jag..?
Det är väl inte så på 600:an eller?? :confused:
Vill ju inte ha cykeldator...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär